آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است
آخرین جزئیات حج پزشکی96

10 هزار دوز واکسن مننژیت تامین شده است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: امسال به دلیل شرایط خاص برگزاری مراسم حج، درخواست تهیه واکسن به صورت فوری به یک کمپانی داده شده که تا پایان خرداد واکسن مورد نیاز به کشور وارد می‌شود.

پايگاه اطلاع رساني حج: سيد علي مرعشي رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اقدامات و تمهيدات حج پزشكي براي زائران حج تمتع امسال اظهارداشت:با توجه به فاجعه اي كه در سال 94 در حج رخ داد و برگزار نشدن حج در سال گذشته، براي حج پزشكي امسال برنامه‌ريزي ويژه‌اي انجام شده است، و در جلسه مشترك با كارشناسان و پزشكان به دنبال ارائه خدمات بهتر به زائران بعد از فاجعه منا هستيم.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با بيان اينكه خدمات پزشكي در راه، بين مدينه به مكه، مكه و عرفات به زائران ارائه مي‌شود افزود: در سال‌هاي گذشته زائران تنها در مكه از خدمات پزشكي با مجوز بهره مند بودند و دولت سعودي به زائران در مدينه و عرفات بدون مجوز خدمات ارائه مي كرد كه خوشبختانه امسال با مذاكرات مختلف توانستيم مجوزهاي لازم براي ارائه خدمات پزشكي در تمام مسيرها را دريافت كنيم.
مرعشي تصريح كرد: در حال حاضر ما در مكه يك بيمارستان و در مدينه يك بيمارستان داريم كه مجموع تخت‌هاي بيمارستان مكه صد تخت است و خدماتي از جمله آزمايشگاه، راديولوژي،‌ سونوگرافي،‌اكوكارديوگرافي، سي‌سي‌يو، آي‌سي‌يو و تمام خدمات پزشكي به زائران ارائه مي‌شود. *اعزام 86 هزار زائر به حج تمتع 96
وي گفت: امسال 86 هزار زائر به حج تمتع اعزام مي شوند از اين رو در تمام مراكز اسكان زائران، درمانگاه‌هايي داير و تمام خدمات پزشكي به غير از جراحي‌هاي پيشرفته در بيمارستان‌هاي ايراني به زائران ارائه خواهد شد.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با بيان اينكه امسال 580 نفر در قالب تيم پزشكي به كشور عربستان اعزام مي‌شوند گفت:اين در حالي است كه تيم پزشكي در آخرين حج 500 نفره بود.
مرعشي گفت: از مجموع 580 كادر پزشكي حج امسال 220 نفر در بيمارستان‌هاي مكه و مدينه و 360 نفر در درمانگاه‌هاي محل اسكان زائران مستقر مي‌شوند.
وي افزود: در آخرين حج گذشته به منظور ارائه خدمات پزشكي منطبق با اصول اسلامي 68 پزشك خانم به حج اعزام شدند كه امسال با توجه به ثبت نام ‌هاي انجام شده اين تعداد كاهش پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه از معايناتي كه پيش از اعزام انجام مي‌شود درصد اندكي از افراد حتي كمتر از يك درصد جزء رد شده‌ها هستند، گفت: ساليانه معاينات مربوطه انجام مي‌شود كه بر اساس برآورد حاصله، فشار خون بالا و ديابت بالاترين آمار إِبتلا را شامل مي شود.
*ارسال 400 قلم دارو به مكه و مدينه
مرعشي با اشاره به اينكه امسال ٤٠٠ قلم دارو براي ارسال به مكه و مدينه در نظر گرفته ايم، تاكيد كرد: از آنجايي كه داروهاي گوناگون در شركت‌هاي مختلف توليد مي‌شوند و ما با مجوزي كه داريم نمي‌توانيم از تمامي شركت‌ها دارو به مكه و مدينه ببريم ،به همين دليل از تمامي حجاج درخواست داريم داروي خود را به همراه داشته باشند تا در طول سفر با مشكلي مواجه نشوند.
وي ادامه داد: سرم و شربت وزن و حجم كمتري دارد و هزينه‌هاي آن تفاوت چنداني با ايران ندارد در نظر داريم كه از سعودي ها خريداري كنيم.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با بيان اينكه از اول شوال تا آخر ذي القعده زمان تعيين شده از طرف سعودي براي ارسال دارو‌ها تعيين شده است، بيان كرد: در هيچ سالي با مشكل دارو مواجه نبوديم و امسال هم مشكلي نخواهيم داشت.
سرپرست امور پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با تاكيد بر اينكه توجه به بهداشت فردي همواره بايد مورد نظر حجاج باشد، تصريح كرد: از آنجايي كه هرساله زائران از تمامي دنيا به حج مي‌آيند و تجمعات افراد بسيار نزديك به يكديگر است به همين دليل حجاج براي اينكه به بيماري‌هاي تنفسي مبتلا نشوند، بايد بهداشت فردي را رعايت كنند.
وي با تاكيد بر اينكه به زائران توصيه مي‌كنيم براي رعايت بهداشت در صورت امكان از ماسك استفاده كنند. ادامه داد:لزومي ندارد كه حجاج از ماسك نانو استفاده كنند.
*تجهيز چادرهاي عرفات به سيستم خنك كننده
مرعشي با اشاره به اينكه امسال تمامي چادرهاي حجاج كه در عرفات برپا مي شوندبه سيستم‌هاي خنك كننده مجهز شده اند، افزود:همچنين چادرهايي كه در منا برپا مي شوند به سيستم سرمايشي تجهيز و سيستم برخي از چادرها هم تغيير كرده است.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر به تمهيدات پزشكي انديشيده شده براي ايام حج امسال اشاره و اظهار داشت: آموزش‌هاي اوليه براي پيشگيري از وقوع حادثه، شناسايي علائم، از جمله مواردي است كه امسال به حجاج ارائه مي شود.
مرعشي با درخواست از حجاج مبني بر ضرورت انتخاب زمان مناسب و خلوت براي انجام مراسم رمي جمرات، تصريح كرد: از آنجايي كه به زمان گرماي هوا نزديك مي‌شويم توان زائران هم در انجام مناسك تا حدودي كم مي‌شود از اين رو انتظار مي رود مديران كاروان‌ها با هماهنگي هاي لازم براي انجام مناسك در زمان هاي مناسب، ميزان وقوع حوادث را كاهش بدهند.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با تاكيد بر اينكه زائران بايد اطلاعات پزشكي خود را در اختيار پزشكان كاروان‌هاي خود قرار بدهند، گفت: در مراكز اصلي اسكان زائران، پزشكان به صورت شبانه روزي به حجاج خدمات ارائه مي‌ دهند.
مرعشي به پرداخت هزينه داروي مننژيت از سوي حجاج اشاره و تصريح كرد: اين دارو به لحاظ ماندگاري داراي دو نوع است كه دارو با ماندگاري ٢ ساله با ٣٠ هزار تومان و دارو با ماندگاري ٥ ساله ٨٠ تا ٩٠ هزار تومان است.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر در رابطه با ورود واكسن مننژيت به كشور براي زائران حج امسال گفت: واكسن مننژيت در تمام دنيا در چند كمپاني توليد مي‌شود و تمام كشورها از همان كمپاني‌ها تهيه مي‌كنند و براي سفارش واكسن مورد نياز بايد از چند ماه قبل به كمپاني مورد نظر درخواست مي داديم اما به علت مشخص نبودن برگزاري حج 96، در خواست واكسن انجام نشده بود.
*10 هزار دوز واكسن مننژيت تامين شده است
مرعشي ادامه داد: امسال به دليل شرايط خاص برگزاري مراسم حج درخواست تهيه واكسن به صورت فوري به يك كمپاني داده شد كه تا پايان خرداد واكسن مورد نياز به كشور وارد مي‌شود و در حال حاضر 10 هزار دوز از اين واكسن نامين شده است.
وي در رابطه با اين كه معاينات پزشكي انجام شده از زائران شامل چه مواردي مي‌شود و در چه صورتي زائر نمي‌تواند به حج اعزام شود گفت: اين معاينات از جمله خدماتي است كه براي حجاج انجام مي‌شود و با انجام اين معاينات پرونده كاملي از سابقه پزشكي زائر تهيه مي‌شود اين موارد كمك مي‌كند تا همكاران ما در مراسم حج بتوانند خدمات بهتري به زائران ارائه دهند و اگر فردي بيماري خاصي داشته باشد شناسايي مي‌شود.
رئيس مركز پزشكي حج سازمان هلال احمر با تاكيد بر اينكه بيماران دياليزي به مانند سال‌هاي گذشته به حج اعزام مي‌شوند گفت: طبق دستورالعمل پزشكي حج، بيماران پيشرفته قلبي، زنان باردار، بيماران داراي سرطان پيشرفته نمي‌توانند به حج اعزام شوند و در غير اين موارد هيچ منعي براي اعزام به حج وجود ندارد.
مرعشي افزود: تمام اطلاعات پزشكي زائران به صورت پرونده الكترونيك تهيه و به سرورهاي هلال احمر متصل مي‌شود و با مراجعه زائر به پزشك تمام اطلاعات پزشكي وي از جمله آخرين آزمايش‌هاي انجام شده و داروهاي مصرفي بر روي سرنسخه وي چاپ مي‌شود كه با اعلام اسم زائر، شماره پاسپورت و يا شماره كاروان مي‌توان به اين اطلاعات دسترسي پيدا كرد.
*اعزام 585 كاروان به عربستان/تعداد پزشكان كمتر از كاروان ها است
وي تصريح كرد: امسال بالغ بر 585 كاروان به كشور عربستان اعزام مي‌شود در حالي كه تعداد پزشكان كمتر از كاروان ها است در نتيجه به مانند سال‌هاي قبل هر كاروان نمي‌تواند يك پزشك در اختيار داشته باشد و تمام خدمات پزشكي از طريق درمانگاه‌هاي محل استقرار زائران ارائه مي‌شود و هر دو تا سه كاروان يك پزشك در اختيار دارند.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: افرادي كه در معاينات مشكل خاصي نداشته باشند به حج اعزام مي‌شوند اما اگر مشكلي مشاهده شد با ارجاع فرد به پزشكان آشنا به مسائل حج، مشكل زائر بهتر بررسي مي‌شود و چنانچه فردي از حج حذف شد مي‌تواند با مراجعه به كميسيون پزشكي حج و معاينه مجدد اين مشكل را برطرف كند.
*ارائه خدمات به زائران در درمانگاه هاي هلال احمر رايگان است
مرعشي افزود: تمام پزشكان در درمانگاه‌هاي هلال احمر زائران را معاينه مي‌كنند و ارائه اين خدمات به زائران رايگان است به جز خدمات تخصصي كه زائر بايد هزينه آن را پرداخت كند.
وي تاكيد كرد: به دنبال فاجعه منا مشخص شد كه آموزش‌هاي كمك‌هاي اوليه و امداد و نجات بايد به زائران ارائه شود به همين منظور اين آموزش‌ها در سه جلسه به زائران داده مي‌شود همچنين آموزش‌هاي امداد و نجات در سطحي بالاتر به تمام مديران، پزشكان و مسئولان حج ارائه مي‌شود.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: امسال از نظر زماني در بخش اجرايي امور پزشكي زائران بيت‌الله الحرام شرايط فشرده و سنگيني را داريم، به عبارتي همه ما در يك شرايط ويژه برگزاري مراسم حج را دنبال مي‌كنيم.
مرعشي افزود: در اين راستا معاينات پزشكي بايد سريعتر انجام شود و مسئله استطاعت و يا عدم توانايي زائران هر چه زودتر تعيين تكليف شود كه اين امر مستلزم تشخيص دقيق پزشكان داراي مسئوليت در معاينات پزشكي مراسم حج است، در اين راستا پيگيري استطاعت زائران از سوي كميسيون پزشكي استان‌ها و در نهايت از سوي كميسيون عالي تعيين تكليف مي‌شود.
وي اظهار داشت: در مراسم اربعين حدود 20 تا 27 ميليون زائر از سراسر دنيا به كربلا اعزام مي‌شود در حالي كه گنجايش شهر كربلا 100 هزار نفر است،و امكاناتي كه به زائران ارائه مي‌شود داراي محدوديت بسياري است اين در حالي است كه سه ميليون زائر از سراسر دنيا به كشور عربستان اعزام مي‌شوند و امكانات و خدماتي كه به زائران ارائه مي‌شود به تبع مطلوب‌تر از خدمات ارائه شده در كربلا خواهد بود.
مرعشي تاكيد كرد: زائران جانباز، تمام خدمات تخصصي و فوق‌تخصصي مورد نياز در زمان برگزاري حج را دريافت مي‌كنند و براي اين دسته از زائران امكانات ويژه‌اي نظير ساختمان ويژه اسكان، اتوبوس ويژه تردد و همچنين خدمات ويژه آن‌ها در نظر گرفته شده است، معاينات جانبازاني كه به خانه خدا اعزام مي‌شوند نيز بر اساس معاينات پزشكي ساير زائران انجام مي شود.
*استقرار 6 اتوبوس آمبولانس در نجف و كربلا
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با بيان اينكه امسال هم آمبولانس‌ها در مسير نجف و كربلا در سه مرز عبوري مستقر هستند، تصريح كرد:مانندسال گذشته ٦ اتوبوس آمبولانس براي خدمات رساني به زائران در مسير مستقر هستند.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: داروهاي مورد نظر خريداري شده، و براي ارسال دارو‌ها از راه زميني مجوز مورد نظر را از عراق دريافت كرده ايم.
وي ادامه داد: سال گذشته ٢ انفجار در عراق رخ داد و نيروهاي امداد و نجات جمعيت هلال احمر در حادثه حضور پيدا كردند، اما از آنجايي كه آگاهي دقيقي از جغرافيا، مكان و زبان منطقه نداشتند كمك‌هاي جمعيت هلال احمر مفيد واقع نشد از اين رو امسال اين بخش را حذف كرديم و در حوزه بهداشت و درمان تجهيزات خود را افزايش داديم.
وي با بيان اينكه نقطه قوت عملكرد هلال احمر در مراسم اربعين سال گذشته اعزام مجروحان با ٢ پرواز به ايران بود،بيان كرد:بقيه زائران كه حال مساعدي نسبت به بقيه داشتند از راه زميني وارد كشور شدند.
مرعشي به تمهيدات هلال احمر براي برگزاري اربعين امسال، اشاره و تاكيدكرد: تمامي دستگاه‌هاي مربوطه مشغول آسيب شناسي مراسم اربعين سال گذشته هستند، تا شاهد تكرار آن نباشيم.




نظرات کاربران