رهبر انقلاب در دیدار اساتید و نخبگان:
روز قدس روز مبارزه با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری است
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: روز قدس بسیار مهم است؛ ما در واقع داریم با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه میکنیم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (چهارشنبه) در نشستي با صدها نفر از استادان، اعضاي هيأت هاي علمي، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهي كه بيش از دو ساعت به طول انجاميد، با تشريح نقش بي بديل استادان دانشگاهها در پرورش دانشجويان و شكل دهي به جايگاه ايران در جهانِ بسيار پر مسأله و پر تحول آينده، روز جهاني قدس را بسيار مهم خواندند و تأكيد كردند: اين روز گرامي، صرفاً اعلام حمايت از يك ملت مظلوم نيست، بلكه نماد مبارزه با استكبار و سلطه گران جهاني است.
حضرت آيت الله خامنهاي در اين ديدار با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس، افزودند: بزرگداشت روز قدس صرفاً به معناي دفاع از يك ملت مظلوم كه از ميهن و خانه خود رانده شده نيست، بلكه امروز دفاع از فلسطين، دفاع از حقيقتي بسيار گستردهتر از مسئله فلسطين است.
ايشان تأكيد كردند: امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي، مبارزه با استكبار و نظام سلطه است و به همين علت، سياستمداران آمريكا از اين حركت، احساس ضربه و دشمني ميكند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس موضوع اصلي سخنان خود در اين ديدار را تبيين «مسئوليت معلمي و استادي» خواندند و افزودند: استادي كه «مثبتانديش، متعهد، اميدوار، معتقد به مباني ديني و اصالتهاي ميهني و مسائل انقلابي» و برخوردار از «احساس مسئوليت و عزم و نيت قاطع براي اقدام» باشد، ميتواند در وادار كردن دانشجو به فكر و حركت، نقش كمنظير و بيبديلي داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنهاي گفتند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بيرون از مرزها باشد و اعتقادي به كشور و مفاهيم رايج و معتبر هويتي نداشته باشد، دانشجوياني با همان نگاه فاسد تربيت ميكند كه اين تجربه بسيار تلخ در دوره پهلوي در كشور بوجود آمد و انقلاب اسلامي در واقع كشور را از بر سر كار آمدن آن نسل كه از همه اصالتهاي ديني و ملي كاملاً تهي بود، نجات داد.
ايشان، دانشگاه در شكل كنوني آن را «مركز علم، نوآوري و اثرگذاري بر جامعه و كشور» دانستند و خاطرنشان كردند: از روزي كه دانشگاه در ايران تأسيس شد، عوامل سلطهگر تلاش كردند از تحقق يك حركت علميِ متناسب با استعداد ايراني و بروز نوآوري جلوگيري كنند، و همچنين اثرگذاري دانشگاه بر جامعه را از طريق دستگاههاي امنيتي و فرهنگي وابسته، مديريت نمايند.
رهبر انقلاب اسلامي، جلوگيري از ورود علوم جديد را از جمله برنامههاي سلطهگران در تضعيف دانشگاه در ايران خواندند و گفتند: در سالهاي متمادي دوره پهلوي، غربيها هرگز پيشرفتهاي مهم علمي و دانشهاي نو را به دانشگاههاي ما منتقل نكردند و با تبديل كردن دانشگاه به محل انتقال ارزشهاي غربي، از بروز هرگونه نوآوري در دانشگاهها جلوگيري كردند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به لبيك پر اهميتِ دانشجويان و دانشگاهيان به نهضت اسلامي و امام خميني افزودند: دانشگاه با وجود آنكه دچار مشكلات مبنايي بود و همزمان در معرض دو عامل معارض با تفكرات اسلامي يعني گرايشهاي ماركسيستي و تبليغات فاسد كننده اخلاقي قرار داشت به صفوف ملت و نهضت اسلامي پيوست و بعد از پيروزي نيز در شكل دهي نهادهاي انقلابي نظير «جهاد سازندگي و سپاه» نقش درجه اول ايفا كرد.
ايشان تأكيد كردند: اين واقعيت نشاندهندهي زمينه مساعد دانشگاه در گرايش به اسلام و انقلاب بود كه فرصتي بسيار مهم براي پيشرفت انقلاب و ايران محسوب ميشد.
حضرت آيت الله خامنهاي «نجات دانشگاهها از گرايش انحرافي»، «درك اهميت علم و نوآوري علمي در مراكز دانشگاهي» و «به حركت درآمدن دانشگاهها» را از بركات انقلاب اسلامي دانستند و افزودند: بسياري از دانشجويان آن دوران، امروز به استاداني تبديل شدهاند كه ميتوانند در ايجاد بالندگي در دانشگاهها و حراست از ارزشهاي اسلام و انقلاب، نقشآفريني جدي كنند.
رهبر انقلاب دو مسير مشخص و مكمل را در تحقق اين اهداف تعريف و ترسيم كردند: اول؛ «شاگرد پروري و نقش آفريني استادان روي دانشجويان» و دوم؛ «تأثيرگذاري آنان در محيط بيرون دانشگاه».
ايشان با اشاره به وقوع تحولات بسيار سريع و قاطع در جهان، دهههاي آينده جهان را بسيار پر مسئله خواندند و خطاب به استادان دانشگاهها افزودند: جوانان دانشجوي اين سرزمين را براي روبرو شدن با چنين جهاني پرورش دهيد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر نيروي انساني جوان كشور، «متدين، انقلابي، عميق، با سواد و مصمم» بار آيد، مي تواند در تحولات پر شتاب آينده، حصار و حباب تاريخي وابستگي ايران را به معناي حقيقي كلمه بشكند و ايران و ايراني را در شأن و جايگاه واقعي خود قرار دهد.
ايشان هشدار دادند: در غير اين صورت كشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاريك و طولاني تحقير و وابستگي خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي، وابستگي در انديشه و عمل را عاملي بسيار منفي برشمردند و افزودند: جوانِ امروز براي مواجهه با قضاياي مهم و عجيب دهه هاي آينده، بايد «آگاه، كارآمد، كاربلد، داراي اعتماد به نفس و برخوردار از روحيه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هويت ملي خود، آگاه باشد كه منافع مليِ حقيقي، منافعي است كه با هويت ملي در تعارض يا ناسازگاري نباشد.
ايشان، به دنيا آمدن و پرورش جوانان امروز را در ايراني كه به قدرتهاي جهان هيچگونه وابستگي ندارد، موجب عدم درك كافي از اهميت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال كشور بار بياوريد.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين اهميت نقش استادان در تربيت صحيح جوانان، به عرصه دوم نقشآفريني استادان دانشگاهها يعني «تأثيرگذاري در محيط بيرون از دانشگاه» پرداختند.
ايشان با اشاره به سخنان چند نفر از استادان در اين ديدار، گفتند: مهم اين است كه اينگونه افكار و ديدگاهها به گوش مراكز تصميم گيري برسد و در اتخاذ تصميمات صحيح، مؤثر افتد.
حضرت آيت الله خامنه اي، آسيب شناسي و گره گشايي از تلاشها و فعاليتهايي را كه در سطح كشور به نتيجه مطلوب نمي رسد، از ديگر زمينه هاي نقش آفريني استادان دانشگاهها دانستند.
ايشان با ذكر چند مثال در اين باره افزودند: «اقتصاد مقاومتي» را همه تأييد مي كنند و براي آن، كميسيون و كميته تشكيل مي دهند اما كار پيش نميرود كه اين مشكل نشاندهنده وجود يك گره علمي است و شناسايي و باز كردن آن، كار استادان دانشگاه است.
«به نتيجه نرسيدن تلاش ها براي ايجاد اشتغال در دولتهاي قبلي و فعلي»، «عدم پيشرفت محسوس اجراي اصل ۴۴»، «ريشه يابي اينكه چرا نقدينگي عظيم كشور در خدمت توليد و پيشرفت نيست»، «اشكالات نظام بانكي و كافي نبودن نتيجه تلاش ها براي تحقق عدالت اجتماعي» از ديگر مواردي بود كه رهبر انقلاب اسلامي، استادان دانشگاه را به آسيب شناسي و گره گشاييِ آنها توصيه كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي، «كمك به مديريت كلان كشور» را از ديگر عرصه هاي نقشآفريني دانشگاهيان برشمردند و افزودند: «ويروسي شدن نرم افزار مديريت كلان كشور» بدست دشمنان از جمله مسائلي است كه همه كارها را دچار اخلال خواهد كرد و براي جلوگيري از بروز اين مشكل بايد از ظرفيت دانشگاهيان استفاده كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، تبيين موضوعات مختلف را از ديگر انتظارات خود از استادان دانشگاهها خواندند.
ايشان با تشكر از يكي از سخنرانان ديدار كه درباره ابعاد «سند ۲۰۳۰» سخن گفت، افزودند: اين مسئلهي بسيار مهم و خطرناكي است كه برخي ها در پشت ويترين مراكز مختلف سازمان ملل از جمله يونسكو، در حال ايجاد يك منظومه فكري، علمي، فرهنگي و عملي براي همه ملتها هستند تا همه جهانيان، آنگونه كه آنها مي خواهند، فكر و عمل كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: سند ۲۰۳۰ جزئي از سند بالا دستي سازمان ملل يعني «سند توسعه پايدار» است كه سلطه گران جهاني در حركتي معيوب و غلط مي خواهند همه ملتها را در چارچوب آن كنترل كنند اما آنها به چه حقي درباره عقايد، سنت ها و فرهنگ ديگر ملتها تصميم مي گيرند؟ اينها واقعياتي است كه استادان دانشگاهها بايد براي جامعه تبيين كنند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: اينكه برخي مي گويند اين اسناد الزام آور نيست، نوعي سطحي نگري است چرا كه همه اجزاي اين اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعي عكس العملِ آنها خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان اين بخش از سخنانشان يك سوال اساسي مطرح كردند: اصولاً چه لزومي دارد اين اسناد را بپذيريم و در عمل قبول كنيم كه غربي ها بايد به ما الگو بدهند؟
ايشان افزودند: چندين سال است كه موضوع الگوي پيشرفت اسلامي ايراني را مطرح كرده ايم كه اين الگو بايد با تلاش دانشگاهيان تدوين، و راه براي الگو دادن غربي ها به كشور بسته شود.
رهبر انقلاب اسلامي، با يادآوري نتايج ايستادگي ملت و نظام اسلامي در پيشبرد اهداف اسلام و انقلاب تأكيد كردند: ملت اين راه پر افتخار را ادامه مي دهد و به فضل الهي، قطعاً و يقيناً پيروزي نهايي از آنِ اوست.
حضرت آيت الله خامنهاي همچنين همگان بويژه اساتيد را به استفاده حداكثري از روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان و تضرع به درگاه الهي فراخواندند و افزودند: امروز كشور با مسائل و مشكلات فراواني مواجه است و اين مشكلات با همت همه و با تحكيم رابطه با پروردگار متعال قابل حل است چرا كه ارتباط با خدا موجب قدرت، اميد و گرهگشايي در مشكلات است.