اعمال ماه شوال اعمال ماه شوال اعمال ماه شوال بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعمال ماه شوال اعمال ماه شوال اعمال ماه شوال اعمال ماه شوال اعمال ماه شوال

اعمال ماه شوال

ماه شوال که با عید فطر آغاز می‌شود اعمال مربوط به خود را دارد که تلاوت قرآن کریم و استغفار کردن نمونه‌ای از آن‌ها است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، ماه شوال ماهي بسياري مبارك است كه نخستين روز آن مصادف با عيد سعيد فطر است و اين عيد نيز در حقيقت بزرگ‌ترين عيد مسلمانان به شمار مي‌رود.
مسلمانان در سراسر جهان در اين روز نماز عيد فطر را به صورت جماعت به جاي مي‌آورند كه اين موضوع خود نمادي محكم از اتحاد و انسجام آن‌ها در نقاط مختلف دنيا است.
ماه شوال اعمال مربوط به خود را دارد كه يكي از آن‌ها خواندن سوره‌هاي مباركي همچون انعام، يس و كهف است. بايد توجه داشته باشيم كه خواندن سوره‌هاي مبارك قرآن به تنهايي كافي نيست و افراد ضمن تلاوت اين آيه‌هاي مبارك بايد به معاني و مفاهيم نهفته در اين آيات نيز توجه داشته باشند.
دعا و استغفار كردن در ماه شوال نيز از جايگاه قابل تاملي در ميان دينداران برخوردار است به گونه‌اي كه اگر آن‌ها تلاش كنند حالت معنويت ماه رمضان را پس از پايان اين ماه با خود حفظ كنند، به درجه‌اي از اخلاص در ايمان دست پيدا خواهند كرد و كمتر گناهاني را مرتكب خواهند شد.
رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: سُمِّي شَوَّالاً لأِنَّ فِيهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِينَ أي اِرتَفَعَت؛ شوّال را از اين جهت شوّال ناميدند كه در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته مي‌شود (المراقبات. ص. ۳۶۲). بدان كه وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطاي پاداش آن، روز عيد فطر است (المراقبات. ص. ۳۳۴).
در بعضي روايات روزه شش روز بعد از عيد وارد شده است؛ و در روايات ديگري آمده است كه روزه سه روز بعد از اين دو عيد مطلوب نيست. به همين جهت اين شش روز، از سه روز بعد از عيد شروع مي‌گردد.
نيز روايت شده است كه: (روزه ماه رمضان و شوال و هر چهارشنبه و پنجشنبه جانشين روزه روزگار بوده و كسي كه اين مقدار روزه بگيرد، وارد بهشت مي‌شود).
از ابو ايوب روايت است كه: «مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كانَ كصِيَامِ الدَّهْرِ» (روايت مسلم)، يعني: "كسي كه رمضان را روزه گرفته و به تعقيب آن شش روز از شوال را به آن پيوست كند، مانند آن است كه هميشه روزه داشته است. "
بر طبق ظاهر حديث چنين برمي آيد كه اين اجر و ثواب براي كسي حاصل مي‌شود كه در ماه شوال روزه‌اش را گرفته باشد، شرح اين حديث اين است كه، از آنجايي كه ثواب هر حسنه ۱۰ برابر مي‌شود، پس ثواب يك ماه برابر مي‌شود با ۳۰۰ روز، و ثواب ۶ روز روزه شوال برابر است با ۶۰ روز، لذا مانند اين است كه ۳۶۰ روز و يا يك سال را روزه گرفته باشد، و اگر اين عمل هر سال تكرار شود، مانند آن است كه هميشه روزه دار است. ولي آيا مطلوب روزه گرفتن اين شش روز وصل نمودن آن با ماه مبارك رمضان است تا از روز دوم عيد شروع كند چنين كه كلمه (اتبعه) دلالت مي‌كند، و يا اگر كه در هر مقطعي از ماه شوال باشد كفايت مي‌كند، زيرا ماه شوال خود ما هيست كه بعد از رمضان مي‌آيد؟
شايد سر مستحب بودن روزه داشتن اين شش روز در اين باشد كه مسلمان در طاعت خود به پروردگارش باقي بماند و همتش بعد از ماه رمضان سست و ضعيف نگردد.
منبع: ميزان


| شناسه مطلب: 68932




ماه شوال



مطالب مرتبط

نظرات کاربران