چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین

چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین

یکی از نویسندگان دینی کشورمان از نگارش ۹ جلد کتاب درباره اربعین خبر داد و افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نگارش کتاب با موضوع امیرمومنان(ع) نیز مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين منصورآبادي، نويسنده و پژوهشگر ديني در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) درباره آثاري كه درباره ائمه معصومين(ع) نوشته و توسط ستاد مركزي اربعين به چاپ رسيده است، گفت: در بحث روحانيوني كه به عتبات و عمره اعزام مي‌كرديم،‌ به اين نتيجه رسيديم كه بايد ره‌توشه‌اي داشته باشيم كه بر اساس آن محتواها،‌ روحانيون بتوانند نكاتي را در طول سفر به زائران منتقل كنند.
وي با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه روحانيون سلايق مختلفي دارند و لازم بود آنها را در چارچوب خاصي هدايت كنيم و نكات خاصي براي گفتن داشته باشند، كتابي با عنوان «عرشيان خاكي» را پيرامون خصوصيات قيام اباعبدالله(ع) و طرح زندگي برخي از اصحاب ايشان نوشتم.
اين نويسنده اظهار كرد: در اين كتاب به زندگي برخي از اصحاب سيدالشهدا(ع) نيز اشاره شده است. اين كتاب نتيجه سخنراني حجت‌الاسلام اويسي در كربلا است كه من بعد از بازگشت از سفر كربلا آن را به نگارش درآوردم و براي چاپ در اختيار مديريت آموزش بعثه قرار دادم.
حجت‌الاسلام منصورآبادي در ادامه اين مطلب عنوان كرد: نكته ديگري كه در اين رابطه بايد بيان كنم آن است كه وقتي به موضوع اربعين وارد شديم،‌ شهرهاي عتبات از جمله نجف،‌ كربلا،‌ سامرا و كاظمين را تقسيم‌بندي كرديم و محتوايي كه بايد آماده شود را در اختيار روحانيون قرار داديم.
وي با اشاره به اينكه برخي از اين آثار گردآوري بود كه ملاك و معيار خاصي براي آن داشتيم،‌ افزود: اين آثار بايد بر اساس سياست بعثه مقام معظم رهبري ارائه مي‌شد و گردآوري بر همين اساس صورت گرفت. بر اين اساس شروع به كار از شهر نجف آغاز شد و كتاب نخست به نام همين شهر نام‌گذاري شد كه در اين كتاب به حيات امير مومنان(ع) و تقسيم‌بندي زندگي ايشان بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب پرداخته شد.
حجت‌الاسلام منصورآبادي درباره نظر رهبر معظم انقلاب توضيح داد: ايشان در اين باره بياني دارند كه اگر كسي مي‌خواهد درباره اميرمومنان(ع) كار كند،‌ بايد در چند محور به فعاليت بپردازد. يكي از موضوعات بحث رشادت‌ها و مجاهدت‌هاي حضرت امير است؛ بحث ديگر مربوط به زندگي خصوصي و مبحث ديگر به هدف ايشان و حكومت مربوط مي‌شود.
وي در ادامه سخنانش گفت: بر اساس اين بيان رهبر معظم انقلاب،‌ مطالب تقسيم‌بندي و گردآوري شد. يكي از نقائصي كه شايد در برخي از كاروان‌ها باشد و شرايط خاصي كه روحاني در آن قرار مي‌گيرد آن است كه شايد چندان به خصوصيات امير مومنان(ع) در اين ايام پرداخته نمي‌شود.
حجت‌الاسلام منصورآبادي با تاكيد بر اينكه فضايي كه در ايام اربعين حاكم است بيشتر احساسي است، افزود: در اين بين،‌ خصوصيات امير مومنان(ع) را برجسته كرديم و در قالب كتاب آورديم. بخش ديگر را در حوزه مباحث روايات اهل بيت(ع) آورديم. مثلا رواياتي كه از امام هست را مطرح كرديم.
وي با اشاره به شهر كربلا و تقسيم‌بندي كه پيش از اين از آن ياد شد، عنوان كرد: در كربلا به خصوصيات اباعبدالله(ع) كه در ميان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) دارد اشاره كرديم. در روايات ديده مي‌شود كه ايشان خصوصياتي دارد كه ديگر افراد اهل بيت(ع) ندارند كه اين ويژگي‌ها در قالب مقاله‌اي آمده است.
حجت‌الاسلام منصورآبادي با اشاره به اينكه كلام‌هايي از اباعبدالله(ع) و زندگي ايشان ارائه شده است، ادامه داد: درباره حضرت عباس(ع) و حضرت علي اكبر(ع) و بحث اربعين و جابر بن انصاري كه به زيارت جابر معروف است و در اربعين نيز ايشان را زيارت كرده است در قالب زندگي جابر و عطيه آمده است.
وي همچنين از ارائه مطالبي درباره ابراهيم مجاب كه مزارش در حرم مطهر اباعبدالله(ع) است و حبيب بن مظاهر ياد كرد و گفت: خصوصيات اين افراد بيان و روايات اهل بيت(ع) درباره امام نيز آورده شده است.
حجت‌الاسلام منصورآبادي در ادامه اين مطلب عنوان كرد: مقتل و اشعاري كه يك روحاني براي ارائه به زائران اباعبدالله(ع) نياز دارد، در اين اثر مطرح شده است. همچنين روضه‌خواني بسياري از افراد از جمله مقام معظم رهبري در مناسبات مختلف نيز ارائه شده است.
وي همچنين يادآور شد: كتابي درباره بيانات مقام معظم رهبري درباره اهل بيت(ع) و وظايفي كه ما نسبت به آنان داريم ارائه شده كه نزديك به ۱۱۰ صفحه است. بيانات معظم‌له گردآوري شد و در اختيار مديريت بعثه قرار گرفت.
حجت‌الاسلام منصورآبادي همچنين در بحث مربوط به سامرا و كاظمين گفت: درباره تاريخ اين دو شهر و انتقال حضرات معصومين(ع) به آنجا و شهادت ائمه(ع) و روايت آنها،‌ كارهايي انجام شد. كتابي كه درباره زندگي علما بود با عنوان «فرزانگان حرم» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمين قدوسي نوشته شد.
وي با اشاره به اينكه اثر ياد شده مجموعه كاملي است كه نيازهاي يك روحاني را در سفر اربعين برطرف مي‌كند و جوابگوي نيازهاي آنان در اين سفر است، اظهار كرد: بحث تبليغ چهره به چهره يكي از مباحث بود كه توسط حجت‌الاسلام ملانوري نوشته شد. همچنين حجت‌الاسلام هادي‌زاده كتاب زيارت و فلسفه را نوشت و آداب سفر در اين بخش آورده شد و كتاب‌هاي متعددي در حوزه اربعين به نگارش درآمد كه نزديك به ۹ جلد مي‌شود.




نظرات کاربران