حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق

حج فراتر از وجوب، سیاست و اقتصاد؛ این بار فقط بر مدار عشق

وجوب رفتن به حج را می‌توان از ده‌ها منظر دینی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... تحلیل کرد؛ اما برای مردم ایران، حج فرصتی است برای اثبات یک مدعا؛ اثبات عشق به امام حسین(ع).

پايگاه اطلاع رساني حج: امسال هم تكرار شد اما شديدتر از سال‌هاي قبل؛ هجمه به حج و رفتن حجاج به عربستان براي اداي مناسك حج آن هم از سوي افرادي كه اگر از آنها بپرسي حج جزو فروع دين است يا اصول دين، فرق فرع و اصل دين را نمي‌دانند و حتي اگر هم بدانند گمان مي‌كنند چون حج جزو فروع دين است پس جزو واجبات نيست.
همه ساله با آغاز ثبت‌نام حج عده‌اي ملبس به لباس دلسوزي براي فقرا، روشنفكري و علاقه به فرهنگ ايران باستان، ضديت با اعراب، اقتصاد‌دان و نگران از دست رفتن ارز از مملكت و ... شروع به تختعه و ارائه استدلال‌‌هاي خود ساخته براي منصرف كردن مردم از حج مي‌كنند و اگر از اين گروه در خصوص حج، فلسفه حج، دليل و جايگاه حج در دين اسلام، تأثيرات اجتماعي، سياسي، فرهنگي، معنوي و ... حج و به طور كلي معني و مفهوم حج سؤال كني، حج را در رفتن به يك كشور عربي و خرج كردن پول مملكت خلاصه خواهند دانست و اگر از آنها بپرسي حال كه شما تا اين حد نگران ارز مملكت هستيد چه قدر كالاي ايراني استفاده مي‌كنيد؟ آيا سفر خارجي نمي‌رويد و مثلا پولتان را خرج گردش در تركيه و دبي و مالزي و ... و خريد محصولات اين كشورها نمي‌كنيد؟ پاسخي براي ارائه نخواهند داشت.
اگر از اين عده سؤال كنيد پس از ۱۴ قرن ورود و پذيرش اسلام به ايران كدام بخش از فرهنگ كنوني مردم ايران را اسلامي و كدام بخش را مي‌توان به صورت مجزا ايراني دانست و آيا حقيقتا مي‌توان اين دو را از هم جدا كرد؟ باز هم پاسخي براي ارائه نخواهند داشت.
البته شايد به نظر برسد اين هجمه‌ها و مخالفت‌ها تنها متوجه يكي از واجبات دين اسلام يعني حج است، اما اگر سري به فضاي مجازي بزنيم خواهيم ديد كه بسياري از واجبات دين با چنين هجمه‌هايي مواجه هستند؛ اما مسئله حج شديد‌تر و آشكارتر مورد نقد و هجمه قرار دارد.
مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف دليل اين همه مخالفت با رفتن مردم به حج را بررسي كرد؛ حتي مي‌توان در خصوص ميزان اطلاعات ديني افرادي كه مخالف رفتن ديگران به حج هستند هم پروژه‌هاي ميداني متعدد انجام داد، مي‌توان از ده‌ها جنبه مختلف در خصوص دلايل وجوب رفتن به حج و تأثيرات عمل به اين فريضه مهم الهي بر فرد و جامعه اسلامي سخن گفت؛ اما، اين بار و در اين مجال مي‌خواهم تنها از يك جنبه و آن هم از منظر عشق به اهل بيت(ع) در خصوص وجوب حج سخن به ميان آورم.
در ابتدا چند سؤال كلي دارم. آيا آنهايي كه تعطيلي حج براي مردم ايران را مي‌خواهند، به امامت معتقد هستند؟ آيا آنها قبر چهار امام غريب بقيع را غريب‌تر و بي‌زائر از آنچه اكنون هست مي‌خواهند؟ اگر چه شيعيان زيادي از سرتاسر جهان براي عمل به فريضه حج به مكه و براي زيارت قبر حضرت رسول(ص) به مدينه مي‌روند اما اين خيل عظيم شيعيان ايران است كه پرچم‌دار زيارت اهل بيت(ع) در مدينه هستند.
زدودن غبار غربت از چهار امام مظلوم بقيع و ساير بزرگاني كه در اين قبرستان به خاك سپرده شده‌اند، بلند كردن پرچم ياد اهل بيت(ع) و بردن نام آنها و زيارت كردن آنها در پشت پنجره‌هاي بقيع كاري است كه حجاج ايراني پيشتاز عمل به آن در طول سال‌هاي خفقان وهابيت در مدينه بوده‌اند.
آنهايي كه سخن از تعطيلي سفر حج ايرانيان مي‌زنند، آيا به اين فكر كرده‌اند كه تعطيلي سفر حج ايرانيان يعني ديگر هزاران نفر در مكه و مدينه دعاي فرج را نخواهند خواند، هزاران نفر در صحراي عرفات و منا به دنبال مهدي فاطمه(ص) نخواهد گشت و تو چه ميداني چند ايراني در حج، امام غايبان را حي و حاضر و ظاهر ملاقات مي‌كنند.
نبود ايرانيان در مدينه يعني تداوم غربت آل محمد(ص)؛ يعني هزاران نفر، ديگر بر در خانه بسته فاطمه(س) در مسجد النبي(ص) اشك نخواهند ريخت و به دنبال قبر گمشده بانويشان نخواهند گشت و تو چه مي‌داني چه لذتي دارد بردن نام فاطمه(س) در مسجد‌النبي آن هم زماني كه بردن اين نام در مسجد پدر بزرگوارش يعني انقلابي عليه دشمنان آل محمد (ص) و اين يعني جهاد و اين يعني من هم در مدينه كربلايي هستم. حضور شيعيان در مكه و مدينه يعني حسين(ع) و يارانش موفق شدند، پيروز شدند و شيعه را زنده‌ نگه داشته‌اند.
حضور شيعيان كه ايرانيان پرچم‌دارشان هستند در مناسك حج يعني مهدي(عج) به بركت خون امام حسين(ع) تنها و بي‌ياور نيست. هزاران نفر نه زير لواي حكومت آل‌سعود و وهابيت كه به بركت حضور مهدي فاطمه(ص) در حال اداي فريضه حج ابراهيمي هستند، يعني در مقابل چشم هزاران بدخواه اهل بيت(ع) از عشق به محمد و آل محمد(ص) سخن گفتن و نمايش اسلام حقيقي.
تاج سروري بزرگي است اگر قدرشناس باشيم؛ اما وجود هر ايراني در مكه و مدينه يعني پرچم اهل بيت(ع) برافراشته و بلند است و هزاران نفر در ميان ميليون‌ها مسلمان بلند و با افتخار نام مطهر ائمه اطهار(ع) را تكرار مي‌كنند و دعاي فرج مي‌خوانند و حج فرصتي است براي مردم ايران كه مدعي عشق حسين(ع) هستند. فرصتي براي اثبات اين عشق در محضر حضرت رسول(ص)، حضرت فاطمه(س) و شهداي قبرستان بقيع. فرصتي براي آبروداري ائمه(ع) و چه كسي است كه نام ائمه(ع) را در مكه و مدينه بلند آوازه نخواهد؟
منبع: خبرگزاري ايكنا


| شناسه مطلب: 68595




حج تمتع ياداشت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران