آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ آیا می شود حج را تعطیل کرد؟ آیا می شود حج را تعطیل کرد؟

آیا می شود حج را تعطیل کرد؟

در وصیت رسول خدا(ص) به امام علی بن ابیطالب (ع) اینگونه آمده است: یا علی، ترک کننده حجّ در حال استطاعت، کافر است.

آيا مي شود حج را تعطيل كرد؟ سوالي است كه اين روزها ذهن برخي از افراد را به خود مشغول كرده است. پاسخ اين سوال را مي توان در فرمايشات گوهر بار رسول گرامي اسلام و ائمه معصومين (عليهم السلام) به روشني ملاحظه كرد.
سئوال : آيا مي‌شود حجّ را تعطيل كرد ؟
پاسخ : امام صادق(ع) فرموده‌اند : ليس في ترك الحجْ خَيْرَهَ
در ترك حجّ هيچ خيري نيست ،
سَماعَهَ نيز مي‌گويد : امام صادق(ع) به من فرمود : چرا امسال به حجّ نمي‌روي؟ گفتم ميان من و عده‌اي داد و ستد و كارهائي بوده كه اميدوارم در آن براي من خيري باشد.
امام به او فرمود: لاوالله ما فَعَل الله لك في ذلك مِنْ خَيرَه . نه به خدا قسم خداوند در آن براي تو خيري قرار نمي‌دهد. سپس فرمود هيچ بنده‌اي از زيارت اين خانه محروم نمي‌شود مگر بخاطر گناهي كه مرتكب شده است.
و بالاخره اينكه در وصيت امام علي بن ابيطالب(ع) آمده است : لا تتركوا حجْ بيت ربَكم فتهلكوا
حجّ خانه پروردگارتان را ترك نكنيد كه هلاك خواهيد شد.
نتيجه اينكه حجّ ركن دين و واجب شرعي است و تعطيل بردار نيست. آنها كه به فكر تعطيلي‌ حج‌اند اهداف غلطي را دنبال مي‌كنند كه با مباني ديني سازگار نيست.
سئوال : كسي كه مستطيع است و مي‌تواند به حجّ برود اگرآن را ترك كند حكم آن از نظر شرعي چيست ؟
پاسخ : در وصيت رسول خدا(ص) به امام علي بن ابيطالب(ع) اينگونه آمده است:
يا علي، ترك كننده حجّ در حال استطاعت، كافر است سپس به آيه ولله علي الناس حج البيت استدلال فرمود كه در ادامه آيه آمده : فمن كفر فان ّ الله غني عن العالمين .
سپس فرمود : يا علي، هر كس حج را آن قدر تأخير بياندازد تا مرگش فرا رسد خداوند در روز قيامت او را يهودي يا نصراني محشور مي‌كند.


| شناسه مطلب: 68778




امام حج استطاعت



نظرات کاربران