دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج

دیدگاه زائران پاکستانی در زمینه حضور ایرانی‌ها در حج

زائران پاکستانی حرم امام حسین(ع) با اشاره به اهمیت و جایگاه حج بر این مسئله تأکید داشتند که حضور در حج حق ایرانی هاست و این امر به تقویت وحدت و امت واحده کمک می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي، امسال با گفت و گوهايي كه مسئولان ايراني با عربستان داشتند، زمينه انجام مناسك حج برقرار شده است؛ در داخل كشور، مردم از اين رويداد خوشحال هستند زيرا حضور در حج و انجام مناسك آن، واجبي است كه همه بايد انجام دهند، در كربلا با برخي از زائران پاكستاني به گفت و گو نشستيم تا ديدگاه آنها را نيز درباره حج و نيز حضور ايراني ها در حج امسال جويا شويم.
خداداد يوسف از كشور پاكستان كه براي زيارت به كربلا آمده است، با ذكر اينكه حج ابراهيمي يكي از مهمترين مناسك مسلمانان است، گفت: داستان حضرت ابراهيم و اسماعيل، نقش تربيتي مهمي براي مسلمانان دارد تا اسماعيل نفس خود را قرباني كنند.
وي عنوان كرد: حضور ايرانيان در كنگره حج حق همه آنهاست، زيرا حج به كشور خاصي ارتباط ندارد و همه بايد بدون دغدغه اعمال خود را انجام دهند.
محمد مدني يكي ديگر از پاكستاني هايي كه به كربلا آمده است هم در گفت و گو با خبرنگار بعثه با اشاره به فاجعه منا گفت: اين مسئله نشان داد كه بايد مديريت در زمينه حج بهتر عمل كند تا مسلمانان با امنيت خوب، به حج بروند و سالم به آغوش خانواده برگردند.
وي ابراز خرسندي از حضور حاجيان ايراني در مراسم حج امسال گپفت: من 5 سال قبل اين توفيق نصيبم شد كه حج بروم و از نزديك حضور مليتهاي مختلف و مخصوصا ايراني ها در اين مراسم را نشانه وحدت و قدرت اسلام دانستم.
اين زائر پاكستاني گفت: تا قبل از حضور در حج، اين اقتدار مسلمانان باور نداشتم، زيرا اخبار را كه نگاه مي كردي، از اختلاف و تشتت مسلمانان سخن مي گفت، اما با حضور در اين مراسم بزرگ كه با حضور ميليوني مسلمانان انجام مي شود، به اين انديشيدم كه هيچ قدرتي نمي تواند اين اتحاد را بشكند.
محمد نوروزي از ايالت بلوچستان پاكستان نيز با بيان اينكه نبايد كشور خاصي از مراسم حج محروم شود، گفت: در قرآن كريم آيات مختلفي درباره حضور در حج آمده است و در هيچ آيه از قرآن نيامده است كه مي توانيم برخي مليتها و اقوام را از حج محروم كنيم.
وي افزود: مردم ايران، مردمي باتقوا و نجيب هستند، آنها با حضورشان در حج سبب تقويت اخوت اسلامي مي شوند و همه ما بايد به اين سخن خداوند توجه كنيم كه ملاك، تقواي افراد است.
همچنين حسين پرويز نيز كه از ايالت پنجاب به كربلا آمده است، با اشاره به آيه «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ» گفت: حج براي مسلمانان منافع فراواني دارد؛ منافع ديني، فرهنگي، سياسي، اقتصادي از جمله آثار حج است، اما مهمترين منفعت، وحدت مسلمانان است.
وي عنوان كرد: مسلمانان در سراسر دنيا خواهان حضور ايراني ها در حج هستند، زيرا اگر كسي به دنبال محروم كردن ايراني ها باشد يا در دل اين انديشه را داشته باشد، مخالف آيات قرآن عمل كرده است.
اين زائر پاكستاني گفت: همه ما امت واحده هستيم؛ اگر كشوري از مراسم حج محروم شود، اين اقتدار و وحدت شكننده مي شود و يك مسلمان واقعي خواهان حضور همه مسلمانان در مراسم حج است.
احمد شوكت هم كه براي زيارت مرقد مطهر امام حسين (ع) به كربلا آمده است، گفت: مردم ايران مردمي دين دار و عاشق اهل بيت (ع) هستند، سال گذشته كه ايراني ها از حج محروم شدند، برخي گروه ها كه با اتحاد مسلمانها مشكل دارند، از اين مسئله خوشحال شدند.
وي افزود: من با گروه هاي اسلامي در كشورهاي مختلف ارتباط دارم و قاطبه اين گروه ها، از حضور ايراني ها در مراسم حج استقبال كردند و تأكيد داشتند كه اين مسئله يك حق شرعي است كه هيچ كشوري نمي تواند آن را از يك ملت بگيرد.
اين زائر پاكستاني عنوان كرد: حج را نبايد سياسي كرد، البته حج در خود مفاهيم سياسي دارد، برائت از مشركان مسئله اي است كه بايد در حج برگزار شود، اما نبايد حضور مليتهاي مختلف در اين مراسم را با عينك سياسي نگاه كرد.


| شناسه مطلب: 67972




حج تمتع پاكستان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران