تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره)

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به آیه "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا"، بر وحدت و دوری از تفرقه تاکید کرده‌اند و در وصیت‌نامه خود آورده‌اند: اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، در آستانه فرارسيدن بيست‌وهشتمين سالگرد ارتحال بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، در بخش‌هاي مختلف وصيت‌نامه ايشان را براي يادآوري و بهره‌برداري مخاطبان بازنشر مي‌كند.
در اين بخش سعي شده است كه تجلي قرآن، وحدت امت اسلامي، دينداري و دين‌زدايي، عدالت خواهي و... در وصيت‌نامه امام (ره) مورد توجه قرار بگيرد.
وصيت‌نامه معمار كبير انقلاب با يك مقدمه كه اشاره به معارف شيعه است آغاز مي‌شود كه در آن به معرفي نمونه‌هاي عيني و واقعي اسلام ناب محمدي(ص) و مدعيان و پيروان دروغين اسلام آمريكايي پرداخته شده است. قرآن كتاب جامع بين تمام اعصار و ازمنه است و حاوي تمام علوم و برنامه‌هاي زندگاني انسان‌ها و عامل موفقيت و پيشرفت آن در دنيا و خلود ابدي در بهشت برين است. جلوه‌هاي قرآني در وصيت‌نامه امام؛ كراراً مورد عنايت و تاييد ايشان قرار گرفته است.
پذيرش و هدف نزول قرآن
الف. هدف نزول قرآن براي جهانيان
قرآن، كلام خداوند متعال است كه انسان‌ها بدون واسطه استعداد و توان گرفتن كلام او را ندارند، بلكه به واسطه تنزل كلام الهي از آن مقام ربوبي و تبلور آن در وجود اقدس حضرت محمد بن عبدالله(ص) و جاري شدن كلمات بر زبان آن حضرت بوده كه از آن تعبير به كشف تامه شده است.
حضرت امام(ره) با توجه به تنزل قرآن از آسمان بر زمين و با استناد صريح به آيه «كريمهوَعَلّمَ ءَادَمَ الاْسْمَاءَ كلّهَا» كه همه ما از فرزندان حضرت آدم(ع) هستيم، هدف نزول قرآن را براي رهايي اين انسان‌ها دانسته و مي‌فرمايند: و هر چه اين بنيان كج به جلو آمد، كجي‌ها و انحراف‌ها افزون شد تا آن‌جا كه قرآن كريم را كه براي رشد جهانيان و نقطة جمع همة مسلمانان بلكه عائله بشري، از مقام شامخ احديت به كشف تام محمدي(ص) تنزل كرد كه بشريت را به آنچه بايد برسند برساند و اين وليده «عَلَّمَ الاَسْمَاء» را از شرّ شياطين و طاغوت‌ها رها سازد.
ب. پذيرش دعوت قرآن
مسأله تبليغ، وظيفه مسئولين يك جامعه است، تا اسلام جهانشمول گردد و چهره نوراني و واقعي اسلام در پرتو دعوت قرآن مجيد، سنّت و سيره اهل بيت (ع) نمايان گردد و جهان زماني نوراني‌تر مي‌گردد كه پذيرش نيز در اين دعوت صورت گيرد. حضرت امام خميني(ره) در اين باره مي‌فرمايد:
«و مساله تبليغ تنها به عهده وزارت ارشاد نيست بلكه وظيفه همه دانشمندان و گويندگان و نويسندگان و هنرمندان است. بايد وزارت خارجه كوشش كند تا سفارت‌خانه‌ها نشريات تبليغي داشته باشند و چهره نوراني اسلام را براي جهانيان روشن نمايند؛ كه اگر اين چهره با آن جمال جميل كه قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت كرده از زير نقاب مخالفان اسلام و كج فهمي‌هاي دوستان خودنمايي نمايد، اسلام جهانگير خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد. »
ج. اهل بيت مفسران قرآن
حضرت امام (ره) در حديث متواتر ثقلين از قرآن مجيد به ثقل اكبر و اهل بيت(ع) به ثقل كبير تعبير مي‌كند و اين ‌كه حقيقت اين دو داراي عظمت و ارزش بالايي است كه يكي بدون ديگري، باعث مهجوريت هر دو خواهد شد.
در واقع اهل بيت(ع) مفسر و مبين قرآنند كه اگر اينان نباشند قرآن معناي واقعي خودش را نمي‌رساند و اگر قرآن نباشد چيزي نخواهد بود تا بدان تفسير و تبيين صورت گيرد يعني اين دو، يك حقيقت مي‌باشند.
بنيانگذار انقلاب اسلامي مي‌فرمايند: «هر چه بر يكي از اين دو گذشته است بر ديگري گذشته است و مهجوريت هر يك، مهجوريت ديگري است، تا آن‌گاه كه اين دو مهجور بر رسول خدا در «حوض» وارد شوند. »
انسان‌هاي ضد قرآني
الف. خودخواهان و قرآن
بعضي از انسان‌ها به وسيله قرآن مجيد بر عليه قرآن استدلال مي‌كنند تا قرآن را از صحنه جامعه و زندگي انساني خارج نمايند. حضرت امام خميني(س) در اين باره مي‌فرمايد: خودخواهان و طاغوتيان، قرآن كريم را وسيله‌اي كردند براي حكومت‌هاي ضد قرآني؛ و مفسران حقيقي قرآن و آشنايان به حقايق را كه سراسر قرآن را از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ دريافت كرده بودند و نداي إنّي تارك فيكم الثقلان در گوششان بود با بهانه‌هاي مختلف و توطئه‌هاي از پيش تهيه شده، آنان را عقب زده و با قرآن، در حقيقت قرآن را ـ كه براي بشريت تا ورود به حوض بزرگ‌ترين دستور زندگاني مادي و معنوي بود و است ـ از صحنه خارج كردند.
ب. حكومت‌هاي جائر و قرآن
حضرت امام خميني(ره) در ادامه راجع به اين ‌كه معاندان و توطئه‌گران اين نفاق و دشمني را تا حدي بالا برده‌اند كه قلم از ثبت و ضبط آن شرمگين است مي‌فرمايد: «كار به جايي رسيد كه نقش قرآن به دست حكومت‌هاي جائر و آخوندهاي خبيث بدتر از طاغوتيان وسيله‌اي براي اقامه جور و فساد و توجيه ستمگران و معاندان حق تعالي شد. »
ج. مجالس ترحيم و قرآن
امام راحل به اين نكته اشاره دارد كه قرآن در قبرستان‌ها بايد به نسخه روان‌بخش مسلمانان تبديل شود و فرمودند: «ما مفتخريم و ملت عزيز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است كه پيرو مذهبي است كه مي‌خواهد حقايق قرآني، كه سراسر آن از وحدت بين مسلمين، بلكه بشريت دم مي‌زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگ‌ترين نسخه نجات‌دهنده بشر از جميع قيودي كه بر پاي و دست و قلب و عقل او پيچيده است و او را به سوي فنا و نيستي و بردگي و بندگي طاغوتيان مي‌كشاند نجات دهد. »
د. پهلوي و فهد و قرآن
در بعضي كشورهاي به ظاهر اسلامي ‌براي مقابله كردن با اسلام ناب محمدي (ص) قرآن مجيد را با تيراژ بالا و طبع زيبا به چاپ مي‌رسانند؛ تا هم به جوامع اسلامي‌ و جهان القا كنند كه ما فقط موافق قرآن هستيم و هم به اهداف پليد و شوم خود برسند.
حضرت امام خميني(ره) در اين مورد مي‌فرمايند: «ما همه ديديم قرآني را كه محمدرضاخان پهلوي طبع كرد و عده‌اي را اغفال كرد و بعض آخوندهاي بي‌خبر از مقاصد اسلامي ‌هم مداح او بودند و مي‌بينيم كه ملك فهد هر سال مقدار زيادي از ثروت‌هاي بي‌پايان مردم را صرف طبع قرآن كريم و محال تبليغات مذهب ضد قرآني مي‌كند و وهابيت، اين مذهب سراپا بي‌اساس و خرافاتي را ترويج مي‌كند؛ و مردم و ملت‌هاي غافل را سوق به سوي ابرقدرت‌ها مي‌دهد و از اسلام عزيز و قرآن كريم براي هدم اسلام و قرآن بهره‌برداري مي‌كند. »
دينداري و دين‌زدايي
الف. سياست و دين
حضرت امام خميني(ره) درباره مناديان جدايي دين از سياست كه در قرن اخير خصوصاً دهه‌هاي معاصر و به ويژه پس از پيروزي انقلاب آشكارا توطئه‌ها و دشمني‌ها را ابراز مي‌كنند اعلام نموده «كه اين توطئه آن ‌قدر جدي بوده كه بعضي از روحانيون و متدينان بي‌خبر از اسلام دخالت در حكومت و سياست را گناه و فسق مي‌دانستند و شايد بدانند، البته حضرت امام(ره)؛ اشاره دارند كه اين فاجعه بزرگي است كه اسلام دچارش شده است و در توضيح آن مي‌فرمايد، اينان دو گروه‌اند:
گروه اول كه بايد گفت از حكومت و قانون و سياست يا اطلاع ندارند يا غرض‌مندانه خود را به بي‌اطلاعي مي‌زنند. زيرا اجراي قوانين بر معيار قسط و عدل و جلوگيري از ستمگري و حكومت جائرانه و بسط عدالت فردي و اجتماعي و منع از فساد... و صدها از اين قبيل، چيزهايي نيست كه با مرور زمان در طول تاريخ بشر و زندگي اجتماعي كهنه شود.
ايشان در ادامه مي‌فرمايند: و اما طايفه دوم كه نقشه موذيانه دارند و اسلام را از حكومت و سياست جدا مي‌دانند. بايد به اين نادانان گفت كه قرآن كريم و سنت رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ آن‌قدر كه در حكومت و سياست احكام دارند در ساير چيزها ندارند؛ بلكه بسيار از احكام عبادي اسلام، عبادي ـ سياسي است كه غفلت از آن‌ها اين مصيبت‌ها را به بار آورده.
ب. نوآوري و دين
ايشان درباره اين‌كه اسلام با نوآوري‌ها مخالف نيست و قرآن در تمام اعصار و زمان‌ها جايگاه واقعي و حقيقي‌اش را حفظ مي‌كند، مي‌فرمايد: و ادعاي آن‌كه اسلام با نوآوردها مخالف است ـ همان‌سان كه محمدرضا پهلوي مخلوع مي‌گفت كه اينان مي‌خواهند با چهارپايان در اين عصر سفر كنند ـ يك اتهام ابلهانه بيش نيست. زيرا اگر مراد از مظاهر تمدن و نوآوردها، اختراعات و ابتكارات و صنعت‌هاي پيشرفته كه در پيشرفت و تمدن بشر دخالت دارد، هيچ‌گاه اسلام و هيچ مذهب توحيدي با آن مخالفت نكرده و نخواهد كرد بلكه علم و صنعت مورد تاكيد اسلام و قرآن مجيد است.
ج. تمدن حقيقي و دين
تجدد و تمدن، هنگامي‌ روشن ‌فكري است كه هر نوع آزادي موافق با قرآن و عدم مخالفت با آن را سر لوحه امور زندگي انسان‌هاي غربي و شرقي قرار دهد؟ كه البته اين چنين تمدني در عالم كمتر وجود دارد؛ لذا حضرت امام خميني(ره) در اين باره مي‌فرمايند: اگر مراد از تجدّد و تمدن به آن معني است كه بعضي روشنفكران حرفه‌اي مي‌گويند كه آزادي در تمام منكرات و فحشا حتي همجنس‌بازي و از اين قبيل، تمام اديان آسماني و دانشمندان و عقلا با آن مخالفند گرچه غرب و شرق‌زدگان به تقليد كوركورانه آن را ترويج مي‌كنند.
د. روحاني‌نماها و انقلاب و دين
روحانيون در جامعه نقش اساسي را ايفا مي‌كنند و طايفه‌اي از آنان با انگيزه‌هاي مختلف با لباس روحاني به عنوان روحاني‌نمايان مدافع دين و قرآن با حكومت اسلامي ‌مخالفت مي‌كنند و عمداً و غير عمد دچار بعضي اشتباهات بزرگ مي‌شوند و بسيار سريع تحت تأثير شايعات قرار مي‌گيرند و در مجالس و محافل مختلف به راحتي با التفات عيب‌هاي حكومت ديني مردم را مايوس از دين و قرآن و حكومت اسلامي‌ كرده، مي‌گويند: همان حكومت طاغوتي اگر بهتر نباشد بدتر نيست. و باور دارند كه اين حكومت اسلامي‌ كه مبنايش قرآن محوري و عنايت بر مفسريت اهل بيت(ع) است، بايد تماماً همه قوانين و فرامين آنان مطابق با اسلام و احكام جاري آن باشد؛ لذا حضرت امام(س) در مورد عناد عمدي يا جهلي روحاني‌نمايان به دين و قرآن مي‌فرمايد: اگر توقع داريد كه در يك شب همه امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالي متحول شود يك اشتباه است، و در تمام طول تاريخ بشر چنين معجزه‌اي روي نداده است و نخواهد داد. و آن روزي كه ان شاء الله تعالي مصلح كل ظهور نمايد، گمان نكنيد كه يك معجزه شود و يك روزه عالم اصلاح شود؛ بلكه با كوشش‌ها و فداكاري‌ها ستمكاران سركوب و منزوي مي‌شوند. و اگر نظر شماها مثل نظر بعض عامي‌هاي منحرف، آن است كه براي ظهور آن بزرگوار بايد كوشش در تحقق كفر و ظلم كرد تا عالم را ظلم فرا گيرد و مقدمات ظهور فراهم شود، إنا للهِ و إنا إليه راجعون.
يعني اگر چنين ايده‌اي در جامعه‌اي كه بر مبناي قرآن و اسلام پي‌ريزي شده است، مناديان آن چنين اعتقادي داشته باشند پس واي بر چنين آدم، واي بر چنين حكومت، همه ما بميريم و دنيا را رها كنيم و به سوي معبود حق بشتابيم و چنين صحنه‌هايي را نبينيم، به نفع دين و قرآن و حكومت ايده‌آل اسلامي‌ است.
عدالت‌خواهي و اطاعت‌گريزي
الف. عدالت‌خواهي
از آيات زيبا و اميدبخش قرآن مجيد در اجراي عدالت كه يكي از مصاديق بارز و كامل آن هنوز برآورده نشده است و چشم محرومان و مستضعفان و عدالت‌محوران به آن دوخته است، اين فرموده خداوند است: «وَنُرِيدُ أنْ نَّمُنَّ عَلَي الّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين؛ و ما اراده كرديم كه بر آن طايفه ضعيف در آن سرزمين منّت گذارده آن‌ها را پيشوايان خلق قرار دهيم.»
همه مسلمانان و مستضعفان و كشورهاي اسلامي‌ با عنايت به آيه شريفه فوق مي‌توانند با عزم و اعتماد راسخ در زير پرچم پرافتخار اسلام و پيروي از قرآن، قرار گيرند و در برابر دشمنان داخلي و خارجي مقابله و ايستادگي نمايند و با اميد به وعده‌هاي اميدبخش خداوند اميدوارانه حركت كنند. حضرت امام خميني(س) در وصيت‌نامه سياسي الهي مي‌فرمايند: و شما اي مستضعفان جهان و ‌اي كشورهاي اسلامي‌ و مسلمانان جهان... همه در زير پرچم پر افتخار اسلام مجتمع، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخيزيد؛ و به سوي يك دولت اسلامي‌ با جمهوري‌هاي آزاد و مستقل به پيش رويد كه با تحقق آن، همه مستكبران جهان را به جاي خود خواهيد نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهيد رساند. به اميد آن روز كه خداوند تعالي وعده فرموده است.
ب. اطاعت‌گريزي
خداوند متعال مي‌فرمايد: يا أيهَا الّذِينَ ءَامَنُوا مَا لَكمْ إِذَا قِيلَ لَكمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللهِ اثّاقَلْتُمْ إِلَي الأرْضِ أرَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدّنْيا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَياةِ الدّنْيا فِي الآخِرَةِ إِلا قَلِيلٌ * إِلا تَنفِرُوا يعَذِّبْكمْ عَذَاباً ألِيماً وَيسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيرَكمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَيئاً وَاللهُ عَلَي كلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ ‌اي كساني كه ايمان آورده‌ايد؛ چرا هنگامي‌ كه به شما گفته مي‌شود به سوي جهاد در راه خدا حركت كنيد، بر زمين سنگيني مي‌كنيد (و سستي به خرج مي‌دهيد) آيا به زندگي دنيا به جاي آخرت راضي شده‌ايد با اين‌كه متاع زندگي دنيا در برابر آخرت چيز كمي‌ بيش نيست اگر (به سوي ميدان جهاد) حركت نكنيد خداوند شما را مجازات دردناكي مي‌كند و گروه ديگري غير شما را به جاي شما قرار مي‌دهد و هيچ زياني به او نمي‌رسانيد، و خداوند بر هر چيزي تواناست.
حضرت امام خميني(ره) با استناد به آيه فوق ـ در توبيخي به اهل حجاز ـ مي‌فرمايد: «آن حجاز كه در عهد رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ مسلمانان نيز اطاعت از ايشان نمي‌كردند و با بهانه‌هايي به جبهه نمي‌رفتند، كه خداوند تعالي در سوره «توبه» با آياتي آن‌ها را توبيخ فرموده و وعده عذاب داده است.
وحدت و برادري هوشمندانه
الف. وحدت و دوري از تفرقه
خداوند متعال در قرآن مجيد مي‌فرمايد: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا؛ همگي به ريسمان خدا چنگ بزنيد و پراكنده نشويد. حضرت امام خميني(س) با اشاره به آيه فوق بر وحدت و دوري از تفرقه تاكيد نموده، مي‌فرمايد: «اينجانب به همه نسل‌هاي حاضر و آينده وصيت مي‌كنم كه اگر بخواهيد اسلام و حكومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از كشورتان قطع شود، اين انگيزه الهي را كه خداوند تعالي در قرآن كريم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهيد؛ و در مقابل اين انگيزه كه رمز پيروزي و بقاي آن است، فراموشي هدف و تفرقه و اختلاف است. »
ايشان در ادامه مي‌فرمايند: «توصيه اينجانب به مسلمين و خصوص ايرانيان به ويژه در عصر حاضر، آن است كه در مقابل اين توطئه‌ها عكس‌العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممكن افزايش دهند و كفار و منافقان را مايوس نمايند. »
ب. اخوت و برادري
خداوند منّان در قرآن مجيد مي‌فرمايد:إِنّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ به تحقيق كه همه مومنان برادرند.
براي پياده كردن و پياده شدن احكام اسلامي‌ و فرامين الهي در قرآن همه ملت‌هاي كشورهاي اسلامي ‌بايد دست به دست هم دهند و بدون اتكا به خارج، در احياي اين امر مهم و حياتي كمك و قيام كنند و بر علماي بزرگوار و سخنرانان عالي‌قدر وظيفه است كه دولت‌هاي اسلامي‌ را از وابستگي به قدرت‌هاي بزرگ نهي نمايند و به پيوند و تفاهم با ملت‌ها سفارش نمايند و بدانند كه قرآن مجيد، رنگ و لباس واقعي اسلام را در جهان نشان خواهد داد. و از نژادپرستي خودداري نموده، وحدت را سرلوحه كارها قرار دهند.
لذا حضرت امام خميني(ره) مي‌فرمايند: «و با برادران ايماني خود در هر كشوري و با هر نژادي كه هستند دست برادري دهند كه اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده و اگر اين برادري ايماني با همت دولت‌ها و ملت‌ها و با تاييد خداوند متعال، روزي تحقق يابد، خواهيد ديد كه بزرگ‌ترين قدرت جهان را مسلمين تشكيل مي‌دهند. به اميد روزي كه با خواست پروردگار عالم اين برادري و برابري حاصل شود. »
ج. هوشياري مردم
در اوايل انقلاب اشخاص و گروهك‌هايي كه با قرآن و اهل بيت(ع) و ملت و جمهوري اسلامي ‌ضدّيت لساني و عملي داشتند، زياد بودند كه سران آن‌ها قصد داشتند در داخل و خارج، با انواع تحركاتي كه وحدت و همدلي را از بين مي‌برد و با انواع تزوير و انفجار و شايعه پردازي‌هاي غلط و ترور اشخاص و شخصيت‌ها، مردم را به جان هم بيندازند و اسلام و قرآن را از جامعه دور و محو نمايند. حضرت امام(ع) درباره اين‌ها مي‌فرمايند: هرگز هيچ حكومت و دولتي را نمي‌توان با اين شيوه‌هاي غيرانساني و غيرمنطقي ساقط نمود، به ويژه ملتي مثل ايران را كه از بچه‌هاي خردسالش تا پيرزن‌ها و پيرمردهاي بزرگسالش، در راه هدف و جمهوري اسلامي‌ و قرآن و مذهب جانفشاني و فداكاري مي‌كنند.
نصرت الهي در توكل بر خدا
الف. ياري از خدا
مبارزه با رژيم منحوس ستم‌شاهي پهلوي و جهاد با رژيم بعثي صدام و ياري خواستن از خداوند متعال در كلام معمار كبير انقلاب با اشاره به آيه قرآن مورد قدرداني قرار گرفته است. اما به ملت عزيز ايران توصيه مي‌كنم كه نعمتي كه با جهاد عظيم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آورديد همچون عزيزترين امور قدرش را بدانيد و از آن حفاظت و پاسداري نماييد و در راه آن، كه نعمتي عظيم الهي و امانت بزرگ خداوندي است كوشش كنيد و از مشكلاتي كه در اين صراط مستقيم پيش مي‌آيد نهراسيد كه إِنْ تَنصُرُوا اللهَ ينصُرْكمْ وَيثَبِّتْ أقْدَامَكمْ.
ب. خودكفايي
خداوند متعال در قرآن مجيد مي‌فرمايد: إِنْ تَنصُرُوا اللهَ ينصُرْكمْ وَيثَبِّتْ أقْدَامَكمْ؛ اگر خدا را ياري كنيد او نيز شما را در همه كارها ياري خواهد كرد و شما را در كارهايتان ثابت‌قدم خواهد گردانيد.
حضرت امام(ره) براي بار دوم با استناد به اين آيه شريفه فرمودند: وصيت من به همه آن است كه با ياد خداي متعال به سوي خودشناسي و خودكفايي و استقلال، با همه ابعادش به پيش، و بي‌ترديد دست خدا با شما است، اگر شما در خدمت او باشيد و براي ترقي و تعالي كشور اسلامي‌ به روح تعاون ادامه دهيد. سفارش به دوري از عذاب اليم
حضرت امام خميني(ره) در دو جا از وصيت‌نامه‌شان گروه‌هاي قدرت‌طلب را كه در آغوش ابرقدرت‌ها به جنگ با ملت ايران و حكومت اسلامي‌ مي‌پردازند، از عذاب دردناك ترسانده است. ايشان ابتدا آنان را به توبه و استفاده از رحمت خدا سفارش مي‌كند و مي‌فرمايند: "من به شما نصيحت مي‌كنم دست از اين كارهاي بي‌فايده و غيرعاقلانه برداريد و گول جهان‌خواران را نخوريد و در هر جا هستيد اگر به جنايتي دست نزديد به ميهن خود و دامن اسلام برگرديد و توبه كنيد كه خداوند ارحم الراحمين است. "
حضرت امام خميني(ره) راجع به عذاب اليم كه كراراً در قرآن مجيد اشاره شده است و ما شما را به مراجعه به آن سفارش مي‌كنيم مي‌فرمايند: "و اگر شهامت داريد تن به مجازات داده و با اين عمل خود را از عذاب اليم خداوند نجات دهيد و الا در هر جا هستيد عمر خود را بيش از اين هدر ندهيد و به كار ديگر مشغول شويد كه صلاح در آن است. "
ايشان در قسمت ديگر از وصيت‌نامه‌شان هدايت به راه راست و نجات از عذاب دردناك اشاره مي‌كند و مي‌فرمايد: و اميد است به اين نصيحت كه پس از مرگ من به شما مي‌رسد و شائبه قدرت‌طلبي در آن نيست گوش فرا دهيد و خود را از عذاب اليم الهي نجات دهيد. خداوند منان شما را هدايت فرمايد و صراط مستقيم را به شما بنمايد. تعريف و تمجيد از بانوان اسلامي
خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد: وَعَدَ اللهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنّات تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الاْنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكنَ طَيبَةً فِي جَنّاتِ عَدْن وَرِضْوَانٌ مِنَ اللهِ أكبَرُ ذَلِك هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ خداوند مردان و زنان مومن را به باغ‌هايي كه زير آن‌ها جوي‌هايي روان است همراه با مسكن‌هايي پاكيزه در باغ‌هايي جاودان وعده داد و لكن خشنودي خداوند بزرگ‌تر و برتر است اين است آن رستگاري بس بزرگ.
حضرت امام خميني(ره) با استناد به جنات نعيم از آيه فوق در تمجيد از بانوان و زنان اسلامي‌ مي‌فرمايند: «ما مكرر ديديم كه زنان بزرگواري زينب‌گونه ـ عليها سلام الله ـ فرياد مي‌زنند كه فرزندان خود را از دست داده و در راه خداي تعالي و اسلام عزيز از همه چيز خود گذشته و مفتخرند به اين امر؛ و مي‌دانند آنچه به دست آورده‌اند بالاتر از جنات نعيم است، چه رسد به متاع ناچيز دنيا. »
و بالاخره ايشان در تمجيد از بانواني كه در راه هدف قرآن تلاش مي‌كنند مي‌فرمايد: ما مفتخريم كه بانوان و زنان پير و جوان و خرد و كلان در صحنه‌هاي فرهنگي و اقتصادي و نظامي ‌حاضر و همدوش مردان يا بهتر از آنان در راه تعالي اسلام و مقاصد قرآن كريم فعاليت دارند.
منبع:
مجموعه مقالات همايش انديشه‌هاي قرآني امام خميني(ره)، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، ص ۴۴۶-۴۲۸
صحيفه امام، امام خميني، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، تهران، ۱۳۷۹


| شناسه مطلب: 68531




امام خميني



نظرات کاربران