هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است

هر کس در این مسجد این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است

یش از هزار سال پیش در شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان، فردى صالح به نام حسن مثله جمکرانى به دستور امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) فرا خوانده می‌شود.

به گزارش گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، مسجد مقدس جمكران، در شش كيلومترى شهر مذهبى قم است. آن چه مسلم است، اين است كه اين مسجد، بيش از يك هزار سال پيش به فرمان حضرت بقية الله، ارواحنا فداه، در بيدارى، نه در خواب تأسيس گرديد و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شيعيان و پايگاه منتظران و تجلّىگاه حضرت صاحب الزمان (عليه السلام) بوده است.
شيخ صدوق در كتاب «مونس الحزين في معرفه الحق و اليقين» نوشته است: شيخ حسن بن مثله جمكراني گويد: شب سه شنبه هفدهم ماه رمضان سال ۳۷۳ هجري قمري در خانه خود بودم كه ناگهان جماعتي آمدند و من را صدا زدند و گفتند كه حضرت مهدي (عج) شما را طلبيده است.
به همراه جماعت به مكاني كه هم اكنون مسجد مقدس جمكران در آن واقع شده است، رفتيم؛ در آن جا حضرت به من فرمود: به صاحب اين زمين (حسن بن مسلم) بگو كه اين زمين، زمين شريفي است و خداي تعالي اين زمين را از زمين‌هاي ديگر برگزيده است.
نزد سيد ابوالحسن الرضا برو و به او بگو كه اين زمين را از حسن بن مسلم بگيرد و با همكاري مردم در اين زمين مسجدي بنا گردد و به مردم بگو تا به اين مكان توجه كنند و آن را عزيز دارند و چهار ركعت نماز در اين جا به جا آورند. سپس حضرت خواندن نماز مخصوص در اين مكان را به وي آموخت.
حسن بن مثله جمكراني مي‌گويد: به حضرت عرض كردم: براي اين كه ديگران حرف من را بپذيرند، به دليل و نشانه نياز است، چون كه مردم حرف بي دليل را نمي‌پذيرند. حضرت فرمود: ما نشانه اي و علامتي قرار مي‌دهيم تا سخن تو تصديق شود. برو نزد سيد ابوالحسن الرضا و به او بگو كه اين كارها را انجام دهد….
من به خانه ام بازگشتم و فردا صبح به همراه «علي المنذر» به خانه سيد ابوالحسن الرّضا رهسپار شديم. وقتي كه به منزلش رسيديم، ديديم كه خدمت گزاران سيد مي‌گويند: آقا از سپيده دم تا كنون منتظر شما است. آيا از جمكران آمده ايد؟ گفتم: آري. پس نزد سيد رفتيم و بعد از سلام و احوالپرسي به من گفت: اي حسن بن مثله! من خوابيده بودم. در خواب شخصي به من گفت: بامداد مردي از جمكران به نام حسن بن مثله پيش تو مي‌آيد. بايد سخنش را تصديق كني. سخن او سخن ما است.
من هم ماجرا را گفتم و به فرمان ناحية مقدسه اين مسجد ساخته شد.
نماز مسجد مقدس جمكران
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف خطاب به حسن بن مثله فرمودند: به مردم بگو تا به اين مكان رغبت نمايند و آن را عزيز دارند و در آن چهار ركعت نماز بخوانند دو ركعت به نيت نماز تحيت مسجد است كه در هر ركعت يك بار سوره حمد و هفت بار سورهٔ اخلاص خوانده مي‌شود و ذكر ركوع و سجود را نيز هفت بار تكرار كند.
و دو ركعت ديگر را به نيت نماز امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بخوانند به اين ترتيب كه چون سورهٔ حمد را شروع به خواندن نمايند و به «اياك نعبد و اياك نستعين» برسند آن را صد بار تكرار كنند و بعد از آن بقيه سوره حمد را بخوانند، سپس سورهٔ اخلاص را فقط يك بار بخوانند و آنگاه ذكر ركوع و سجود را هفت بار تكرار نمايند، ركعت دوم را نيز به همين طريق بخوانند؛ چون نماز را تمام كنند يك بار تهليل (لا اله الا الله) بگويند و سپس تسبيحات حضرت فاطمهٔ زهرا سلام الله عليها را گفته سر به سجده گذارند و صد بار صلوات بر پيامبر و آل پيامبر بفرستند.
جناب حسن بن مثله رحمه الله مي‌گويد: سپس امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمودند: فَمَن صَلاّها فَكأنَّما صلّي في البيت العتيق.
هر كس اين نماز را بخواند مانند آن است كه در كعبه نماز خوانده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران