یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت
یادداشت؛

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام در پرتو دیپلماسی زیارت

در دومین اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام درکربلای معلی منشور حقوق زائر در اعتاب مقدسه تدوین و به تصویب رسید.

دومين اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام، پنجم ارديبهشت ماه، همزمان با سالروز بعثت نبي مكرم اسلام (ص) در كربلاي معلي برگزار شد. در اين اجلاس كه حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني نيز حضور داشت، پس از بحث و بررسي، منشور حقوق زائر در اعتاب مقدسه تدوين و به تصويب اعضا رسيد.
زيارت با معرفت، زيارت ثمربخش
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در مراسم اختتاميه دومين اجلاس اعتاب مقدسه كه در حرم امام حسين (ع) برگزار شد، اظهار داشت: نقش زيارت در حفظ ارزشهاي معنوي، تقويت باورهاي ديني، تحول رفتار و شخصيت، تقويت و همبستگي اقشار مختلف و مقابله با ظلم و ستم از جمله محورهايي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به آسيب هاي اين حوزه گفت: عدم معرفت نسبت به مزار و نداشتن شناخت كافي يك آسيب است؛ زيارت زماني ثمربخش خواهد بود كه عارفانه و همراه با شناخت باشد. وي افزود: شناخت و پيروي از معصومين (ع) شرط اساسي در موفقيت سفرهاي زيارتي است؛ در كتاب كاملة الزيارات در بيش از 20 روايت روي عبارت عارف به حقه تأكيد شده است.
زيارت قدرت نرم فكري و فرهنگي جهان اسلام
اولين دوره از اجلاسيه اعتاب مقدس جهان اسلام با هدف توسعه ديپلماسي زيارت در جهان اسلام و همگرايي اعتاب مقدسه به ابتكار آستان قدس رضوي همزمان با سالروز ميلاد امام رضا (ع) در دهه كرامت سال گذشته در مشهد برگزار شد.
آنطور كه حجت الاسلام حسيني معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي و دبير دومين اجلاسيه اعتاب مقدس جهان اسلام مي گويد هدف اصلي برگزاري اجلاس اعتاب مقدسه همگرايي، اتحاد، وحدت و يكپارچگي كشورهاي جهان اسلام با توجه به شرايط كنوني جهان و همچنين خدمات رساني شايسته به زائران و بهره مندي آنان از حقوق به حق خود مي باشد. زيارت قدرت نرم فكري و فرهنگي جهان اسلام است و با بهره گيري از مقوله عشق و محبت اهل بيت (ع) و ديپلماسي زيارت مي توان به نزديكي بيشتر كشورهاي اسلامي كمك كرد.
حجت الاسلام حسيني افزود: دسترسي آسان به خدمات بهداشتي و درماني، فراهم آوردن زمينه رشد و تعالي معنوي و حل مشكلات رواديد زايران، فراهم كردن زمينه هاي تامين امنيت جاني زاير و پوسش بيمه خدمات درماني از رئوس منشور حقوق زائر است كه به تصويب توليت هاي اعتاب مقدسه در دومين اجلاس رسيد.
وي اظهار اميدواري كرد با طراحي چارچوب هاي قانوني، اعضاي ديگري از ساير كشور هاي اسلامي در دوره هاي بعدي اين اجلاس شركت كنند.
عتبات عاليات به مثابه راهبرد مقابله با ولنگاري فرهنگي
مقام معظم رهبري در ديدار خود با نمايندگان مجلس دهم، فرمودند: «در موضوع فرهنگ، نوعي ولنگاري و بي‌اهتمامي در دستگاه‌هاي فرهنگي به چشم مي‌خورد، زيرا در توليد كالاي فرهنگي مفيد و جلوگيري از توليد كالاي فرهنگي مضر، كوتاهي‌هايي صورت مي‌گيرد.»
در سال هاي اخير توجه مردم به عتبات عاليات بسيار بيشتر شده است و در اين شرايط، وظيفه مسئولان است كه با تدوين و بكارگيري سياستهاي صحيح، در جهت بهره برداري از اين فعاليت فرهنگي اقدام نمايند و از آن براي مقابله با ولنگاري فرهنگي بهره برداري نمايند. به عنوان يك راهبرد، تسهيل حضور زائران ايراني در عتبات عاليات و فراهم نمودن زمينه هاي بهره برداري بيشتر از اماكن مقدس موجود در عراق از طريق ارتباط مستقيم و بي واسطه با عتبه مقدس مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
در سال هاي اخير با توجه به افزايش روز افزون زائران عتبات و رغبت آنان به حضور در اماكن معنوي كشور عراق، رايزني و ارتباط¬گيري با مسئولان عراقي براي مطرح كردن و اجرا نمودن مطالبات زائران ايراني، در دستور كار مقامات كشورمان بوده است ولي بسياري از اين تلاش ها از منظر ديپلماتيك و از طريق دولت و وزارت خارجه ايران و عراق دنبال شده است.
در همين ارتباط عتبه هاي موجود در عراق به دلايل متعدد، سعي مي كنند تا جايي كه ممكن است خود را از دولت و نهادهاي منسوب به آن دور نگه دارند. بنابراين برگزاري اجلاس توليت هاي اعتاب مقدس جهان اسلام فرصت مناسبي است كه نهادهاي مدني جهان اسلام با توجه به تهديدات مشترك، همكاري گسترده اي را در ابعاد گوناگون پي ريزي كنند.حضور حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در اين اجلاس را مي توان در اين راستا ارزيابي نمود كه مي تواند فصل جديدي از همكاري ميان حوزه حج و زيارت با اعتاب مقدس جهان اسلام بگشايد.
همچنين در اين راستا نبايد از تلاش ها و پيگيري هاي معاونت بين الملل بعثه مقام معظم رهبري غافل شد و مي بايست اهتمام اين معاونت در فراهم نمودن بسترهاي لازم براي اجراي ديپلماسي زيارت را ارج نهاد.
دفتر برنامه ريزي، بررسي و ارزشيابي




مطالب مرتبط

نظرات کاربران