یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود یاداشت  حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود

یاداشت حج محل رفاقت با مسلمانان است با شایعات تعطیل نمی‌شود

اخیرا از این طرف و آن طرف فیلم‌هایی می‌رسد، اظهارنظرهایی می‌رسد، پست‌ها و کامنت‌هایی می‌رسد که بوی ضدسعودی می‌دهد و در خلال آن مردم را تشویق می‌کنند که از سفر حج انصراف بدهند و به جای تشرف به مکه برای کار خیر هزینه کنند و جهیزیه دختران بی‌بضاعت بخرند و از این قبیل. حتی یکی از خطبای معروف تهران طی سخنانی، به سازمان حج و زیارت، تلویحا بد می‌گوید، حتی تهدید هم می‌کند که اگر ال شود، بل می‌‌کنیم و... عجیب است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سيد علي ميرفتاح در روزنامه اعتماد نوشت: هم بعضي مذهبي‌ها و هم آنها كه تمايلات ملي دارند در اين قضيه با هم متفق شده‌اند و دارند كاري مي‌كنند كه نرفتن به حج فضيلت شمرده شود و پاره كردن فيش حج تبديل به يك رويه شود و بين مردم رواج پيدا كند. حتي از مردمان صلح‌دوست و منطقي هم اين روزها مي‌شنويم كه چرا پول بدهيم به سعودي كه هزينه جنگ داعش را فراهم كنيم؟ از خيلي‌ها شنيدم كه فشنگ‌هاي داعش از همين پولي كه ما براي سفر حج مي‌دهيم تامين مي‌شود و از اين قبيل حرف‌ها. حرف‌ها زيادند و اين روزها زياد مي‌شنويم كه چرا بايد عزت و سربلندي ايراني‌ها را مخدوش و در فرودگاه‌هاي سعودي بي‌حرمت‌شان كنيم... اما حقيقت اين است كه اين حرف‌ها خطرناكند و برخلاف ظاهر عزتمندانه‌شان به هيچ عزتي منتهي نمي‌شوند.
اين حرف‌ها در ظاهر رنگ ايران‌دوستي و وطن‌پرستي دارند، اما در باطن چيزي جز اظهارنظرهاي عوامفريبانه نيستند و حاصلي جز انزواي ايران ندارند. ايران بايد كه در جهان اسلام حضوري پررنگ داشته باشد و مسلمانان ايراني با ديگر مسلمانان ارتباط برقرار كنند و برادري و خيرخواهي خود را به ديگران نشان دهند. حضور ما در حج مي‌تواند تضمين‌كننده صلح در منطقه هم باشد و درگيري حتي زباني ما را با عرب‌ها به تعويق بيندازد. جداي از واجب بودن مناسك حج و اهتمام مسلمانان به اين امر مهم، حج يك امر اجتماعي است و كاركردهاي اقتصادي، امنيتي و فرهنگي دارد و مي‌تواند پيوند ما را با جهان اسلام مستحكم‌تر كند. اين روزها بر شايعه‌هايي دامن مي‌زنند كه هيچگاه ثابت نشده. مسوولان امر اطمينان داده‌اند كه اين شايعات پرو پايي ندارد و بيشتر به درد تحريك عوام‌الناس مي‌خورد. جداي از اين حرف‌ها بدترين اتفاق همين است كه بين ما و عرب‌ها كينه و نقار ايجاد كند و باعث شود كه عرب‌ها در چشم ما خوار شوند و ما نيز در چشم آنها تبديل به دشمن شويم.
بدترين اتفاق همين است كه دو ملت به دليل سوابقي كه داشته‌اند از هم بدشان بيايد و نسبت به هم كينه بورزند... پوپوليسم شاخ و دم ندارد و منحصر در پيروزي‌هاي انتخاباتي و تبليغات سياسي نيست. اين حرف‌ هم كه به صرف چند شايعه حج را تعطيل كنيم بسيار بسيار خطرناك و عوامفريبانه و پوپوليستي است. ما بايد با همه ملت‌هاي جهان رفاقت كنيم، با عرب‌ها ومسلمان‌ها بيشتر رفاقت كنيم و در مناسبت‌هاي ديني حضوري فعال داشته باشيم. خيلي‌ها دوست دارند ايران و شيعه را منزوي كنند، اما لااقل خودمان با دست خودمان اين كار را نكنيم.


| شناسه مطلب: 68433




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران