با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید

با اعمالتان اطاعت خدا را ثابت کنید

جمعیتی از کوفه موقع خداحافظی از امام صادق(ع) خواستند، تا آخرین نصایح خود را بیان بفرمایید، امام فرمودند «با عملتان اطاعت خدا را ثابت کنید و با سکوتتان و عمل به دین، مردم را به سوی ما دعوت کنید».

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله رضا استادي، در كنگره «دويستمين سال تاسيس حوزه متأخر تهران»، همراه با «سومين اجلاسيه سراسري اساتيد» و «افتتاحيه رسمي بسيج اساتيد حوزه تهران»، در تالار انديشه‌ دانشگاه امام حسين(عليه السلام)، با اشاره به سير تاريخي حوزه تهران گفت: زماني كه شهر تهران حدود 150 هزار نفر جمعيت داشت، به عنوان پايتخت انتخاب شد آن گونه كه بررسي كردم، قبل از تاسيس مدرسه مروي، يك حوزه در تهران وجود داشت و حتي ممكن است يك حوزه هم نبوده است، در شهرهاي اطراف تهران نيز خبري از حوزه نبود.
دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه افزود: يكي از علماي اصفهان براي استقرار به تهران دعوت مي شود آن بزرگوار نيز نتواسنته بود بيايد، يكي از شاگردانش را به تهران و حوزه مروي مي فرستد و به مرور حوزه تهران گسترش مي يابد.
وي با اشاره به برخي آسيب هاي علمي حوزه تهران، گفت: ميرزا احمد آشتياني زماني كه تهران بود، اسفار تدريس مي كرد، ولي خود و پسرش عازم نجف شدند تا محضر آيت الله ميلاني درس بخوانند. چرا كه اين بزرگان به دنبال علم بودند، ولي برخي طلبه هاي امروزي تا مطلبي را مي فهمند خود را بي نياز از علم مي دانند .
عضو جامعه مدرسين حوزه ادامه داد: بر اين اساس يكي از تفاوت هاي طلاب قديم و جديد اين است آنها به دنبال بحث و علم آموزي بودند و هر كدام از مدارس براي خود ملا و استادي داشت. آيت الله استادي يادآور شد: طبق فهرستي كه از اوضاع حوزه قديم گرفته ام، در آن زمان حدود 600 درس خارج در حوزه تهران برگزار مي شد و چه بسيار شاگرداني كه اين درس ها را تقرير مي كردند، اين تقرير نه براي انتشار و چاپ، بلكه به خاطر اين بود، طلبه به دنبال علم و آموختن بود.
دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه اظهار كرد: در مواقعي مي بينيم برخي از اساتيد، تا كلاس درسشان به مثلا بيست نفر نرسد، كلاس داير نمي شود، حال ببينيم آيا واقعا سيره و منش اساتيد قديم اين گونه بوده است.
وي اضافه كرد: وقتي به برخي ائمه جماعات مي گويم، چرا بعد از نماز ها براي مردم سخنراني نمي كنيد، مي گويند؛ كسي نمي ماند. آيا واقعا هيچ كس ولو يك نفر هم در مسجد نمي ماند؟ در حالي كه در حوزه قديم تهران چه بسيار علمايي كه در مساجد كوچك حضور مي يافتند و براي جمع اندكي نماز اقامه مي كردند.
عضو جامعه مدرسين حوزه با بيان اينكه؛ اين مسائل و آسيب ها بايد در بين طلاب و اساتيد حل شود، گفت: بايد به طلاب بگوييم اگر مي خواهيد به جايي برسيد به اين توصيه امام صادق (ع) توجه كنيد؛ در روايت است جمعيتي از كوفه خدمت امام(ع) در مدينه آمدند، چند روزي كه در مدينه بودند، هر روز به محضر حضرت مي آمدند و مطالبي را از امام(ع) درخواست مي كردند، روز آخر كه خدمت حضرت رسيدند و مي خواستند با ايشان خداحافظي كنند، گفتند در اين لحظه آخر، اگر مطلب مهمي داريد بيان بفرماييد، امام فرمودند «با عملتان اطاعت خدا را ثابت كنيد و با سكوتتان و عمل به دين، مردم را به سوي ما دعوت كنيد».
آيت الله استادي در پايان با بيان اين كه اگر مي خواهيم مردم به روحانيت و جمهوري اسلامي اعتماد كنند، بايد عمل به دين داشته باشيم، گفت: زماني كه ما كلاس درس آيت الله خوانساري مي رفتيم، ايشان براي جمع بيست الي سي نفره حتي در روزهاي جمعه با اينكه بعضي روزها برف مي آمد و عذري براي تعطيلي نيز بود، ولي با آن همه عظمت علمي و معنويشان راه بسيار طولاني را طي مي كردند و در نماز صبح حاضر و درس را تعطيل نمي كردند تا به مردم ثابت شود، واقعا اهل علم به دين اهميت مي دهند، بنابراين همه ما طلاب و اساتيد حوزه بايد بدانيم مشكلات جامعه با عمل به دين حل مي شود.


| شناسه مطلب: 67963




روحانيون استادي



نظرات کاربران