برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات

برگزاری ده‌ها ختم قرآن کریم تا هزاران زیارت نیابتی درکاروان‌های دانشگاهی عتبات

حجت الاسلام والمسلمین منصورآبادی؛معاون فرهنگی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص برنامه های فرهنگی دوره شانزدهم توضیحاتی ارائه داد که در این خبر آمده است.

برنامه وداع كاروان هاي دانشگاهي چگونه در كربلا برگزار مي شد؟
برنامه وداع دانشجويان برنامه پرباري بود، علاوه بر اينكه دانشجويان در آن شركت داشتند،ديگر زائرين هم در آن حضور مي يافتند. نكته جالب اين بود كه خيلي از كاروان ها مراسم وداع مي گذارند يا مداح ندارند يا در اين سطح ندارند، من نگاه مي كردم در بين الحرمين فضايي كه دانشجويان نشسته بودند براي زيارت وداع، زائرين عادي هم آمده بودند و جذب اين برنامه شده بودند. الحمد لله برنامه مفيد و خوبي بود. مسابقات حين و پس از سفر در چه قالب هايي و چگونه برگزار مي شود؟
مسابقاتي كه در طول سفر نمود دارد مسابقه عكاسي و مسابقات مكتوب است كه مسابقه مكتوب از بسته فرهنگي و كتاب هايي كه قبل از سفر به زائرين اهدا مي شود و شامل هشت بهشت، چهارفصل عاشقي و فرزانگان حرم است طراحي و به صورت تستي در كربلا و نجف برگزار شد.
هدف ما از برگزاري مسابقات رجوع كردن زائر به كتاب ها و مطالعه آن هاست كه سبب افزايش معرفت زائرين شود. دنبال آن هستيم كه مسابقات را به شكل مجازي برگزار كنيم. اگر مسابقات به سمت فضاي مجازي برود و از قبل سوالات به روحاني داده شود و در سير معرفتي در طول اين سفر جواب سوالات را هم بگويند، خيلي بهتر خواهد بود.
مسابقات كتابخواني حين سفر هم كتاب هايي از نويسندگان معروف در حوزه تربيت،خانواده،مشاوره و ... در لابي هتل قرار داده شد.يك سوال از هر كتاب طراحي گرديد كه زائرين به صورت تلگرامي پاسخ آن را ارسال مي كنند.
دوره پانزدهم استقبال خوبي شد هم از مسابقات مكتوب و كتابخواني و هم مسابقه ادبي و عكاسي. با توجه به تبليغات و تلاش هاي روابط عمومي آثار، عكس ها و فيلم هاي زائرين جمع آوري و پس از ارزيابي بهترين ها انتخاب مي شود.آثار برتر در نشريه زمزم و كانال تلگرامي منتشر خواهد شد و هدايايي هم براي برگزيدگان در نظر گرفته شده است .
در خصوص طرح قرائت قرآن در هتل هاي دانشگاهيان بفرمائيد.
اين دوره طرح خوبي كه انجام داديم بحث قرائت و ختم قرآن كريم در هتل هاي دانشجويي است. هر فرد مي توانست يك صفحه از قرآن كريم را قرائت كند و درثواب ختم جمعي قرآن كريم سهميم شود.
در اين دوره ۵۸ ختم قرآن كريم در مدت چهار ماه در هتل دانشجويي جابر در كربلا توسط زائرين دانشگاهي انجام شد.به موازات آن در ديگر هتل هاي استقرار دانشگاهيان اين طرح برگزار گرديد.
دانشجويان در سالن انتظار هتل كه براي برنامه ها و حركت هاي جمعي خود حضور پيدا مي كردند در اين طرح هم شركت نمودند و به قرائت قرآن به نيت امام رضا (ع) پرداختند.در نجف هم استقبال خوبي از اين طرح صورت گرفت. طرح زيارت نيابتي چه بود و چگونه صورت گرفت؟
در زيارت نيابتي دو طرح داشتيم، يكي براي كليه كاروان ها و يكي هم عيدانه لبيك. ۸۲۸۲۰ نفر در دوره شانزدهم در عتبات دانشگاهيان ثبت نام كردند كه از ميان آنها حدود ۱۳ هزار نفر اعزام شدند و مابقي نيز ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان توفيق اعزام آنها را نداشت. ما برنامه اي براي آنها در نظر گرفتيم كه هر زائري كه اعزام مي شود نايب الزياره ۳۰ نفر از كساني باشد كه اعزام نشدند.
نرم افزار اين طرح آماده و اسامي ثبت نام كنندگان استخراج شد. به هر زائر ۳۰ اسم داديم كه نايب الزياره باشند. مدير كاروان اين اسامي را از ستاد مي گرفتند و روحاني زيارت نيابتي را در روز دوم حضور كاروان در كربلا قرائت مي كرد. وقتي اين اتفاق مي افتاد پيام كوتاهي ارسال مي كرديم به دانشجوياني كه از طرف آنها زيارت نيابتي قرائت شده بود كه اثرات خوبي داشت.
زيارت نيابتي دوم توسط روابط عمومي ستاد در قالب بسته عيدانه لبيك در ايام نوروز انجام شد و كساني كه علاقمند بودند به نيت از آنها زيارت نيابتي در عتبات انجام شود ثبت نام كردند كه الحمد لله اين طرح هم به خوبي برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمين فقيهي رياست ستاد در ميلاد فرخنده حضرت اميرالمومنين علي(ع) از طرف بيش از ۱۴ هزار نفر آن را در نجف و كربلا انجام دادند. اين هم از افتخارات ستاد است كه در اين دوره انجام شد.


| شناسه مطلب: 68224




دانشگاه عتبات



نظرات کاربران