تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟ تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟

تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟

از جمله شرایط زکات فطره، پرداخت آن از مال حلال است؛ درنتیجه کسی که درآمد او از حرام هست باید زکات فطره را از مال حلال بپردازد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، براساس نظر مراجع تقليد، مالي كه به عنوان زكات فطره پرداخت مي‌شود، لازم است داراي شرايطي باشد.
* گندم، جو، خرما، كشمش، برنج و امثال اينها باشد؛ يعني چيزهايي كه غذاي غالب مردم به شمار مي‌رود و اگر پول اين‌ها را هم به فقير بدهد كافي است.
مواردي كه ذكر شد براي هر نفر، سه كيلو بايد حساب كند و كمتر از آن كفايت نمي‌كند، مثلا اگر مردي چهار نفر عائله دارد بايد 15 كيلو گندم يا آرد به فقير بدهد.
آنچه به عنوان زكات فطره پرداخت مي‌كند، لازم است معيوب نباشد؛ مثلا اگر مي‌خواهد گندم به فقير بدهد بايد آن گندم معيوب نبوده و خاك خارج از متعارف همراه آن وجود نداشته باشد؛ پس اگر به مقداري كه نوعا خاك همراه گندم هست باشد اشكال ندارد.
زكات فطره را از مال حلال بدهد؛ پس كسي كه درآمد او از حرام هست بايد زكات فطره را از مال حلال بپردازد.
اگر مكلف تصميم دارد در نماز عيد شركت كند، بايد قبل از نماز، زكات فطره را بدهد و اگر تصميم ندارد در نماز عيد شركت كند تا قبل از ظهر بايد زكات فطره را پرداخت نمايد؛ ولي اگر پرداخت نشد بر او لازم است هروقت مي تواند بپردازد.
* دَين بودن زكات فطره
زكات فطره «دَين» محسوب مي‌شود؛ از اين مطلب چند نتيجه گرفته مي‌شود:
*زكات فطره مختص به روز عيد نيست؛ به اين معني كه فقها فرموده‌اند كسي كه مي‌خواهد نماز عيد بخواند تا قبل از انجام نماز زكات فطره را پرداخت كند و اگر نمي‌خواهد نماز عيد بخواند تا قبل از ظهر زكات فطره را پرداخت كند؛ ولي اگر پرداخت نكرد، بر او واجب است زكات فطره را پرداخت كند و از او ساقط نمي شود.
*چنانچه شخصي از دنيا برود و زكات فطره را پرداخت نكرده، بايد زكات فطره را از اصل مال او پرداخت كنند و نياز به اجازه ورثه نيست؛ چرا كه جزء ديون محسوب مي شود.
*زكات فطره به قيمت روز محسوب مي شود؛ زيرا آن چه در مرحله اول واجب است خود گندم، برنج و امثال اين ها است و قيمت، بدل اين ها محسوب مي شود.


| شناسه مطلب: 68880




ماه رمضان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران