لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج

لزوم رفع سوء تفاهم ها و تعامل فکری تأثیرگذار با دیگر مسلمانان در حج

بسیاری این سوال را مطرح کردند که آیا پس از واقعه منا رفتن به مراسم حج به مصلحت است و آیا شرکت نکردن در این مراسم به نوعی دولت سعودی را با یک فشار اقتصادی مواجه نمی‌کند و همچنین اگر قرار است امسال در مراسم حج شرکت کنیم چه بایدها و نبایدهایی را حاجیان ایرانی باید مراعات کنند.

پايگاه اطلاع رساني حج: بعد از اينكه توسط مسئولين سازمان حج و زبارت اعلام شد كه با توجه رايزني‌هاي انجام شده زائران ايراني مي توانند امسال در مراسم حج شركت كنند، سؤال هاي زيادي در اذهان مطرح شد و شبهات زيادي نيز به ويژه در فضاي مجازي نشر يافت.
بسياري اين سوال را مطرح كردند كه آيا پس از واقعه منا رفتن به مراسم حج به مصلحت است و آيا شركت نكردن در اين مراسم به نوعي دولت سعودي را با يك فشار اقتصادي مواجه نمي‌كند و همچنين اگر قرار است امسال در مراسم حج شركت كنيم چه بايدها و نبايدهايي را حاجيان ايراني بايد مراعات كنند.
خبرگزاري ايكناي خراسان‌جنوبي در نشستي كه در غرفه ايكنا در نمايشگاه بين‌المللي قرآن برگزار شد، موضوع ضرورت حضور حاجيان ايراني در مراسم حج را بررسي و برخي از شبهات در اين زمينه را بيان نمود.
تصور غلط برخي از سودآوري حج ايراني‌ها براي عربستان
ابوالفضل نوفرستي مديركل حج و زيارت خراسان‌جنوبي در اين نشست گفت: ممكن است برخي‌ها اين موضوع را مطرح كنند كه اگر ايراني‌ها با مراسم حج نروند دولت عربستان از يك منبع درآمدي و سودآوري محروم مي‌شود.
وي اظهار كرد: اين سخن زماني درست است كه شما با كشوري رو به رو باشيد كه براي جذب توريست و ارزي آوري مسافران ديگر كشورها تلاش مي‌كند اما در مورد عربستان اين مسئله صدق نمي‌كند چرا كه اگر ۱۰۰ هزار يا ۸۰ هزار زائر ايراني هر ساله به حج مي‌روند اين سفر برايشان مهيا نشود عربستان به راحتي سهميه را به ديگر كشورها مي‌دهد.
مدير كل حج و زيارت بيان كرد: نكته اي كه در اين زمينه مي توان رعايت كرد و توصيه رهبر معظم انقلاب نيز هست، پرهيز از خريدهاي غير ضروري است، به راستي چه سوغاتي بهتر از آب زمزم كه در ايام حج به دنبال خريد سوغات و.. مي رويم.
نوفرستي با اشاره به اينكه كمپين عدم خريد در مراسم حج ادامه داد: امسال ۱۷۰۰ نفر از خراسان جنوبي براي حج ثبت نام و اعلام آمادگي كرده‌اند كه نسبت به سال ۹۴ دو برابر شده است كه نشان مي‌دهد برخي از شبهه افكني‌ها در ميان مردم بي تأثير بوده است.
حج فرصتي براي بي‌اثر شدن تبليغات عليه ايران
وي با اشاره به برخي از تبليغات‌هاي سوء عليه ايران و شيعه گفت: وقتي رسانه‌هاي بيدارگر ما در كشورهاي ديگر مسدود مي‌شود، وقتي رايزهاي فرهنگي ايران امكان فعاليت نمي‌يابد چه جايي را براي بي‌اثر شدن اين تبليغات بهتر از تريبون حج مي‌توان يافت.
از رفع سوء تفاهم ها تا تعامل فكري تأثيرگذار با ديگر مسلمانان
مدير كل حج و زيارت خراسان‌جنوبي اظهار كرد: شعار امسال حج، معنويت، اقتدار ملي و همبستگي اسلامي است و هميشه نيز تأكيد بر اصول اخلاقي و پرهيز از شعارهايي است كه اختلاف در صفوف مسلمين به وجود مي‌آورد.
نوفرستي بيان كرد: البته با توجه به اختلافات سياسي بين دو كشور ايران و عربستان و پاره‌اي مسائل ممكن است اتباع دو كشور مباحثي را مطرح كنند اما مهم اين است كه جهت گيري نظام جمهوري اسلامي از بدو انقلاب وحدت بين مسلمانان بوده است.
تأكيد مراجع تقليد بر حضور ايرانيان در حج سال جاري
وي با اشاره به اينكه در شبكه‌هاي مجازي فضا سازي‌هاي كذبي در زمينه حج به وجود آمده است، ادامه داد: امسال همه آيات عظام بر راه اندازي حج تأكيد داشتند و از تلاش‌هاي صورت گرفته در اين زمينه تشكر كردند.
مدير كل حج و زيارت يادآور شد: نكته قابل تأمل اين است در توافق‌نامه با عربستان بر تأمين امنيت، آسايش عزت و .. حاجيان تأكيد شده است و همچنين ضمانت كرده نيازهاي زائران ايراني را برآورده كند.
علي زنگويي عضو هيئت علمي دانشگاه بيرجند كه برخي سال‌ها به عنوان مبلغ بعثه در مراسم حج شركت كرده است، در اين زمينه گفت: هدف اصلي مراسم حج ارتباط مسلمانان با يكديگر است كه نشان مي‌دهد اسلام يك دين فردي نيست.
در شرايط تحريم رسانه‌اي، نبايد فرصت حج را براي بيان ديدگاه‌مان از دست بدهيم
وي اظهار كرد: اما علاوه بر اين اهداف بايد به يك نكته توجه كرد و آن اين است كه ما در يك تحريم رسانه‌اي به سر مي بريم، در حالي كه در جبهه مقابل ما صدها كانال عليه ما بمباران تبليغاتي حتي در بين مسلمانان راه انداخته‌اند.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه بيرجند بيان كرد: من در ايام حج بعد از نماز بارها با كنار دستي خود صحبت كردم و واقعا دريافتم كه چگونه مسلمانان بسياري از كشورها به علت بسياري از اين تبليغات ديدگاه منفي نسبت به ايران پيدا كرده‌اند.
وقتي استدلال تبليغات رسانه‌اي را محو مي‌كند
وي اظهار كرد: به عنوان مثال در نيمه شبي ديدم زائري از يكي از كشورهاي اسلامي براي نابودي ايران و .. دعا مي‌كرد و حتي بعد به من نيز توصيه كرد كه اين كار را انجام دهم!! وقتي از او چرايي اين كارش پرسيدم متوجه شدم به شدت تحت تأثير تبليغات رسانه‌اي است.
زنگويي بيان كرد: اما من برايش توضيح دادم كه ايران اولين كشوري بود كه بعد از انقلاب سفارت اسرائيل را بست و از ابتداي انقلاب يكي از علل مهم فشارهاي قدرت هاي جهاني عليه ايران به حمايت ما ازگروه‌هاي مقاومت اسلامي برمي‌گردد.
وي ادامه داد: از آنجايي كه در ذهنش شبهه بود برايش توضيح دادم كه هدف از مقابله با بشار اسد و علت حمايت ايران او اين است كه نظام سلطه تمايل دارد با حذف بشار اسد به جبهه مقاومت در منطقه آسيب بزند.
اين فعال در حوزه تبليغ افزود: اين فرد موقع خداحافظي مرا در آغوش گرفت و با اظهار محبت گفت من اين مسائل را در رابطه با ايران نمي‌دانستم و اكنون نظرم نسبت به ايران عوض شده است.
حج فرصتي براي همدلي و رفع سوء تفاهم‌ها/ ضرورت پرهيز از سخنان وحدت شكنانه
زنگويي گفت: براي همين مي‌گوييم حج فرصتي براي همدلي‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها است و حدأقل مي‌توانيم نظرات و عقايد خود را در اين شرايط تحريم رسانه‌اي بيان كنيم و بيان بداريم مسائلي چون نماز نخواندن ايراني‌ها و اينكه شيعه ها قران ديگري دارند دروغ محض است.
وي بيان كرد: همين شيخ زكزاكي معروف در مراسم حج با ايراني ها آشنا شد و بعد به كشورمان آمد و چند سالي در حوزه عليمه تحصيل كرد و در نهايت به كشور نيجريه رفت و در آنجا به تبليغ مشغول شد.
عضو هيت علمي دانشگاه بيرجند يادآور شد: البته در ايام حج بايد از بيان مطالبي كه بي احترامي به عقايد برادران و خواهران اهل سنت مي‌شود خودداري كرد، منتها بايد بدانيم نقد آل سعود ارتباطي با مذهب اهل سنت ندارد و بررسي تاريخي نشان مي‌دهد اين خاندان بيشتر از شيعيان به اهل سنت آسيب رسانده‌اند.
حجت‌الاسلام مجتبي اوحدي، رئيس دفتر بعثه مقام معظم رهبري در خراسان‌جنوبي نيز در اين نشست گفت: آيا سودي كه از سفر حج ما نصيب عربستان مي‌شود، بيشتر از سودي است كه گردشگران ايراني به كشورهايي چون امارات و دوبي و...وارد مي‌كنند؟
وي اظهار كرد: از طرف ديگر اگر ما به حج نرويم آيا عربستان سهميه ما را نمي‌تواند به كشورهاي ديگر اختصاص دهد؟ پس چگونه برخي بيان مي‌دارند كه با نرفتن به حج كاري نكنيد كه پول به عربستان وارد شود به نظر مي‌رسد اين سخنان در جهت تضعيف مباني دين مطرح مي‌شود.
نرفتن به حج تبليغات عليه ايراني را افزايش مي‌دهد
اوحدي بيان كرد: از طرفي اگر به حج نرويم آيا تبليغ عليه شيعه نمي‌شود كه اين‌ها به حج اعتنايي ندارند و كعبه شان كربلا و.. است؟ همين شبهاتي كه امروزه عليه ما مطرح مي‌شود و بايد در اين جهت روشنگري كرد.
رئيس دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در خراسان جنوبي ادامه داد: وقتي شبهه مطرح مي‌شود كه ايراني ها نماز نمي‌خوانند يا قرآن‌شان قرآن ديگري است و ..چگونه مي‌توانيم در راستاي رفع اين سخنان گام برداريم؟ آيا جز در مراسم حج و اينكه ديگر مسلمانان ببينند ما در كنار آنان نماز مي‌خوانيم و همان قرآني را مي‌خوانيم كه آنان تلاوت مي‌كنند.
اوحدي گفت: همه مراجع تأكيد دارند كه در ايام حج پشت سر امامين حرمين شريفين نماز بخوانيم و اين تأكيدات همه در راستاي وحدت جامعه اسلامي است.


| شناسه مطلب: 68614




شبهات حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران