حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مردم سالاری دینی افتخار بزرگی است که باید آن را پاس بداریم

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت به تشریح دیدگاه اسلام در خصوص انتخابات پرداخت و تصریح کرد: یکی از افتخارات و ثمرات انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی است که باید آن را پاس بداریم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در آستانه رويداد بزرگ انتخابات در كشور در گفت وگو با خبرگزاري ايكنا به تحليل و بيان ديدگاه اسلام در خصوص انتخابات پرداخت و عنوان كرد: اولين نكته قابل توجه اين است كه همه بايد بدانيم خداوند تعيين سرنوشت را به خودمان واگذار كرده است، انسان برخلاف ساير موجودات آفريده شده داراي اختيار است. ما فرشتگاني را مي بينيم كه يك زندگي براي آنها طراحي شده و براساس همان جبري كه وجود دارد زندگي مي‌كنند. حيوانات و جمادات نيزهمين گونه‌اند ولي وقتي كه به انسان مي‌رسد او را مختار گذاشته اند «اما شاكرا و اما كفورا» خواست مسير حق را انتخاب كند خواست مسير باطل را .
وي ادامه داد: از سوي ديگر در فرهنگ ديني خود آيات و رواياتي داريم كه تصريح به اين موضوع دارد كه «ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم» يا در اين آيه شريفه كه مي فرمايد: «وَ مَن يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ ‌الهُدي وَ يَتَّبِع غَيرَ سَبِيلِ المُؤمِنِينَ نُوَلِّهِ» يعني هرآنچه را كه خودش مي خواهد ما همان را براي او مقدر مي كنيم و بر سرنوشتش دخالت مي دهيم . اگر كسي طالب سعادت و علاقمند است كه سرنوشت خوبي داشته باشد نمي تواند نسبت به آنچه كه در پيرامونش مي گذرد بي تفاوت باشد . انتخابات يكي از اين نمونه ها است كه به سرنوشت انسان ها و كشور ارتباط دارد و حتما بايد افراد از دو منظر احساس مسئوليت كنند يكي به عنوان يك تكليف شرعي و الهي و دوم به عنوان يك تكليف ملي. يعني حتي كساني كه ممكن است با اسلام و انقلاب روي خوشي نداشته باشند يا جزو پيروان اديان ديگر باشند ولي در اين كشور زندگي مي كنند بايد نسبت به اين مسئله مهم احساس مسئوليت كنند زيرا اگر درست انتخاب كنند مسير، مسير عزت و سربلندي است و اگر خداي ناكرده اشتباه كنند آنها هم در زندگي مادي دچار مشكل مي شوند .
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر تصريح كرد: كسي كه مسلمان و پيرو دستورات ديني است اگر درست انتخاب كند حاكميت ارزش هاي ديني را در پي خواهد داشت و اگر خداي ناكرده غلط انتخاب كند مسير به بيراهه خواهد رفت . البته ممكن است برخي افراد تحقيق كرده و با اهل فن مشورت وگفت‌وگو داشته باشند و مسيري را براساس آن انتخاب كنند، آنها مقصر نيستند و نزد خدا ماجورند و اگر اشتباه انتخاب كرده باشند مورد مجازات خدا قرار نمي گيرند ولي كسي كه آگاهانه مسير غلط را انتخاب مي كند هم به كشور و هم به خود لطمه زده و هم در آينده بايد پاسخگو باشد، مردم بايد به اين محور اصلي توجه كنند . امام امت (رض) در سخنان، پيام ها و وصيت نامه سياسي الهي شان مي فرمايند: شركت در انتخابات يك تكليف است ما چگونه مي توانيم در انتخاب دومين شخص كشور شركت نكرده و بي تفاوت باشيم در حالي كه بسياري از مسائل كشور در اختيار او است و او بايد در آينده راجع به سياست، اقتصاد، تعامل مردم با يكديگر و ساير اموري كه به رئيس جمهور محول شده است تصميم گيري و اقدام كند.
وي عنوان كرد: همين مطالبي كه شما در رسانه ها منعكس مي‌كنيد و مي گوييد مشكل كشور اشتغال، بيكاري، مسايل اقتصادي، فرهنگي و ... است همه اينها را يك فرد موفق مي تواند سامان دهد و كار را جلو ببرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه به جايگاه مردم سالاري ديني و تأثير انتخابات در اين امر پرداخت و عنوان كرد: يكي از افتخارات و ثمرات انقلاب ما مردم سالاري ديني است كه در كشورمان محقق شده است و بسيارهم اهميت دارد. شرايط قبل از انقلاب اسلامي را مردم به خوبي به ياد دارند، حال به يك نظامي رسيده ايم كه مرتب انتخابات برگزار مي كنيم و اين خود مردم هستند كه انتخاب مي كنند. زماني مقام معظم رهبري فرمودند من به عنوان رهبر يك راي دارم و هر كدام از آحاد ملت هم يك راي دارند يعني اگر وقتي مثلا يك عدد راي بالا و پايين شود ممكن است در انتخاب افراد موثر باشد، ما نمي گوييم چون آن يك راي براي رهبري است پس ارزشش خيلي بالاتر است. مردم سالاري ديني براي ما افتخار بزرگي است كه بايد آن را پاس بداريم و نگذاريم كه اين موقعيت از دست برود.
مشاركت در انتخابات آبرورداري براي اسلام است
وي به عواقب پايين بودن مشاركت مردم در انتخابات نيز اشاره و اظهار كرد: اگر مشاركت عمومي در انتخابات بالا باشد دنيا به ما نگاه ديگري خواهد داشت. اگر مشاركت بالا باشد دشمنان مايوس مي شوند و اگر مشاركت پايين باشد طمع خواهند كرد نه به اين معنا كه بگوييم سريع جنگ راه مي اندازند و يا كاري مي كنند، نه. احساس مي كنند دلايلي وجود دارد كه افراد شركت نكرده اند و براي زخم زدن به كشور طمع و برنامه ريزي مي كنند. نكته دوم اين كه شركت گسترده مردم موجب آبرو براي اسلام و نظام اسلامي مي شود. ما بايد به اين دو نكته توجه كنيم. در روز ۲۲ بهمن نيز كه خود شما همواره حضور داريد و گزارش مي دهيد وقتي كه جمعيت به صورت گسترده شركت مي كنند همه مواضع در خارج به نفع كشور است و مي گويند كه بعد از ۳۸ سال هنوز چقدر مردم انقلاب شان را دوست دارند كه مي آيند و در راهپيمايي شركت مي كنند. بنابراين تاكيد مي كنم هرچه مشاركت بالاتر باشد موفقيت ما بيشتر مي شود.
وي به تشريح ديدگاه مقام معظم رهبري در خصوص انتخاب كانديداي اصلح پرداخت و عنوان كرد: رهبري به بينش و تشخيص مردم احترام مي گذارند. مي‌فرمايند من نمي گويم به چه كسي راي بدهيد، آنچه كه در درجه اول براي من مهم است مشاركت عمومي است هرچه اين مشاركت بيشتر باشد رهبري خرسند تر و خوشحال ترند و باعث آبرو براي كشورخواهد بود. لذا نتيجه بگيريم كه تمام مردم با هر سليقه و گرايشي بايد احساس مسئوليت كنند و بدانند حضور گسترده در انتخابات باعث قوت كشور و تقويت بنيه هاي اجتماعي و قدرت سياسي ما در سطح بين الملل خواهد شد . ضمن اينكه بالا بودن مشاركت عمومي پشتوانه اي براي مسئولان اجرايي است كه بتوانند درست تصميم بگيرند .
قدرت در اسلام به عنوان يك تكليف مطرح است
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ادامه داد: نكته دوم و خيلي مهم اين است كه اساسا قدرت در نظام اسلامي به چه معنا است آيا واقعا مانند كشورهاي ديگر كه افراد پول خرج مي كنند و از راه درست و غلط تلاش مي كنند تا به قدرت برسند آيا در دين مقدس اسلام نيز همين گونه است؟ مي خواهم عرض كنم نه. قدرت در اسلام به عنوان يك تكليف مطرح است . شما در نهج البلاغه مي بينيد، امير المومنين مي فرمايند: «لولا حضور الحاضر و قيام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ اللّه على العلماء ألاّ يُقارّوا على كِظّةِ ظالم و لا سَغَبِ مظلوم لألقَيتُ حَبلَها على غارِبها و لسقيتُ آخرها بكأس اوّلها» دو عامل باعث شد كه اميرالمومنين خلافت را بپذيرند يكي حضور گسترده مردم در صحنه و درخواست پذيرش خلافت از ايشان يعني اميرالمومنين را انتخاب كردند دوم آن پيماني كه خداوند از علما و دانشمندان گرفته است كه در برابر شكم بارگي ظالم بايستند و از مظلوم دفاع كنند. حضرت مي‌فرمايند: اگر اينها نبود من افسار خلافت را روي دوش شترش مي گذاشتم تا درخانه هر كس مي خواهد زانو بزند و همچنين خطاب به دنيا مي فرمايند: برو ديگري را بفريب علي را نمي تواني بفريبي .
وي به نمونه ديگري اشاره كرد و گفت: يك نمونه ديگر در ذي‌قار است كه وقتي ابن عباس مي آيد و مي گويد من ديدم كه حضرت نشسته و كفش هايشان را وصله مي زنند به امير اموالمومنين عرض كردم آقا جان مردم توقع دارند اين وقتي كه شما مي گذاريد براي يك كار مهم تري استفاده كنيد . حضرت كمي مكث و صبر كردند تا كارشان تمام شد و كفش ها را كنار هم قرار دادند و فرمودند: اين دو لنگه كفش چقدر مي ارزد؟ گفتم ارزشي ندارند گفتم كمتر از يك درهم. آنجا باز مي فرمايند: اين دو لنگه كفش در نظر من از حكومت كردن بر شما ارزشش بالاتر است «إِلَّا أَنْ اقيم حقاً او ابطل باطلاً »، مگر اينكه بتوانم حقي را اقامه كنم و يا باطلي را ابطال كنم. از سوي ديگر ما در روايات داريم كه «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ» كسي دنبال رياست طلبي است مورد طرد و لعن الهي قرار مي گيرد، كسي كه مي خواهد به قدرت برسد و از قدرت سوء استفاده كند .
اگر شايستگي هاي لازم را داريد و مي توانيد به مردم خدمت كنيد خودتان را عرضه كنيد
سرپرست حجاج ايراني به بيانات امام راحل نيز در اين خصوص اشاره و اظهار كرد: در بيانات حضرت امام امت (ره) آمده است اگر شما شايستگي هاي لازم را داريد و مي توانيد به مردم خدمت كنيد خودتان را بايد عرضه كنيد و اگر داراي شايستگي هاي لازم نيستيد اگر دنبالتان هم آمدند نبايد خود را به ديگران عرضه كنيد بنابراين اگر انسان آن شايستگي ها را كه اشاره شد دارا باشد به عنوان يك تكليف شرعي خود را عرضه مي كند. اگر اين گونه باشد ديگر بحث دنيا طلبي و دنيا خواهي و امثال اين موارد در كانديدا شدن مطرح نمي شود. اصلا چه ارزشي دارد، حساب كنيد چهار سال اين مسئوليت سنگين به دوش افراد گذاشته مي شود از آن لحظه اي كه انتخاب مي شود تمام بار مسئوليتي كه در جامعه وجود دارد روي دوش او قرار داده مي شود و لذتي هم از اين دنيا نمي برد اين چه لذتي است كه انسان همواره گرفتار مشكلات و مسائل باشد و فرداي قيامت هم بگويند «وقفوا» و مسئول بيايد لحظه لحظه را جواب دهد و هزاران سئوالي را كه طبيعتا براي يك حاكم اسلامي مطرح است از او سوال كنند. ما بايد اين ارزش ها را در جامعه احيا كنيم . يعني به گونه اي باشد كه واقعا تمام كساني كه مي آيند و خود را براي يك مسئوليت بزرگي مانند رياست جمهوري عرضه مي كنند شايستگي هاي لازم را داشته باشند، واقعا با اخلاص بيايند دنبال دنيا، مطامع دنيا، شهرت، قدرت و امثال اينها نباشند. در بحث انتخابات از منظر اسلام بايد به همه اين موارد توجه كنيم و بدانيم اين تكليف شرعي است وكساني كه شايستگي لازم را دارند بايد وارد عرصه شوند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه شخصي كه خود را عرضه مي كند بايد چه ويژگي هايي داشته باشد و اسلام در اين زمينه چه توصيه هايي دارد؟ گفت: نكته اي كه اسلام در موضوع انتخاب افراد بسيار مورد توجه قرار داده است بحث شايسته سالاري است. در امامت هم ملاك انتخاب به اين دليل است كه آن بزرگواران جامع يك سلسله ويژگي ها هستند كه مي تواند براي مديريت و اداره جامعه مفيد باشد و مردم را به هدفي برساند كه اسلام از آفرينش در نظر دارد. در بحث شايسته سالاري يكي خود فرد است كه احساس مي كند مي تواند جزو بهترين ها باشد ولي وظيفه مردم نيز انتخاب بهترين ها است . شش كانديدا را شوراي نگهبان بر اساس ملاك هايي كه داشت انتخاب و به عنوان افراد صالحي كه شايستگي دارند معرفي كرد اما مردم نيز وظيفه دارند كه تحقيق كنند و فردي را كه اصلح و شايسته تر است و بهتر مي تواند امور كشور را اداره كند انتخاب كنند. در روايتي دارد كه اگر كسي فردي را براي كاري انتخاب كند و بداند كه شايسته تر از او وجود دارد و آن فرد بهتر را انتخاب نكند به خدا، پيغمبر و مومنين خيانت كرده است و اين تعبير عجيبي است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد: در سيره علوي نيز حضرت همين شيوه را دقيقا به كار مي گيرند . در زماني كه محمد بن ابي بكر والي مصر است، فرد خوبي كه از اصحاب امير المومنين بود و حضرت هم براي او خيلي احترام قائل بود ولي وقتي احساس كردند كه مالك اشتر از او قوي تر و بهتر است فرمودند: كه ابي بكر شما بياييد و مالك اشتر برود و والي مصر شود و آنجا را اداره كند. اين براي ما يك ملاك است و آن فرد هم با ملاك هايي كه قبلا عرض كرديم طبيعتا بايد بپذيرد و نمي تواند نه بگويد. اگر واقعا ديد كه بهتر از او هست كار را به او واگذار كند چرا كه اين مسئوليت براي خدمتگزاري به مردم و هدايتگري امور به مسير صحيح است، اگر نسبت به فرد ديگري ضعيف تر است و كار را به او واگذار نكند امور مردم فشل خواهد شد، لذا به نظرم اسلام مترقي ترين روش را در اين مسئله مطرح كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: براي فردي هم كه منتخب مردم مي شود اسلام ملاك هايي قرار داده كه مهم است. يكي از ملاك ها بحث دانايي است. قرآن در جريان حضرت يوسف مي فرمايد: «اِجعَلني علي خزائن الارض انّي حفيظ عليم» يعني دو ويژگي عليم و حفيظ بودن را ذكر مي‌كند. در بحث دانايي، هر فردي بايد به عنوان كسي كه مي خواهد جامعه را مديريت كند از دانش لازم برخوردار باشد و اگر اين دانش را نداشته باشد چگونه مي تواند جامعه را اداره كند. امروز جهان رو به جهش علمي است، زماني بود كه علم آرام آرام رشد مي كرد ولي الان دنيا با جهش علمي روبرو است بايد فرد اطلاعات فراواني داشته باشد، جهان را بشناسد و با مسائل بين المللي آشنايي كامل داشته باشد. اين بحث فقط دراين حوزه مطرح نيست بلكه در حوزه هاي ديگر مانند اقتصاد هم مطرح است . بالاخره رئيس جمهور بايد مسائل اقتصادي را بررسي كند و مسائل فرهنگي را سامان دهد، آشنايي او با اسلام لازم است. در همين بحث بانكداري اسلامي اينكه ربا در جامعه نباشد، در بانكها ربا نباشد، گردش مالي چگونه باشد، در بحث مسائل فقهي، در بحث كسب و كار مردم و رونق دادن به آن در جامعه در عين سازگاري با مباني شرعي و موارد ديگر نياز به دانش خيلي زيادي دارد .
وي همچنين عنوان كرد: نكته دوم بحث امانت داري است. اين امانت را مردم به او مي سپارند و در مجلس سوگند ياد مي كند كه امانت دار خوبي براي مردم باشد. البته بنده مضمون آن را بيان مي كنم. بايد با ويژگي هاي امانتداري هم آشنا و توجه داشته باشد ميلياردها دلار پول زير دست او مي آيد. چگونه اين پول بايد هزينه شود، آيا اين پول براي همه مردم است، آيا بايد براي سراسر كشور هزينه شود يا در يك نقطه خاص . آيا اطرافياني كه در كنار او هستند حق دارند از اين پول استفاده كنند؟ ما سيره پيامبر، اميرالمومنين و ائمه معصومين را خوانده ايم. اميرالمومنين با برادرش عقيل چگونه عمل مي كرد و اجازه نمي داد بيش از آنچه كه حق او هست به او داده شود .
شهادت مي دهيم كه ائمه سياستمدارترين مردم زمان خود بودند
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در خصوص سياست مداري هم گفت: نكته سوم و بسيار مهم موضوع مديريت است كه به سياست مدار بودن تعبير مي كنيم. در زيارت جامعه داريم كه «وساسه العباد» يعني شهادت مي دهيم كه ائمه سياستمدارترين مردم زمان خود بودند، سياست يعني مديريت درست. در روايات نكات قشنگ و زيباي فراواني داريم از يك طرف مي گويد كسي كه مديريت صحيح دارد (تعبير حسن التدبير است) حكومتش استمرار پيدا مي كند و از آن طرف مي فرمايد (سُوءُ التَّدبيرِ سَبَبُ التَّدميرِ) كسي كه جامعه را بد مديريت مي كند باعث فروپاشي آن جامعه مي شود. تقوا هم بحث بسيار مهمي است يعني صادق بودن و حرف درست با مردم زدن.
وي تصريح كرد: كسي كه مي خواهد فرد اصلح را انتخاب كند بايد اين ويژگي ها را لحاظ كند. البته مواردي هم ممكن است كه در روايات به آن تصريح نداشته باشيم ولي ما به عنوان پيرو پيغمبر، سنت پيغمبر و ائمه مدنظر قرار دهيم. امروز در ارتباط با رهبري جامعه به عنوان مدير اصلي كه مي خواهد جامعه را با درايت اداره و رهبري كند بايد اين هماهنگي اتفاق بيفتد، فردي كه مي خواهد نفر دوم كشور باشد بايد اين هماهنگي وجود داشته باشد تا با همبستگي، همكاري، همراهي و با سرعت بيشتر كارها پيش برود و آينده روشني براي مردم رقم زده شود .بحث ديگر زمان شناسي است «العالم بزمانه لا تهجم عليه اللوابس» كسي كه زمان شناس باشد اشتباهات بر او هجوم نمي آورد . اين مسئله مهمي است بايد سياست هاي بين المللي را شناخت . مثلا رئيس جمهور جديد امريكا چه نقشه اي براي منطقه خاورميانه دارد، كشورهاي اروپايي چه طرحي براي اين منطقه دارند، مسائلي كه الان در عراق اتفاق مي افتد و اينها درصدد هستند منطقه اي را در شمال عراق جدا كنند، همان كاري كه در جريان پديد آوردن اسرائيل و به رسميت شناختن رژيم اشغالگر قدس انجام دادند دوباره مي خواهند اينجا انجام دهند، حكومت مردمي در سوريه را ساقط كنند و به جاي آن عناصري را بياورند كه بي رحم و تروريست هستند، سر مي برند و انسان ها را زنده زنده مي سوزانند، ازاينها حمايت مي كنند و كمك مالي مي دهند و امثال اين موارد . كسي كه مسائل بين المللي در ابعاد مختلف را نشناسد چگونه مي تواند جامعه را اداره كند.
نكته ديگر بحث سعه صدر است «آله الرّياسه سعه الصّدر» ما از منظر دين صحبت كرده و براي همه كانديداها احترام قائل هستيم. كسي كه مي خواهد جامعه را رياست و مديريت كند حتما بايد سعه صدر داشته باشد. مالك اشتر از جايي عبور مي كرد جواني به او اهانت كرد ولي او انتقام نگرفت به مسجد رفت و دو ركعت نماز بجاي آورد و براي او دعا كرد تا به راه راست هدايت شود چرا كه اشتباه كرده و نفهميده است. به امام سجاد(ع) اهانت مي كنند و حضرت به درب منزل فرد اهانت كننده مي رود و به او مي فرمايد: مواردي را كه من نسبت داده اي اگر در من است خدا مرا ببخشد و اگر در من نيست خدا تو را ببخشايد. مگر مي شود انسان بخواهد مديريت كلان داشته باشد و خيلي كوته بين باشد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر عنوان كرد: غصه اي كه هميشه داشته و دارم اين است كه مردم ما گاهي تصورشان اين است بحث مديريت مربوط به غربي ها است و آنها آورده اند در حالي كه مديريت در اسلام موارد بسيار زيادي را دارد و در قرآن و روايات هم ملاحظه مي شود. ما اگر بخواهيم مديريت اسلامي را تعريف كنيم نيازي به الگوهاي غربي نداريم، حتما بايد از قرآن و روايات الهام بگيريم تا بتوانيم بر اساس آن مسائل مديريتي خود را حل و فصل كنيم. يك نمونه آن عهد نامه مالك اشتراست، نامه۵۳ نهج البلاغه كه به عنوان اولين منشور حكومتي در سازمان ملل ثبت شد بهترين دستورالعمل براي حكومت مردمي و ديني است. از جمله موارد ديگر اينكه قدرت او را عوض نكند. اينها تعابيري است كه اميرالمومنين در نامه ۵۳ دارند اين كه آدم ترسويي نباشد و در مقابل تهديدات دشمن كم نياورد، سستي نكند و بسيار پرتلاش باشد. درهمين نامه ۵۳ دارد كه كار امروز خود را همين امروز انجام دهد و اهل نظم و برنامه باشد. ما معتقديم هر كسي كه كانديداي مقام رياست جمهوري مي شود بايد بجاي حرف زدن برنامه ارائه دهد «وَ نَظمِ اَمْرِكُم». اميرالمومنين در وصيت نامه خود دارند كه شما بايد كارهايتان روي نظم و برنامه باشد . آينده نگر باشيد و امروز را نبيند . اكنون در كشور آينده نگري بحث مهمي است، تعبير اين مسئله را در روايات تحت عنوان حزم يعني دور انديشي و آينده نگري داريم . تعداد زيادي از نسل جوان امروز به جايي رسيده اند كه بايد شغلي داشته باشند اگر من سرمايه گذاري نكنم و فقط بخواهم روزمره آنها را تامين كنم طبيعي است كه بيكاري افزايش يافته و مشكل فقر و محروميت به جامعه رسوخ مي كند ولي اگر به صنايع مادر توجه و به جاي شغل مقطعي شغل پايدار ايجاد كردم آنگاه مي توانم در آينده مطمئن باشم كسي كه فارغ التحصيل مي شود مي تواند در رشته خود يك كار آبرومند پيدا كند . اگر مي خواهيم براي ازدواج برنامه ريزي كنيم اگر از اول روي آن حساب باز نكنيم يك باره با موجي مواجه خواهيم شد كه نمي توانيم آن را مديريت كنيم و تبعاتش جامعه را گرفتار خواهد كرد. اين نكات بسيار مهم را مردم بايد در انتخاب مورد توجه قرار دهند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه به اخلاق در انتخابات و اخلاق انتخاباتي هم اشاره و عنوان كرد: اين نكته اهميت دارد و بايد مردم به آن توجه داشته و كانديداها نيز نسبت به آن حساس باشند. ما كه مي خواهيم به جامعه خدمت كرده و نابساماني ها را سامان دهيم ، مشكلات را حل كنيم و ناهنجاري ها را به هنجارهاي صحيح تبديل كنيم بنابراين يك هدف مقدس داريم و در اهداف الهي و مقدس نبايد از وسيله هاي نامقدس استفاده كنيم . حرف ماركسيست ها يادتان هست كه هدف وسيله را توجيه مي كند، در اسلام چنين چيزي وجود ندارد لذا حق نداريم از شيوه هايي كه در غرب متداول است ونام آن را دمكراسي مي گذارند استفاده كنيم، دمكراسي ما درچارچوب مفاهيم ديني معنا پيدا مي كند . اولين نكته اين است كه من برنامه خود را براي مردم بيان كنم، مشكلاتي را كه جامعه به آن دچار است به مردم بگويم و براي برطرف شدن آنها راه حل پيشنهاد مي كنم. اگر شما تشخيص داديد اين راه حل ها مفيد است مرا انتخاب كنيد و اگر هم انتخابم نكرديد خدا را شكر مي كنم كه اين مسئوليت ازدوش من برداشته شده است .
روايات و آيات شريفه قرآن فراوان اين مسائل را به ما مي گويد: «لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» نمي توانيم كسي را مسخره كنيم . يا مي گويد : «لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ» نمي توانيم با اسامي والقاب نادرست افراد را صدا بزنيم و يا «وَيل‌ٌ لِكُل‌ِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة» واى برهر بدگوى عيب جويى . ما آيات و روايات فراواني در حوزه مسائل اخلاقي داريم وقتي كه اين موارد را به حوزه انتخابات مي آوريم آيا من حق دارم فردي را كه اين همه سابقه خوب دارد براي اينكه مردم به من توجه كنند شخصيت او را از بين ببرم ، اسلام اصلا اجازه اين كار را نمي دهد . اگر من چنين كاري را كردم پيش خدا مسئول هستم . در روايت دارد اگر كسي عيوب فردي را يادداشت كند براي اينكه روزي از آنها استفاده كند و آبروي او را ببرد خداوند او را مفتضح خواهد كرد «وَلَو في جَوفِ بَيتِهِ» حتي اگر از منزلش هم بيرون نيايد خداوند آبرويش را خواهد برد. مگر مي شود با آبروي افراد بازي كرد اصلاچه ضرورتي دارد ؟ اگر من آمدم به خاطراينكه رقيبم را از صحنه خارج كنم حرف هايي زدم كه چه بس ادرست نباشد آن وقت اين كاري كه من انتخاب كرده ام شرعا اشكال دارد. به ما مي گويند يك كاسب روي جنس خود چراغ روشن كرد تا آن را مرغوب جلوه دهد وقتي طرف جنس را خريد و برد حق دارد برگردد و بگويد كه كلاه سرش گذاشته شده و جنس را پس دهد . اگرمن بيايم جوري نشان دهم كه آن جور نيستم و نمي توانم كارها را انجام دهم، اين بسيار خطرناك است لذا هر جايي كه ملاحظه كرديم حرمت افراد دارد شكسته مي شود بر اساس مباني ديني تذكر داده تا جلوي آن گرفته شود. در همين نامه ۵۳ نهج البلاغه داريم كه «فَإِنَّ فِي النَّاسِ عُيُوباً الْوَالِي أَحَقُّ مَنْ سَتَرَهَا» يك عيوبي در ميان مردم وجود دارد، همه ما عيب داريم والي و كسي كه زمامدار حكومت اسلامي است نمي تواند افشاگري كرده و آبروي مردم را ببرد او بهتر از ديگران بايد اين عيوب را بپوشاند تا بتواند جامعه را هدايت كند. چرا اسلام مي گويد شما نمي توانيد در زندگي خصوصي افراد دخالت كنيد، فردي خداي ناكرده يك اشتباه يا غفلتي را در حريم خصوصي اش داشته است حالا كه آمده ام و مي خواهم مسئوليت بگيرم، بگويم كه فلان كس در خانه اش اين اشتباه را داشته است، شرع اجازه اين گونه كارها را به ما نمي دهد . بهترين راه اين است كه ما بياييم ويژگي هاي خود را بيان كنيم مشكلاتي را هم كه احساس مي كنيم وجود دارد بيان كرده و برنامه خود را بگوييم، به شخصيت طرف مقابل احترام بگذاريم و از الفاظ نادرست و تحقير آميز و امثال اينها نيز استفاده نكنيم و انتخاب را به مردم واگذار نماييم دراين صورت مردم هم رشد و بينش سياسي شان ارتقاء مي يابد و ادب و احترام در جامعه نهادينه مي شود.
خراب نشان دادن جامعه ظلم به شهدا و مردم است
وي در پايان خاطر نشان كرد: آخرين نكته اينكه ما نگرانيم گاهي اين حرف ها به نظام لطمه وارد كند، مردم مي بينند كه اين نظام چه افتخاراتي براي آنها به بار آورده است. درحالي كه اطراف ما اين همه ناامن است اين كشور در امنيت است، ما رشد اقتصادي داشتيم و در تمام زمينه ها رشد كرديم، آن وقت همه اينها را ناديده بگيريم و آنچنان جامعه را خراب جلوه دهيم مثل اين كه خراب تر از اين وجود ندارد اين ظلم به شهدا و مردم است، مردم ما فهيم هستند و شعور و بينش سياسي دارند. ۳۸ سال از انقلاب اسلامي مي گذرد و رهبرهوشمند و عزيزمان مرتب مردم را با هدايت هاي خود مديريت مي كنند، بنابراين به نظر مي آيد كه اخلاق انتخاباتي را كانديداها، مردم و طرفداران كانديداها به خوبي رعايت كنند تا انشاءالله اين انتخابات موجب تحكيم و تقويت نظام، تقويت باورهاي ديني و وحدت كلمه در جامعه شود. ما مرتب انتخابات داريم، نمي شود هر بار كه انتخابات داريم دو دستگي و چند دستگي بوجود بيايد انشاءالله اگر اين گونه شد و همه نيز براي خدا كار كنند روزبروز شرايط كشور بهتر مي شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران