تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها

تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج در اغلب استان‌ها

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تکمیل ظرفیت کاروان ها در نیمی از استان ها گفت: ثبت نام حجاج از روند خوبی برخوردار بوده و دارندگان فیش های حج تا پایان سال ۸۵ می‌توانند برای ظرفیتهای خالی باقیمانده ثبت نام کنند.

حميد محمدي در گفت و گو با خبرگزاري صداوسيما در پاسخ به اين سؤال كه آيا متقاضيان استان‌هايي كه ظرفيت كاروان‌هايشان تكميل شده مي‌توانند از ظرفيت خالي در ديگر استان‌ها استفاده كنند؟ گفت: به تعداد كساني كه در استان‌ها ثبت نام مي‌كنند كاروان اختصاص داده مي‌شود، اما با اين حال استان‌هايي بيش از ظرفيت و به صورت رزرو ثبت نام كرده‌اند و در نوبت هستند و اگر به اين نتيجه برسيم كه استان‌هايي ظرفيت خالي دارند ممكن است ثبت نام كنندگان را جابه‌جا كنيم.
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به قرعه كشي مسكن حجاج همچنين گفت: براي همه كاروان‌ها، هتل اختصاص داده‌ايم و مشخص شده است كه هر كاروان در كدام هتل در مكه مكرمه و مدينه منوره مستقر خواهد شد.
محمدي افزود: معاينات پزشكي و آموزش زائران نيز از ابتداي ماه مبارك رمضان آغاز شده است.
وي در خصوص جلسات آموزشي زائران گفت: جلسات آموزشي كه مديران و روحانيون كاروان‌ها با حجاج خواهند داشت بيشتر به منظور آشنايي با مسائل فرهنگي، مناسك حج و مسائل اجرايي است كه حجاج از ابتدا تا انتهاي سفر با آن‌ها مواجه مي‌شوند.
وي با بيان اينكه در كنار آموزش‌هاي كارواني، آموزش‌هاي متمركز نيز خواهيم داشت كه به صورت استاني بعد از ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد، افزود: تأكيد مي‌كنيم كه حجاج حضور در جلسات آموزشي را جدي بگيرند زيرا هر چه دانسته‌هايشان نسبت به مسائل اجرايي بيشتر شود قطعاً راحت‌تر خواهند بود.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص مركز پزشكي اين سازمان گفت: مركز پزشكي جمهوري اسلامي ايران با توجه به تجربه خود خدمات بسيار خوبي را به حجاج مي‌دهد كه براي انجام اين امر دو بيمارستان در كنار درمانگاه هايمان در دو شهر مكه و مدينه داريم و مطب‌هايي در هتل‌هاي مختلف شهر مكه نيز خواهيم داشت تا بتوانيم خدمات سازماندهي و برنامه ريزي شده‌اي را به زائران كشورمان ارائه كنيم.
محمدي افزود: معاينات پزشكي به زودي آغاز مي‌شود و پزشكي كه متعلق به يك هتل خواهد بود از هم اكنون شناسنامه كامل درماني يا سلامت زائرانش را در اختيار خواهد داشت و متناسب با آن در طول سفر هم برنامه ريزي خواهد كرد.
وي حداقل و حداكثر قيمت كاروان‌ها را از ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام و تصريح كرد: دو عامل نوع پرواز به مدينه منوره يا جده و محل اسكان بر قيمت كاروان‌ها تأثيرگذار است و گرنه ساير خدمات نظير بيمه پزشكي، خدمات حمل و نقل و ديگر خدمات براي همه زائران يكسان است.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: حجاج عزيز بايد براي حضور و تشرف به حج، الزامات و مقدماتي را رعايت كنند از جمله اينكه اولاً در جلسات آموزشي شركت مجدانه داشته باشند، ثانياً مدارك لازم از جمله گذرنامه‌هاي خود را آماده كنند، گذرنامه‌ها بايد از لحظه اعزام ۶ ماه اعتبار داشته باشد، بنابراين كساني كه اعتبار گذرنامه هايشان كمتر از ۶ ماه است به سرعت براي تمديد گذرنامه‌هاي خود اقدام كنند تا در زمان مقرر با مشكل مواجه نشوند.
محمدي در پاسخ به اين سؤال كه چه الزاماتي براي نقل و انتقال فيش‌هاي حج مورد توجه سازمان حج و زيارت است گفت: با توجه به آسيب شناسي هايي كه در سازمان حج صورت گرفته است دستورالعمل خاصي براي نقل و انتقال فيش‌ها صادر كرده ايم كه اولويت‌هاي فراخوان شده و فيش‌هاي تا پايان سال ۸۵ قابليت نقل و انتقال دارند و اين افراد براي جلوگيري از ورود دلال‌ها و افراد سودجو بايد از طريق دفاتر رسمي و مجاز زيارتي كه زير نظر سازمان حج و زيارت هستند مراجعه و كار خود را انجام دهند.
وي در خصوص اعزام زائران به عتبات در ماه مبارك رمضان نيز گفت: زائران عتبات ويژه ماه مبارك از ۱۷ خرداد اعزام خواهند شد، بسته‌ها و نوع سفر‌ها متفاوت است و مانند گذشته سفرهاي ۷، ۱۰ و ۱۲ روزه خواهيم داشت و با توجه به اينكه اين دوره از سفر‌ها در فصل گرما و در ايام روزه داري است و هزينه اين دوره از سفر‌ها ۲۰ تا ۴۰ درصد كمتر است.
رئيس سازمان حج و زيارت افزود: به زائران حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) توصيه و تأكيد مي‌كنيم كه براي تشرف به عتبات عاليات از طريق كاروان‌هاي مجاز سازمان حج و زيارت و دفاتر خدمات زيارتي كه در سراسر كشور معرفي مي‌شوند اقدام كنند و يا به سايت سازمان حج و زيارت مراجعه و ثبت نام كنند تا خيالشان از جهات مختلف راحت باشد. محمدي گفت: چندي پيش مجموعه‌هاي غيرمجاز، گروهي ۴۰۰ نفره را از مشهد به عتبات برده و پس از پايان سفر هزينه هتل را پرداخت نكرده بودند كه در نتيجه صاحبان هتل، گذرنامه اين ۴۰۰ نفر را نزد خود گرو نگه داشته بودند و همچنين هزينه بازگشت و پرواز اين زائران نيز پرداخت نشده بود كه مشكلات زيادي براي آنان ايجاد كرد، اما با تلاش مسئولان در بخشهاي مختلف آن‌ها به كشور برگردانده شدند، اين در حالي است كه هشدارهاي لازم داده شده بود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه علاقه‌مندان تشرف چگونه مي‌توانند از قانوني بودن دفاتر اطمينان پيدا كنند؟ افزود: دفاتر زيارتي مجاز، داراي پروانه و لوح هستند و روي تابلوي ورودي آن‌ها عنوان دفاتر خدمات زيارتي با يك كد مشخص شده است ضمن آن كه با مراجعه به سايت سازمان حج و زيارت مي‌توان از صحت دفاتر با خبر شد، يا اينكه زائران عتبات از طريق سامانه حج و زيارت ثبت نام كنند و سفرهاي معنوي خود را در كمال آرامش انجام دهند.




نظرات کاربران