عتبات ویترین شیعه عتبات ویترین شیعه عتبات ویترین شیعه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عتبات ویترین شیعه عتبات ویترین شیعه عتبات ویترین شیعه عتبات ویترین شیعه عتبات ویترین شیعه

عتبات ویترین شیعه

شیعه زیارت حرم اهل‌بیت(ع) و سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین ( ع) را آرزوی خود می‌داند و حالا با سقوط صدام، شیعیان علاوه بر زیارت حرمین شریفین در بازسازی عتبات عالیات نیز بر دیگران پیشی گرفته‌اند و ایران اسلامی در بحث بازسازی عتبات همچنان سردمدار است و در این بین آذربایجان‌شرقی به خصوص تبریز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

به نقل ازخبرگزاري فارس از تبريز، عتبات عاليات ويترين شيعه است و شيعه افتخار مي‌كند كه خون اهل بيت و امام حسين (ع) در رگ‌هاي او مي‌جوشد و براي پاسداري از حريم آل‌الله و بازسازي حرمين شريفين عتبات عاليات تا آنجا كه در توان دارد از هيچ كوششي دريغ نمي‌كند.
شيعه زيارت حرم اهل‌بيت و سرور آزادگان جهان حضرت امام حسين ( ع) را آرزوي خود مي‌داند و زماني كه استكبار جهاني جنگ هشت ساله را بر ملت مظلوم و ستمديده ايران اسلامي تحميل كرد؛ رزمندگان ما نيز طي سال‌هاي مبارزه آرزوي زيارت كربلا را داشتند.
آنها خون پاكشان را در راه آزادي و استقلال كشور ريختند تا ما اينك بتوانيم آزادانه به زيارت حرم آن امام بزرگوار برويم. حالا شيعيان علاوه بر زيارت حرمين شريفين در بازسازي عتبات عاليات نيز بر ديگران پيشي گرفته‌اند و ايران اسلامي در بحث بازسازي عتبات همچنان سردمدار است.از آنجا كه تبريزي‌ها در بسياري از امور پيشتاز هستند،سال ۸۲ ستاد بازسازي عتبات عاليات را در استان به صورت خودجوش راه‌اندازي كردند و قبل از اين كه اين ستاد به صورت مدون شروع به كار كند، اين ستاد در استان آذربايجان‌شرقي تدوين شد و فعاليت خود را آغاز كرد.
بعد از دو سال فعاليت خودجوش در اين استان، در سال ۸۴ ستاد بازسازي عتبات عاليات مركزي به صورت رسمي تاسيس شد و پس از آن تاسيس دفاتر استاني در شهرستان‌ها ابلاغ شد .
مي‌توان گفت بعد از سال ۸۴ بود كه فعاليت ستاد بازسازي عتبات عاليات به صورت گسترده در سراسر كشور آغاز شد و پس از آن در قالب چاپ قبوض نذر به جمع‌آوري نذورات مردم براي بازسازي عتبات عاليات اقدام شد.
استان آذربايجان‌شرقي همچنان يكي از استان‌هاي پيشتاز كشور در اين زمينه است و انتظار از اين استان براي جذب كمك‌هاي مردمي به صورت نقدي وغيرنقدي بيشتر از ساير استان‌هاست. علي داداش‌زاده، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات آذربايجان‌شرقي در تشريح جذب كمك‌هاي مردمي توسط اين ستاد، ميزان كمك هاي نقدي و غيرنقدي مردمي استان آذربايجان‌شرقي را در سال 94 بيش از 2 ميليارد تومان اعلام كرد.
از آنجايي كه در سال ۹۵ ستاد پشتيباني مدافعان حرم تشكيل شده بود، به دليل اهميت بالاي اين ستاد كمك‌هاي مردمي در قالب حمايت از اين ستاد هدايت شد و كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي مردمي به بازسازي عتبات عاليات به ۶۰۰ميليون تومان كاهش يافت و ستادبازسازي عتبات عاليات استان با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌هايي با نهادهاي مختلف در صدد است توجه ويژه‌اي در اين جهت صورت گيرد.
رفوگري فرش‌هاي 300 ساله حرم يكي از اقداماتي كه ستاد بازسازي عتبات عاليات استان انجام مي‌دهد، رفوگري فرش‌هاي حرمين شريف است. فرش‌هايي كه قدمت ۳۰۰ساله دارند و در اثر گذشت زمان در حال فرسوده شدن هستند و هنرمندان رفوگر استان آذربايحان‌شرقي كه به نام در كربلاي معلي شناخته شده هستند، با هنرمندي تمام اقدام به تعمير فرش‌هاي حرم امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) مي‌كنند. بنا به گفته رئيس ستاد عتبات عاليات استان در طول سال ۹۵ ، چهار گروه رفوگر براي رفوگري به كربلا اعزام شده‌اند و تعداد گروه‌هاي اعزامي نيز ۱۵ تا ۲۰ نفر بوده و مدت اقامت آنها يك ماه به طول مي‌انجامد.
ساخت نيم ضريح تل زينبيه در كربلاي معلي توسط هنرمندان تبريزي هنرمندان استان دست به دست هم داده‌اند تا براي اولين بار نيم ضريح تل زينبيه را در كربلاي معلي احداث كنند. براي اولين بار ساخت نيم ضريح تل زينبيه توسط هنرمندان استان و با همكاري دانشگاه هنر اسلامي در حال ساخت است
براي اولين بار ميناكاران، خاتم‌كاران و قلمزنان استان گردهم آمدند و تمام هنر خود را براي ساخت تل زينبيه به كار گرفته‌اند تا يك كار عظيم و فوق‌العاده به ساحت اهل بيت (ع) و بي‌بي زينب تقديم كنند. اين پروژه تاكنون ۸۵ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تا آخر شهريور ماه به پايان مي‌رسد، براي ساخت نيم ضريح تل زينبيه پيش‌بيني مي‌شود بالغ بر ۲ ميليارد تومان هزينه شود. در كنار پروژه‌هايي كه از طرف ستاد مركزي عتبات عاليات به استان‌ها ابلاغ مي‌شود، ستاد بازسازي عتبات آذربايجان‌شرقي پروژه‌هاي مستقلي نيز در كربلا بر عهده دارد .
ساخت و احداث انبار يك‌هزار و ۲۰۰ متر مربعي امام حسن مجتبي ( ع) در كربلا يكي از پروژه‌هاي مستقلي است كه توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات آذربايجان‌شرقي به اتمام رسيده و با نصب روشنايي به آستان مقدس امام حسين (ع) تحويل داده شده است.
احداث ساختمان براي ستاد عتبات عاليات مركز در كربلا يكي ديگر از پروژه‌هايي است كه توسط نيروهاي اعزامي از استان آذربايجان‌شرقي احداث مي‌شود. براي انجام اين پروژه اقدامات اوليه انجام شده و بعد از ماه مبارك رمضان نيروها اعزام شده و كار احداث اين ساختمان كه شامل زائرسرا نيز خواهد بود، آغاز مي‌شود.
ايوان نجف عجب صفايي دارد ردپاي ستاد بازسازي عتبات عاليات در نجف‌ اشرف نيز ديده مي‌شود، زائراني كه به زيارت حرم آقا اميرالمومنين(ع) در نجف اشرف مي‌روند حتما مشاهده كرده‌اند كه ايوان طلاي نجف اشرف توسط متخصصان استان در قالب يك طرح زيبا و مقاوم مرمت شده است . همچنين صحن حضرت فاطمه(س) در كنار ضريح آقا اميرالمومنين(ع) احداث مي‌شود. علي داداش‌زاده در صحبت‌هاي خود در اين خصوص اشاراتي دارد و مي‌گويد: وسعت حرم مطهر حضرت علي(ع) ۱۷ هزار مترمربع بود كه با تلاش هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات وسعت حرم مطهر به ۲۲۰هزار مترمربع توسعه يافته و در دو فاز به بهره‌برداري رسيده است و ادامه بخش‌هاي آن نيز در سال هاي آتي تكميل و به بهره‌برداري مي‌رسد . داداش‌زاده ادامه داد: همچنين طرح عظيم احداث صحن عقيله‌العرب در كربلاي معلي به وسعت ۱۶۰هزار مترمربع شروع شده است.
برنامه‌ريزي براي اجراي 150 پروژه توسط استان‌هاي مختلف كشور رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات آذربايجان‌شرقي با اعلام اينكه بيش از ۱۵۰ پروژه زيرنظر ستاد بازسازي استان‌هاي مختلف بوده است كه ۹۰ مورد آن اجرايي شده و قريب به ۶۰ مورد نيز در حال اجراست و برخي پروژه‌هاي كوچك نيز در كنار اين پروژه‌ها انجام مي‌شود. سال گذشته ۲۵۰ نفر نيروي متخصص جهت بازسازي در قالب گروه‌ها در رشته‌هاي جوشكاري، برق‌كاري ، خدماتي و ...به كربلا اعزام شدند.
ارائه خدمات اربعين به 2ميليون و 200 هزار نفر البته تمام فعاليت‌هاي اين ستاد در بازسازي عتبات عاليات خلاصه نمي‌شود بلكه در سال ۹۵ مسؤوليت ستاد اربعين استان به ستاد بازسازي عتبات عاليات استان محول شد و اين ستاد موكب‌هاي خود را در چهار نقطه مرز شلمچه در داخل خاك عراق، سامرا، كربلا و مرز مهران مستقر كرده و در قالب ستاد اربعين به 2 ميليون و ۲۰۰هزار نفر خدمات ارائه شده است. همچنين در جهت استقبال از زائران خارجي اربعين ستاد استقبال از زائران در شهرستان جلفا داير شده بود و زائراني كه از اين مسير وارد شده بودند، توسط اين ستاد تا استان زنجان بدرقه شده و بعد از آن به شلمچه اعزام شده بودند.


| شناسه مطلب: 68707




عتبات عاليات تبريز



نظرات کاربران