پنجشنبه|27 مهر 1396|28 محرم 1439|19 October 2017
زمان انتشار: 1396/03/07 - 14:15 |

۱۵ نكته‌ تغذيه ‌اي براي روزه‌ داري در فصل‌ گرما

براي اينكه كمتر هنگام روزه داري تشنه شويد بهتر است در برنامه غذايي سحري از خوردن غذاهايي مثل انواع كوكو، بادمجان، سوسيس و كالباس، سس مايونز و سير و پياز و همچنين غذاهاي چرب و پرنمك كه سبب تشنگي زياد در طول روز مي شود پرهيز كنيد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان علاوه بر اجر معنوي آن، بهره بردن از منافع جسماني و رواني اين ماه مبارك است. البته ماه رمضان امسال به دليل مصادف شدن با روزهاي گرم و طولاني تابستان داراي حساسيت و تحمل بيشتري است كه با يك برنامه تغذيه اي درست هنگام افطار و سحر مي توانيم بدون هيچگونه مشكلي از مزاياي آن بهره ببريم و به مشكلاتي مانند ضعف بدني، افت فشار، تشنگي و گرسنگي نيز دچار نشويم.

رعايت راهكارهاي ساده تغذيه اي در افطار و سحر مي تواند روزه داران را به منظور دريافت منافع بدني و تسهيل بهره مندي از مزاياي روحاني اين ماه مبارك ياري كند زيرا يك فرد بيمار به درستي نمي تواند از بركات ماه رمضان فيض ببرد.

1. براي اينكه كمتر هنگام روزه داري تشنه شويد بهتر است در برنامه غذايي سحري از خوردن غذاهايي مثل انواع كوكو، بادمجان، سوسيس و كالباس، سس مايونز و سير و پياز و همچنين غذاهاي چرب و پرنمك كه سبب تشنگي زياد در طول روز مي شود پرهيز كنيد.

2. سعي كنيد از غذاهاي آب پز شده و خورشت هاي آبدار و كم نمك استفاده كنيد.

3. خوردن مواد شيرين مانند زولبيا و باميه هنگام سحر سبب افت سريع قند خون و احساس گرسنگي در طول روز مي شود.

4. بعد از خوردن سحري، بهتر است هنگام مسواك زدن براي كاهش تشنگي و خشكي دهان، از حجم كمتري خمير دندان استفاده كنيد.

5. سعي كنيد در ماه رمضان ميوه هاي آبدار و سبزيجات بيشتري مصرف كنيد تا در طول روز دچار تشنگي نشويد.

6. بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبليموي تازه با آب يا چاي كمرنگ يا شربت خاكشير به جاي قهوه و چاي پر رنگ استفاده كنيد.

7. خوردن 8 تا 12 ليوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب مي شود تا شما در طول روز كمتر دچار تشنگي شويد.

8. براي اينكه بعد از خوردن افطار و سحري دچار سوزش معده و ترش كردن نشويد بهتر است از غذاهاي سبك و كم چرب استفاده كنيد. در ضمن مايعات را پس از اتمام غذا بخوريد و بلافاصله بعد از خوردن سحري به رختخواب نرويد.

9. بهتر است افطار خود را با يك استكان آب ولرم يا يك فنجان شير و عسل باز كنيد و از خوردن غذا و شيريني جات فراوان هنگام افطار بپرهيزيد تا دچار سنگيني و مشكلات معده نشويد.

10. سعي كنيد وعده هاي غذايي مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار ميل كنيد تا هضم آن آسان باشد.

11. براي جلوگيري از بروز يبوست و مشكلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجير خيس شده و ميوه هايي همچون گلابي، هلو و هندوانه ميل كنيد.

12. ورزش سبك و پياده روي بعد از افطار به هضم غذا و جلوگيري از يبوست كمك زيادي مي كند.

13. وعده سحري را به هيچ عنوان حذف نكنيد زيرا ادامه دادن به اين روال در طول ماه رمضان سبب افت بدني و تحليل عضلاني خواهد شد.

14. نان و پنير كم نمك با سبزي يا گردو با يك ليوان شير از بهترين خوردني ها براي سحر محسوب مي شود زيرا علاوه بر حجم سبك داراي قوت بسيار است.

15. براي اينكه در طول روز كمتر تشنه شويد بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از كربوهيدرات هايي همچون نان و غلات و ماكاروني سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده كنيد. اين مواد سبب مي شود گليكوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد كمتر دچار تشنگي شود.

منبع: پرشين استار

برچسب ها:ماه رمضان - سلامت


نظرات
    فــــرم ورود اطلاعات:
    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    پست الکترونيک:
    با استفاده از آدرس پست الکترونيک با ما در ارتباط باشيد
    نظرات:

    کد:

    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    نام گیرنده:
    پست الکترونيک گیرنده:

    موضوع: