انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش

انتشار کتابی درباره محمدبن‌‌حنفیه و فرزندش

کتاب "محمد بن حنفیه و فرزندش ابوهاشم و بررسی مزارات منسوب به آنها و نسلشان" نوشته سیدمحمود سامانی و محمدمهدی فقیه بحرالعلوم در گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده و توسط نشر مشعر در خرداد ماه 1396 منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محمد بن حنفيه و فرزندش ابوهاشم، به عنوان فرزند و نواده امام علي (ع)، از شخصيت‌هاي اثر‌گذار بر تحولات سياسي ـ اجتماعي سده نخست هجري بودند. ازاين‌رو بررسي شخصيت، زندگاني و نيز آثار، اماكن و مزارات منسوب به آنها حائز اهميت است. آنان از رهبران فرقه كيسانيه بودند؛ فرقه‌اي كه چند دهه، به عنوان جرياني تأثيرگذار در سراسر عالم مطرح بود. حيات آنان با چند قيام در عراق مقارن بود كه مهم‌ترين آنها قيام توابين، مختارثقفي، و بني‌العباس است.
در اين پژوهش تلاش شده در بخش اول به زندگاني محمد بن حنفيه پرداخته شود. در فصل نخست به زيست‌نامه او و در فصل دوم به مناسبات او با اهل‌ بيت (ع) پرداخته شده و نقش و جايگاه محمد حنفيه در رويداد‌هاي عصر خلافت امير مؤمنان (ع) و موضع وي در قبال حادثه عاشورا تبيين شده است. فصل سوم متكفل بحث از مواضع محمد بن حنفيه در قبال قيام‌هاي ضد اموي، همچون قيام حره، توابين، مختار و نيز مواضع او در قبال شورش ابن زبير است. در فصل بعدي به روايات منقول از محمد حنفيه پرداخته شده و در فصل آخر، از آثار و اماكن زيارتي منسوب به او و فرزندانش، سخن گفته شده است.
بخش دوم اين اثر به ابوهاشم، فرزند محمد حنفيه اختصاص يافته است. بيشترين اطلاعات و داده‌هاي تاريخي از وي، مربوط به رهبري او بر فرقه كيسانيه است. در پايان نيز فصلي به نسل ابوهاشم و بقعه‌هاي منسوب به آنان اختصاص داده شده است.


| شناسه مطلب: 68721




تازه هاي نشر



نظرات کاربران