خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان

خطبه رسول خدا(ص) در روزهای آخر ماه شعبان

ای مردم! به راستی که نزدیک است ماهی فرا برسد که در آن شبی است بهتر از هزار ماه، و آن ماه رمضان است.

پايگاه اطلاع رساني حج- امام محمد باقر عليه‌السلام فرمود: رسول خدا صلي‏ الله‏ عليه‏ و آله در آخرين جمعه‏ از ماه شعبان براي مردم خطبه خواند و پس از حمد و ثناي الهي فرمود:
اي مردم! به راستي كه نزديك است ماهي فرا برسد كه در آن شبي است بهتر از هزار ماه، و آن ماه رمضان است. كه خدا روزه آن را واجب، و يك شب نماز مستحب برخاستن در آن را همچون نماز مستحب هفتاد شب از ماههاي ديگر قرار داده است.
و پاداش يك خصلت خير، و نيكوكاري مستحب در آن را همچون پاداش كسي كه واجبي از واجبات خداي سبحان را انجام داده مقرر فرموده است.
و هر كس يك واجب از واجبات خدا را در آن انجام دهد همچون كسي است كه هفتاد فريضه از فرايض خدا را در ماههاي ديگر انجام داده باشد.
و آن ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است و نيز ماه همياري است و نيز ماهي است كه خدا روزي مؤمن را در آن فزوني بخشد و هر كس در آن مومن روزه داري را افطاري دهد در نزد خدا پاداش آزادي يك بنده و آمرزش گناهان گذشته‏اش را دارد.
عرض شد: اي رسول خدا! همه ما بر اينكه روزه داري را افطاري دهيم توانا نيستيم.
فرمود: خدا كريم است همين پاداش را به كسي كه با آبِ آميخته با شيري، يا با جرعه آب گوارايي، يا با جرعه يا با چنيدن خرما كه جز بر آن قادر نيست روزه داري را افطار مي‏دهد نيز عطا مي‏كند. و هر كس در آن بر مملوك (و زير دست) خود آسان گيرد خدا از او آسان حساب كشد.
و اين ماهي است كه آغاز آن رحمت، و ميانه آن مغفرت، و پايان آن اجابت و آزادي از آتش است.
و شما (در اين ماه) از چهار خصلت بي‏نياز نيستيد يا دو خصلت خدا را خوشنود مي‏‌سازيد و به دو خصلت ديگر نيز محتاجيد. آن دو كه براي رضاي خداست گواهي اينكه معبود حقي نيست جز خدا و به راستي من رسول خدايم.
اما آن دو كه شما را خوشنود مي‏‌كند و از آنها بي ‏نياز نيستيد اين كه: از خدا در اين ماه حوائج و بهشت و عافيت را بخواهيد و از آتش به او پناه بريد.
متن حديث:
محمد بن يحيي و غيره عن احمد بن محمد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن ابي ايوب عن ابي الورد، عن ابي جعفر (عليه‌السلام) قال: خطب رسول الله (صلي‏ الله ‏عليه‏ وآله) الناس في آخر جمعه من شعبان فحمد الله و اثني عليه ثم قال: ايها الناس! انه قد اظلكم شهر فيه ليلة خير من الف شهر و هو شهر رمضان فرض الله صيامه و جعل قيام ليلة فيه بتطوع صلاة كتطوع صلاة سبعين ليلة فيما سواه من الشهور و جعل لمن تطوع فيه بخصلة من خصال الخير و البر كاجر من ادي فريضة من فرائض الله عز و جل. ومن ادي فيه فريضة من فرائض الله كان كمن ادي سبعين فريضة من فرائض الله فيما سواه من الشهور و هو شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنة و شهر المواساة و هو شهر يزيد الله في رزق المومن فيه و من فطر فيه مومنا صائما كان له بذلك عند الله عتق رقبة و مغفرة لذنوبه فيما مضي‏ قيل: يا رسول الله ليس كلنا يقدر علي ان يفطر صائما؟
فقال: ان الله كريم يعطي هذا الثواب لمن لم يقدر الا علي مذفة من لبن يفطر بها صائما او شربة من ماء عذب او تمرات لا يقدر علي اكثر من ذلك‏ و من خفف فيه عن مملوكه خفف الله عنه حسابه‏ و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و آخره الا جابة و العتق من النار و لا غني بكم عن اربع خصال: خصلتين ترضون الله بهما و خصلتين لا غني بكم عنهما فاما اللتان ترضون الله عز و جل بهما: فشهاده ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله (صلي ‏الله‏ عليه‏ وآله) و اما اللتان لا غني بكم عنهما: فتسالون الله فيه حوائجكم و الجنة و تسالون العافيه و تعوذون به من النار.
«ثواب‌الاعمال،صفحه 143»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران