حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد
حجت الاسلام موسوی هوایی:

حج تأثیر فراوانی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی به تشریح تأثیرات حج بر کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: حج به صورت اثباتی به انسان یاد می‌دهد که چگونه برای خدا عمل کند و از امیال خود دست بردارد و این یک آموزش همگانی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد جواد موسوي هوايي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه حضور زائران ايراني در حج چه سودي براي مردم ايران دارد، گفت: «فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛ در آن نشانه‏‌هايى روشن است [از جمله] مقام ابراهيم است و هر كه در آن درآيد در امان است و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى ‌نياز است»(آيه ۹۷ سوره آل عمران).
وي ادامه داد: براي اينكه انسان سير تكاملي خود را در اين عالم انجام دهد، خداوند متعال سلسله اعمالي را براي انسان واجب، مستحب، مكروه، مباح و حرام كرده است و انسان است كه بايد خود تصميم بگيرد اين اعمال را انجام دهد يا خير.
حجت‌الاسلام موسوي هوايي با تأكيد بر اينكه خداوند متعال اعمالي كه عالي‌ترين اثر را در انسان كردن انسان‌ها، تربيت وجود آنها و ساخت دروني و باطني آنها دارد را واجب كرده است، گفت: خداوند اعمالي را حرام كرده كه انسان را از انسانيت مي‌توانند ساقت و از حركت الهي او جلوگيري كند. با توجه به اينكه حج عالي‌ترين تأثير را در سير كمالي انسان و اينكه خود را بسازد و براي جهان آخريت توشه برگيرد دارد، خداوند حج را واجب كرده است.
وي تصري كرد: انسان اگر بخواهد انسان شود بايد خداوند را با اراده خود بشناسد و با اراده خود از خداوند اطاعت كند و همين خداوند كه مهربان‌ترين نسبت به انسان است حج را براي انسان واجب كرده البته به شرط تحقق استطاعت كه شامل توان مالي، راه و امنيت حرم، توان جسماني و ... است.
معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در ادامه سخنان خود به تشريح تأثير حج بر جامعه ايران پرداخت و اظهار كرد: اگر حج آنطور كه بايد (حج ابراهيمي) انجام شود، بزرگ‌ترين تأثير معنوي را بر جامعه خواهد داشت. اگر حج با توجهات معنوي نسبي زائران و حتي نمي‌گوييم توجهات كامل عارفانه برگزار شود و افراد توجه كنند كه در حال عمل به امر الهي هستند و بدانند كه چرا احرام مي‌بينند، چرا لبيك مي‌گويند و چرا ساير اعمال را انجام مي‌دهند و هر آنچه اهل بيت(ع) فرموده‌اند را عمل كنند، جامعه ايران را متحول خواهد كرد.
وي تصريح كرد: امام زمان(عج) هر سال در موسم حج شركت مي‌كنند و اميرالحاج اصلي حضرت مهدي(عج) است. لذا وقتي زائران حج واقعي را انجام دهند تأثير بسيار عظيمي از حج بر روح خود مي‌گيرند. اصلي را در مسائل تربيتي ديني داريم و آن اينكه هر قدر ثواب عملي را كه انجام دهيم بيشتر باشد معلوم مي‌شود تأثيرگذاري آن در جان و هدايت انسان نيز بيشتر است. وقتي به روايت‌هاي حج نگاه مي‌كنيم شاهد هستيم كه تشويق‌ها و توصيه‌هاي زيادي براي حضور در حج مطرح شده بنابراين چون ثواب آن زياد است، تأثير آن نيز زياد است.
موسوي هوايي در ادامه عنوان كرد: از نظر شخصي، خانوادگي و اجتماعي تربيت شدن انسان‌ها بسيار مهم است. البته بايد بپذيريم حتي در پديده‌هاي اجتماعي هم، اين افراد هستند كه اين پديده‌ها را انجام داده و موجي در جامعه ايجاد مي‌كنند (اگر چه مي‌پذيريم كه عده‌اي هم تحت تأثير اجتماع در اين پديده‌هايي مشاركت دارند)، حتي وقتي موجي در اجتماع ايجاد مي‌شود اين تك تك افراد هستند كه در ايجاد اين موج مشاركت دارند، بنابراين اگر انسان‌ها به صورت فردي خودساخته‌تر باشند، ساخت دروني آنها به صورت الهي و انساني باشد، هر قدر قوي‌تر باشند بيشتر مي‌توانند در مقابل ناهنجاري‌ها و فشارهاي اجتماعي مقاومت كنند و بر جامعه تأثير مثبت بگذارند.
وي اظهار كرد: ما قائل هستيم كه با آسيب‌هاي اجتماعي بايد با دستورالعمل‌هاي اجتماعي و مهندسي صحيح تربيتي جامعه و به كمك آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و عملكرد مسئولان مقابله كرد اما عملكرد هر فرد هم در اين روند مؤثر است و حج از عالي‌ترين جايگاه‌هايي است كه به فرد تقوا را ياد مي‌دهد و ياد مي‌‌دهد در مقابل آسيب‌ها چگونه از خود مراقبت كند. در حج فرد وقتي محرم مي‌شود حتي از حلال‌هاي الهي دست برمي‌دارد، حتي بدن خود را محكم نمي‌خواراند، حشرات را نمي‌كشد، بلند داد نمي‌‌زند و به طور كلي كنترل كردن خود را ياد مي‌گيرد و از سوي ديگر دعا، مناجات، طواف و ... به صورت اثباتي به انسان ياد مي‌دهد كه چگونه براي خدا عمل كند و از اميال خود دست بردارد و اين يك آموزش همگاني است كه به صورت همگاني صورت مي‌گيرد و براي تربيت جامعه ما هم مؤثر است.
موسوي هوايي با تأكيد بر اينكه حج بايد با عزت و اقتدار ايراني و ايراني برگزار شود، و در اين مسئله هيچ احمال و كوتاه آمدني پذيرفته نيست، تصريح كرد: آقاي ولايتي در زمان جنگ وزير امور خارجه بود؛ ايشان تعريف مي‌كرد كه زماني كه رزمندگان ما عمليات موفقي را انجام مي‌دادند و قوي به پيش مي‌رفتند در مراسم‌ها و مناسبات‌ بين‌المللي كسي جرأت نمي‌كرد رفتار نامناسبي با من داشته باشد و حتي پشتش را به من بكند اما زماني كه شكستي اتفاق مي‌افتاد در مقابل من پايشان را بالا مي‌آوردند و بند كفششان را مي‌بستند. وقتي گفته مي‌شود عزت‌مندانه بايد چنان در سطح منطقه و جهان عملكرد سياسي قوي داشته باشيم كه كسي جرأت نكند با حجاج ما كوچك‌ترين بد‌رفتاري كند.
حجت‌الاسلام موسوي هوايي به تأثيرات سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي حج نيز اشاره و اظهار كرد: ميليون‌ها انسان حول محور توحيد طواف مي‌كنند، همه براي زيارت خانه خدا و زيارت قبر حضرت رسول (ص) مي‌روند چون اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان جهان انديشه‌هاي وهابيت را قبول ندارند و زيارت را به عنوان عمل عبادي انجام مي‌دهند در حالي كه وهابيت به اين امر عبادي قائل نيست و حتي پس از تخريب بقيع مي‌خواستند حرم پيامبر (ص) را نيز تخريب كنند كه مسلمانان جهان مانع شدند.
وي ادامه داد: در حج مسلمانان همديگر را مي‌بينند و اعمال عبادي را با هم انجام مي‌دهند؛ اين يك همگرايي حقيقي است و اگر بتوان شعار اصيل توحيد را كه گردن نگذاشتن و نسپردن عنان جامعه مسلمانان به كفار است در حج زنده و شعار توحيد كه خدا را عبادت كنيد و از طاغوت اجتناب بورزيد را در ذعن حجاج نهادينه كرد، وقتي حجاج به سرزمين‌هاي خود بازمي‌گردند از خود خواهند پرسيد آيا به راستي جامعه آنها بر مبناي توحيد و خدا پرستي و اجتناب از طاغوت اداره مي‌شود يا خير؟
معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي تصريح كرد: در حج مي‌شود روح توحيد را كه عبادي است به روح توحيد سياسي تبديل كرد و اينكه قرآن مي‌فرمايد در حج براي مسلمين منافعي است، عالي‌ترين منفعت همين است كه دست ابرقدرت‌ها و جنايت‌كارها از بلاد مسلمانان كوتاه شود. موقعيت حج فرصت بزرگي است و فقط يك موقعيت فردي و مناسكي نيست و اصل معنويت حج وقتي بروز و ظهور مي‌كند كه بتوان عليه شياطين جهاني از اين كنگره عظيم استفاده كنيد.
وي خاطرنشان كرد: انسان‌ها به صورت فطري ظرف وجوديشان پاك است و به دنبال گناه نمي‌روند و ظلم را بد مي‌دانند ولي وقتي مي‌رسيم به حاكميت‌ها و حكومت‌هاي جوامع و برنامه‌هايي كه براي مسلمانان مي‌ريزند، مي‌بينيم اين عملكردها بر مبناي توحد نيست در حج مي‌توان اين مسائل را با نخبگان جهان اسلام مطرح كرد. اصل حج اول يك خودسازي دروني، فردي و خانوادگي و بعد خودسازي اسلامي در صحنه اجتماعي و قانون‌پذيري الهي در صحنه بين‌المللي و در افكار مسلمانان است كه بايد به سمت توحيد و نفي طاغوت برود.


| شناسه مطلب: 68354




معارف حج تمتع گفتگو



مطالب مرتبط

نظرات کاربران