اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

 دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست
اهمیت حج در کلام اهل بیت(ع) /2

دین برپاست هنگامی‌که کعبه برپاست

حج و زیارت بیت اللَّه الحرام و انجام مناسک آن از شعائر اسلام‌ و یکى از ارکان پنج گانه ای است که اسلام بر آنها نهاده شده است. حج از ضروریات دین به شمار می رود و آیات و روایات فراوانی درباره آن از اهل بیت (ع) به ما رسیده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، زيارت خانه حق، همراه با انجام مناسك ملكوتي و اعمال عاشقانه اي كه دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبياي الهي و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعياتش تأكيد داشتند، در كنار دلي مملوّ از معرفت و خلوص و همّتي عالي و شوقي وافر، از اركان اسلام و از اصول مسائل الهي و از شعائر عرشي و خلاصه از بزرگترين و با منفعت ترين برنامه هايي است كه انسان مستطيع نسبت به آن مكلّف و مسؤول است. گردهمايي عظيمي كه قدرت و توان حلّ مشكلات دنياي اسلام را در همه زمينه ها دارد. برنامه بسيار مهمي كه مي تواند صفوف مسلمانان را بهم پيوند داده و از اين نيروي عظيمِ پراكنده، دست واحدي براي جهان اسلام واسلحه كوبنده اي عليه دشمنان دين بوجود بياورد.
در ادامه 14 كلام نوراني از اهل بيت (ع) درباره حج و مناسك آن در پي مي آيد.
1. امام صادق (ع ) فرمود : حج و عمره كننده وارد بر خدا هستند، اگر درخواستي كنند عطايشان فرمايد، و اگر دعا كنند اجابتشان نمايد، و اگر براي كسي شفاعت كنند شفاعتشان بپذيرد، و اگر هم سكوت كنند، خود به بذل عنايت آغازشان كند، و ازاي هر درهم ، هزار هزار درهم عوضشان مي دهد. 2. امام علي بن الحسين (ع ) فرمودند: چون حاجي قرباني كند، قرباني او بهاي آزادي وي از آتش قيامت است. 3. امام ششم (ع ) فرمودند : زماني كه يكي از شما حج به جاي آورد، حج خود را به زيارت ما در مدينه ختم كند كه زيارت ما از تمام بودن حج است. 4. حضرت سجاد (ع ) فرمودند : آنكه در وطن عهده دار امور خانوادگي و مالي حاجي شود، اجرش مانند اجر اوست ، حتي مانند اين است كه خود او به زيارت رفته باشد 5. امام صادق (ع ) مي فرمايد : دين برپاست مادامي كه كعبه برپاست. 6. حضرت باقر (ع ) مي فرمايد : كساني را كه به حج رفته اند و عمره به جاي آورده اند احترام نماييد اين امر بر شما واجب است. 7. از پيغمبر اكرم (ص ) روايت شده است كه فرمودند : منظور از وجوب نماز، حج ، طواف و ديگر مناسك بپا داشتن ذكر و ياد خداست ، پس وقتي كه ذهن تو از هيبت و عظمت خدا كه مقصود و مطلوب اصلي از عبادت است خالي باشد، ذكر زباني چه ارزشي خواهد داشت. 8. امام صادق (ع ) مي فرمايد : حاجياني كه بازمي گردند سه دسته اند : دسته اي از آتش آزاد مي شوند، و دسته اي از گناهان خود خارج مي گردند مانند روزي كه از مادر متولد شده اند، و دسته سوم با مصونيت مال و عيال برمي گردند و اين كمترين بهره اي است كه عايد حاجي مي شود.
9. امام صادق (ع ) درباره رمي جمرات مي فرمايد: به هر سنگ ريزه اي كه حاجي به سوي جمره پرتاب مي كند، گناه بزرگ هلاك كننده اي از دوش جانش فرو مي ريزد.
10. پيامبر اكرم (ص ) مي فرمايد : در چهار موقع درهاي آسمان گشوده و دعاها مستجاب مي شود : هنگام تلاقي صفوف مبارزان در راه خدا، هنگام نزول باران ، هنگام اقامه نماز و هنگام ديدن كعبه معظمه. 11. امام صادق (ع ) مي فرمايد : هر كس به كعبه نگاه كند، پيوسته حسنه اي براي او نوشته مي شود، و سيئه اي از او محو مي شود، تا وقتي كه چشمش را از كعبه برگرداند. 12. امام صادق (ع ) مي فرمايد : سه چيز در نزد خداوند از احترام خاصي برخوردارند كه چيزي همانند آنها نيست ، كتاب او كه فرمان و نور اوست ، خانه او كه آن را قبله مردم قرار داد و از هيچ كس توجه به غير از آن را نمي پذيرد و عترت پيامبران. 13. امام صادق (ع ) مي فرمايد : خداوند در اطراف كعبه صد و بيست گونه رحمت قرار داده است ، كه شصت تاي آن براي طواف كنندگان و چهل تاي آن براي نمازگزاران و بيست تاي آن براي كساني است كه به كعبه نگاه مي كنند. 14. امام باقر (ع )، درباره وقوف در عرفات مي فرمايد : احدي از نيكان و بدان نيست كه بر اين كوهه اوقوف كند مگر اينكه خدا دعاي او را به اجابت مي رساند، دعاي نيكان نسبت به امور دنيا و آخرتشان مستجاب مي شود، ولي دعاي بدكاران درباره دنيايشان مستجاب مي شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران