پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران پایان تحصن زائران پاکستانی در  تفتان  با پیگیری نمایندگی های ایران

پایان تحصن زائران پاکستانی در تفتان با پیگیری نمایندگی های ایران

تحصن دو روز اخیر حدود یک هزار نفر از زائران پاکستانی بازگشته از عتبات عالیات و مشهد مقدس در اعتراض به 15 روز سرگردانی در مرز تفتان که موجب مسدود شدن این گذرگاه مرزی شده بود، با پیگیری های سرکنسولگری ایران در کویته و سفارت کشورمان در اسلام آباد، عصر روز گذشته پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تحصن كنندگان كه بيش از دوهفته منتظر تيم اسكورت نيروهاي نظامي پاكستان براي عزيمت از تفتان به سمت كويته بودند، عصر روز گذشته و در نتيجه پيگيري ها و تماس هاي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران با دستگاه هاي ذيربط در ايالت بلوچستان كه همكاري مطلوب اين دستگاه ها را به دنبال داشت، با اسكورت تيمي از نيروهاي نظامي پاكستان، تفتان را با 23 دستگاه اتوبوس ترك كردند.
طي 15 روز اخير و به رغم گرماي 45 درجه اي هوا، كمبود مواد غذايي و نبود امكانات بهداشتي، رفاهي و اقامتي مناسب، تعداد زائران پاكستان عبور كرده از مرز ميرجاوه به داخل خاك پاكستان، به حدود يك هزار نفر رسيده بود و اين افراد كه تعداد زيادي از آنان را زنان و كودكان تشكيل مي دادند، به ودليل نبود امكانات اسكورت، در شرايط نا مناسب در مرز تفتان سرگردان بودند.
به دليل نبود امنيت كافي در مسير 650 كيلومتري تفتان-كويته و احتمال حمله تروريست ها به كاروان هاي زائران، عزيمت اين كاروان ها از كويته به تفتان و بالعكس بدون همراهي تيم هاي اسكورت نيروهاي نظامي، مجاز نيست. در سال هاي گذشته، اين كاروان ها بارها مورد حملات تروريست ها قرار گرفته و تعدادي از آنها به شهادت رسيده اند.
مسدود شدن گذرگاه مرزي ميرجاوه-تفتان طي دو روز اخير به دليل تحصن زائران پاكستاني، باعث ايجاد صف نسبتا طولاني كاميون ها و تريلرهاي ايراني و پاكستان حامل كالاهاهي مختلف از جمله مواد غذايي در دوطرف مرز شده بود كه اين مسئله روز گذشته با پيگيري سركنسولگري كشورمان و پيش از پايان تحصن زائران، برطرف شد.
در ايام ماه محرم و صفر كه تعداد زائران پاكستاني عتبات عاليات و مشهد مقدس چند برابر نسبت به ماه هاي ديگر است، تقريبا هر روز تعداد اين افراد كه ازطريق خاك ايران به كشورشان بازمي گرند، به 'حد نصاب' يعني حدود پنج هزار نفر (83 دستگاه اتوبوس) مي رسد و امكانات اسكورت براي آنها تقريبا هر روز انجام مي شود. اما در ساير فصول با توجه به كمتر شدن سفرهاي زيارتي، زمان به حدنصاب رسيدن اين زوار در مرز تفتان، گاهي حتي به يك ماه هم مي رسد كه باعث بروز مشكلات متعدد براي اين زائران در مرز تفتان مي شود.
محمد رفيعي سركنسول كشورمان در پاكستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با تاكيد بر ضرورت توجه بيشتر مسئولان و نهادهاي ذيربط پاكستان به مسائل زائران، اظهار داشت كه اگرچه طرف پاكستاني به ويژه نهادهاي ذيربط ايالت بلوچستان اقدامات بسيار خوبي براي تامين امنيت زائران در مسير تفتان به كويته و بالعكس انجام داده اند، اما برقراري خدمات اسكورت براي زائران حداقل دو تا سه بار در هفته به منظور رفاه حال اين مسافران و پيشگيري از سرگرداني و بروز مشكلات غذايي، بهداشتي و ... براي آنها در شرايط آب و هوايي بسيار گرم ، ضرورتي اجتناب ناپذير است.
نبود امكانات اقامتي و رفاهي كافي و مناسب در تفتان براي مسافران و زائران، به ويژه در فصول زمستان و تابستان، موجب بروز مشكلات زيادي براي زائران پاكستاني و سرگرداني آنها مي شود. اين مسائل و نارضايتي زائران باعث شده تا اين موضوع بارها به رسانه هاي پاكستان كشيده شود.
سالانه صدها هزار نفر از پاكستاني هاي علاقه مند به ائمه اطهار (ع) براي زيارت مشهد مقدس و شهر مقدس قم به ايران سفر مي كنند و يا از طريق خاك ايران، عازم عتبات عاليات مي شوند.
نبود پروازهاي مستقيم ميان پايتخت هاي دو كشور و همچنين جالي خالي پرواز مستقيم بين شهرهاي كويته و زاهدان به عنوان دو استان همجوار در ايران و پاكستان، سبب شده تا زارئران پاكستاني، به عشق زيارت ائمه اطهار (ع)، رنج و مصائب فراوان امنيتي، اقامتي، بهداشتي و ... سفر زميني را به جان بخرند.


| شناسه مطلب: 68005




زيارت پاكستان



نظرات کاربران