ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران

ثبت اطلاعات هویتی و پزشکی زائران

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از ثبت اطلاعات هویتی و حساس پزشکی زائران در مچ‌بندهای هوشمند مخصوص حج خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان؛ طاهر درودي مشاور اجرايي رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با اشاره به مچ‌بندهاي هوشمندي كه بنا است امسال به حاجيان داده شود، اظهار داشت: طبق تفاهمي كه ميان سازمان حج و زيارت ايران و وزارت حج سعودي‌ها انجام شده، قرار است تهيه، تامين و توزيع اين مچ‌بندهاي هوشمند به عهده سازمان حج و زيارت باشد.
مشاور اجرايي رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر افزود: با توجه به حوادث رخ داده در دوره‌هاي پيشين برنامه حج، اين پيشنهاد سعودي‌ها به همه كشورهاي اسلامي بوده تا اين مچ‌بندها را به صورت الكترونيكي طراحي كنند تا قابليت خاصي براي رهگيري زائر، ثبت اطلاعات و شناسايي هر فرد را در مواقع بحران، حادثه و يا حتي در شرايط عادي كه گم شدن زائر است داشته باشد.
وي با اعلام اينكه امسال ايران هم اقدام به طراحي اين مچ‌بندها كرده است، گفت: خيلي از كشورها اقدام به طراحي اين مچ‌بندها در سال‌هاي اخير كرده‌اند، اما با توجه به اينكه ما سال گذشته در حج نبوديم، امسال طراحي اين مچ‌بندها توسط سازمان حج و زيارت در حال انجام است و در حقيقت ذهنيت اينكه سعودي‌ها دستبند خاصي را براي رهگيري به همه زائران خواهند داد اصلا مطرح نيست.
درودي با اشاره به مچ‌بندهايي كه بنا است امسال توسط سازمان حج و زيارت طراحي و ارايه شود، اظهار داشت: اين مچ‌بندها امكان رهيابي ندارند و تنها امكان ثبت اطلاعات زائر را خواهد داشت با اين هدف كه اگر زائري گم شد يا بيهوش در جايي افتاد و يا به عنوان بيماري ناشناس در بيمارستاني بستري شد و امكان حرف زدن نداشت، بتوان اطلاعات فرد را از روي اين مچ‌بند برداشت و به او كمك كرد.
وي اضافه كرد: اطلاعات ثبت شده روي مچ‌بندها شامل اطلاعات هويتي زائر به علاوه برخي اطلاعات حساس پزشكي او است؛ به عنوان مثال اينكه زائر بيمار ديابتي است يا خير، فشار خون دارد يا نه، سابقه بيماري قلبي دارد يا خير و ساير مواردي كه از نظر پزشكي مهم است به طور خلاصه روي اين مچ‌بندها ثبت خواهد شد.
مشاور اجرايي رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با اشاره به زمان ارايه اين مچ‌بندها به زائران گفت: قاعدتا بعد از ثبت اطلاعات زائران و بعد از اتمام معاينه زائران توسط پزشكان و ثبت همه اطلاعات زائران در سامانه، از مجموع همه اين اطلاعات مچ‌بندهايي تهيه و به مديران كاروان ها داده مي‌شود تا قبل از اعزام زائران در كاروان‌ها اين مچ‌بندها توزيع شود.
برگزاري دوره 10 ساعته و دو روزه آموزش كمك‌هاي اوليه و مديريت بحران به كارگزاران حج
وي با اشاره به تغييرات برنامه آموزشي امسال زائران گفت: امسال علاوه بر آموزش امدادونجات، كمك‌هاي اوليه، خود امدادي و فوريت‌هاي پزشكي به زائران، در سطح خيلي وسيع تري براي مجموعه كارگزاران كه شامل مديران كاروان‌ها، مديران مجموعه‌ها به همراه معاونان و عوامل آنها است، دوره آموزشي 10 ساعته كاملي را به صورت تئوري و عملي در استان‌ها برگزار خواهيم كرد.
درودي با اشاره به اينكه سازمان حج و زيارت، استان‌ها را در كشور به 7 قطب تقسيم كرده است، گفت: اين 7 قطب با توجه به نزديكي محل‌هاي استان‌ها به 7 منطقه در استان‌هاي بزرگ تر مثل تبريز، شيراز، اصفهان، كرمان و چند استان ديگر تقسيم شدند و در 2 روز كامل عوامل و كارگزاران آموزش ها را به صورت كامل فرا خواهند گرفت.
وي ادامه داد: از اين دو روز آموزشي يك روز كامل در اختيار سازمان است براي اجراي دستورالعمل‌ها و پروتكل هاي خود سازمان و يك روز كامل ديگر در اختيار مركز پزشكي خواهد بود براي آموزش كمك‌هاي اوليه، خودامدادي، دگرامدادي، فوريت‌ها و مديريت سامانه حوادث و بحران به همراه ساختاري كه براي اين برنامه تهيه شده است و همچنين كد 2 افراد كه بايد در موقعيت بحران فعال شود.


| شناسه مطلب: 68261




سلامت حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران