حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

 درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی
حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

درس‌هایی از نهج‌البلاغه برای مناظره‌های انتخاباتی

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به دیدگاه امام علی(ع) نسبت به مقوله سیاست گفت: در نهج‌البلاغه درس‌هایی از این امام همام مطرح می‌شود که برای کسانی که در مصدر امور هستند بسیار کارساز است و لازم است مسئولان، مدیران و رؤسا توجه ویژه‌ای به این درس‌ها داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر، عضو جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، با اشاره به شيوه مباحثه و مناظرات سياسي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي اظهار كرد: ما در مباحث علمي يك اصلي داريم به عنوان اخلاق و سياست و سياست و اخلاق كه متفكران و انديشمندان خودي و بيگانه در اين رابطه مباحثي مطرح كرده‌اند.
وي افزود: اينكه آيا در جهان سياست اخلاق هم وجود دارد يا نه و آيا مي‌توان در سياست اخلاق را رعايت كرد، به اين موضوع بستگي دارد كه پيرو كدام‌يك از مكاتب فكري باشيم؛ در يك مكتب مادي و ماكياولي كه هدف وسيله را توجيه مي‌كند و براي رسيدن به هدف از هر وسيله‌اي استفاده مي‌كند طبيعتاً موضوع اخلاق جايگاهي ندارد؛ همانطور كه پيش از اين در تبليغات انتخاباتي آمريكا نمونه‌اش را شاهد بوديم و ديديم كه چگونه ترامپ و هيلاري كلينتون چه‌ها به يكديگر گفتند و چگونه باعث آبروريزي شدند و ماهيت خود را نمايان كردند.
وي با بيان اينكه ديدگاه‌هاي مادي‌گرايانه در اسلام محكوم است، اظهار كرد: در اسلام سياست و اخلاق مثل ديانت و سياست است؛ وقتي اين اصول را پذيرفته‌ايم و مبناي خود قرار داده‌ايم بنابراين بايد در سياست اخلاق رعايت شود.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به ديدگاه امام علي(ع) نسبت به مقوله سياست گفت: در نهج‌البلاغه درس‌هايي از امام علي(ع) مطرح مي‌شود كه براي كساني كه در مصدر امور هستند بسيار كارساز است و لازم است مسئولان، مديران و رؤسا توجه ويژه‌اي به اين درس‌ها داشته باشند؛ از جمله مسائلي كه از سوي اميرالمؤمنين مطرح مي‌شود نوع نگاه به سياست است كه در اينجا دو نمونه از آن را بيان مي‌كنم.
وي ادامه داد: زماني‌كه ياران امام(ع) از سر ناراحتي به معاويه دشنام مي‌دادند، حضرت فرمودند «من دوست نمي‌دارم كه شما اين‌گونه دشنام داده، مردمي بد زبان و ناسزاگوي باشيد»؛ امام علي(ع) حتي دشنام دادن و بددهاني نسبت به معاويه را نمي‌پسنديدند اما به اين مسئله اشاره داشتند كه «بهتر آن است كه رفتار و كردار واقعي و احوال حقيقي ايشان را بيان كنيد».
حجت‌الاسلام رهبر همچنين گفت: مورد ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد، زماني است كه به اميرالمؤمنين(ع) مي‌گويند معاويه سياس است و با نيرنگ و پول و زور مردم را فريب مي‌دهد؛ امام علي(ع) در پاسخ به اين مطلب مي‌فرمايد «به خدا سوگند معاويه از من سياستمدارتر نيست، ولى او نيرنگ مى‌زند و مرتكب گناه مى‌شود، اگر نيرنگ و پيمان‌شكنى ناپسند و ناشايسته نبود من از سياستمدارترين مردم بودم».
عضو جامعه روحانيت مبارز گفت: در نظام ما نيز كه نظامي اسلامي است و در جامعه اسلامي زندگي مي‌كنيم و انسان‌هاي فرهيخته‌اي به عنوان مسئولان جامعه انتخاب مي‌شوند، بايد بدانند كه اينها اصول ما هستند و بايد در موقعيت‌هاي مختلف اين مسائل رعايت شود.
وي با اشاره به فضاي انتخاباتي كشور اظهار كرد: اصولي كه مطرح شد چه از سوي نامزدها و چه از سوي هواداران آنها بايد رعايت شود؛ گاه چالش‌هايي كه به وجود مي‌آيد از سوي هواداران نامزدهاست و لازم است اصول اخلاقي از سوي هواداران نيز مورد توجه قرار گيرد.
حجت‌الاسلام رهبر افزود: برگزاري مناظره از سوي نامزدهاي رياست جمهوري امر پسنديده‌اي است اما بايد مراقب بود كه چالشي نباشد و به سمت تندي و تندگويي كشيده نشود؛ مناظره و گفت‌وگو به‌گونه‌اي نباشد كه در بين مردم تنفر ايجاد كند و اينگونه نشان داده شود كه افراد براي رسيدن به قدرت چنگال به روي يكديگر مي‌كشند.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه مناظرات و گفت‌وگوها با حفظ حرمت و ادبيات اسلامي باشد، افزود: بايد با استدلال و محاجه با يكديگر گفت‌وگو كنند؛ ما دو مناظره انتخاباتي در پيش داريم و بايد آقايان رعايت اصول اخلاق، حرمت و حيثيت اشخاص را داشته باشند؛ اين سه مورد چهار اثر مثبت خواهد داشت؛ اول اينكه اگر غير از اين باشد خدا را ناراضي كرده‌ايم و نمي‌توانيم رضايت الهي را جلب كنيم.
وي گفت: نكته دوم اينكه خود كانديداها اعتبارشان محفوظ مي‌ماند؛ يعني وقتي سخنان خود را با منطق، حوصله و مستدل بگويند، مردم نيز بصير هستند و متوجه مي‌شوند نامزدها اهل استدلال و عقل هستند و عقلانيت و دانايي بر آنها حاكم است؛ از سوي ديگر مردمي كه طي اين سال‌ها با فداكاري نظام را خالصانه همراهي كرده‌اند، از رفتارهاي نامزدها راضي مي‌شوند و در اين صورت وجدان عمومي آسيب نمي‌بيند.
حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به انعكاس مناظره‌هاي انتخاباتي در خارج از مرزها اظهار كرد: اگر مناظره‌ها با رعايت اخلاق و چارچوب‌ها برگزار شود دشمنان ما سوژه به دست نمي‌آورند كه بخواهند از فرصت‌ها سوءاستفاده كنند.


| شناسه مطلب: 67913




اخلاق انتخابات



نظرات کاربران