درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا
درگفتگو با شرکت کنندگان مطرح شد:

تاثیر جلسات اسرار حج بر ارتقای معرفت زائران خانه خدا

جمعیت زیادی در فضایی معنوی نزدیک به حرم مطهر آقا علی ابن موسی الرضا (ع) در یک محفل گردهم آمده اند . نام این محفل « اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف» است که با همکاری نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری و مدیریت حج و زیارت استان و مدیران و عوامل کاروانها به مدت 5 شب از شب یازدهم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان در مشهد برگزار شد. برای بررسی میزان تاثیرجلسه درافکارحاضران ، به سراغ شرکت کنندگان می رویم :

آقاي حميد ابوالفضلي يكي از شركت كنندگان در مراسم سال جاري است. پاي صحبتهاي ايشان مي نشينيم :
چه شد كه در مراسم سال جاري حضور يافتيد ؟
من قبلا به سفرحج رفته ام ، حج تمتع يك حالت عرفاني دارد ، براي كسي كه از لحظه لحظه حضور در مكه و مدينه ، منا و عرفات ، بقيع و حرم پيامبر استفاده كامل ببرد ، وقتي از دوستان شنيدم جلسات آشنايي با اسرار حج برگزارمي شود تصميم گرفتم اگر خداوند توفيق دهد در اين مراسم حاضر شوم ، با اطلاع از زمان برگزاري مراسم سال جاري ، در ايام ماه مبارك رمضان ، براي شركت در آن لحظه شماري مي كردم ، و الان كه شركت مي كنم احساس من و خانواده ام اين است كه ما داريم براي يك سفر روحاني آماده مي شويم .
مراسم امسال را چگونه ارزيابي مي كنيد ؟
مراسم امسال يك سري ويژگيهايي دارد ، يكي اين كه مكان مراسم در ميدان شهدا و در فضايي معنوي است ، به گونه اي كه در كنار زائران حج سال جاري ، جمع زيادي از مردم ديگر چه زائر امام رضا كه براي چند شب به مشهد آمده اند و چه مجاور كه از اين مراسم اطلاع يافته و در آن حضور دارند . فضاي معنوي حاكم برمراسم معنويت خاصي دارد . خواندن دعاي افتتاح توسط يك روحاني و با سوز و گداز ، مردم را براي حضور در مراسم معنوي آماده مي كند .
سخنران راچگونه ارزيابي مي كنيد ؟
جناب حجت الاسلام و المسلمين رضايي تهراني طوري از حج صحبت مي كنندكه گويي شنونده را با روح حج آشنا مي كند صحبتهاي ايشان ضمن اشاره به پيامها و اسرارحج به صورت قدم به قدم ، همراه با ذكر برخي مسائل و مشكلات فرهنگي و اجتماعي جامعه و راههاي خروج از بن بستهاي مادي است . لذا با استقبال مردم مواجه شده است . ايشان درهمين مدت كوتاه چندشب زائران را قدم به قدم به محضر كعبه شريف بردندو اسراربندگي درمقابل خداي رحمان را با انجام صحيح اعمال حج به مردم نشان دادند.آقاي تهراني چنان از روح عرفان درعرفات ومشعر گفتندكه من بارديگر به حال حجاج و لحظه حضورشان در عرفات غبطه خوردم و آرزو كردم خدا اين سفر را نصيب همه آرزومندانش و ازجمله من بنمايد.
شركت در اين مراسم را تا چه اندازه مفيد وضروري مي دانيد ؟
قبل از شركت در مراسم ، من فكر مي كردم در اين سفر توضيحاتي راجع به كليات سفر و بايدها و نبايدهاي قانوني كه معمولا در كاروانها به آن پرداخته مي شود به ميان خواهد آمد ، اما الان نظرم اين است كه حاجي ، در اين مراسم تازه مي فهمد كه به كجا مي خواهد برود ، قدم در جاهايي مي گذارد كه هرلحظه و هرمكانش اسراري دارد ، حضور در مقابل كعبه ، احرا م بستن ، طواف كردن ، به منا و عرفات رفتن ، قدم در صفا و مروه گذاشتن ، به زيارت قبور در قبرستان ابي طالب رفتن ، در بقيع و حرم پيامبر حاضر شدن هركدام اسراري دارد و عهد و پيماني كه با خدا و رسولش و اهل بيت مي بنديم و براي اجراي آن متعهد مي شويم .
چه توصيه هايي به زائران حج داريد ؟
به حجاج توصيه مي كنم : فبل از سفر با درك مفاهيم و اسرارحج آشنا شوند ، در طول سفر ازتمامي لحظات حضوردرمسجدالحرام و حرم پيامبر حداكثر استفاده را ببرند ، از حضور غيرضرور در بازارها پرهيز كنند واگر نياز به سوغات دارند براي هديه ، از همين جا تهيه كنند . بعداز سفر نيز مراسم ساده و كم هزينه اي برگزاركنند و از اسراف دوري كرده و صرفه جويي هاي حاصله را خرج نيازمندان كنند . آقاي رحيمي يكي ديگر اززائران كه با كاروانهاي فريمان عازم حج است درمورد جلسات اسرار حج و شركت زائران چنين گفت: اين جلسات براي زائران حج بسيار لازم است ، زيرا نگاه آنها را به حج و اعمال آن و درسهايي كه بايد از سفر بگيرند به كلي عوض مي كند ، نگاه زائران بعداز حضور در اين جلسات يك ديد معرفتي مي شود.مثلا چگونه در اولين نگاه به خانه دچارتحول شويم و چه حوائجي ازخدابخواهيم ، چگونه بااوعهدببنديم تا فقط براي رضاي او قدم برداريم و ازغيرخدا ببريم .ازاين سفرمعنوي چه توشه اي برگيريم . خانم حسيي كه مادر چند فرزنداست و دختر و پسرهايش به خانه بخت رفته اند مي گويد : من به سختي خودرا به اين مراسم مي رسانم . بويژه شبها بازحمت به منزل مي روم ، اما مطالب جلسه ارزش اين زحمت و حضور را دارد و من مشتاقانه به جلسات مي آيم . آقاي حامدي از ديگر شركت كنندگان در جلسه سال جاري كه همراه با همسر و مادرش عازم حج تمتع است چنين مي گويد: مطالب جلسه از نظر محتوا بسيار عالي است .در جلسه آنچه لازم بود به حجاج گفته شود با زبان عرفان گفته شد . آفرين به مسئولان كه چنين برنامه ريزي و اجرا را به نحو مطلوب انجام دادند .
خانم كريمي يكي ديگر از شركت كنندگان در مراسم است . از او سوال مي كنم آيا شما زائر حج تمتع سال جاري هستيد ؟ مي گويد خيراما با حضور در اين مراسم خودم را لحظه لحظه در مناسك حج مي بينم واحساس مي كنم دعوت شده ام ، اميدوارم كه اين احساسم به واقعيت بپيوندد . اين خانم مطالب سخنران را بسيار عرفاني بيان مي كند ، هرآنچه از دل برآيد بردل نشيند . آقايي حدودا سالمند كه به اتفاق همسرش در مراسم شركت كرده است و همه شبها حضور فعال داشته تمايلي به درج نامش ندارد اظهار مي دارد : مجلس بسيار خوبي است نحوه بيان مطالب طوري است كه شنونده را از به حضور كعبه مي برد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران