دوشنبه|27 آذر 1396|29 ربیع الاول 1439|18 December 2017
زمان انتشار: 1396/04/07 - 07:42 |

امير احمدنژاد ,زهرا ترك لاداني

بررسي آراي تفسيري دعوت به حج بر اساس آيه وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَج‏

بعد از بررسي تفاسير مختلف اين نتيجه حاصل شد كه دعوت ابراهيم به حج يك دعوت عمومي برخاسته از روح و فطرت انسان‌هاست كه باعث ميل و رغبت انسان‌ها به حج مي‌شود.
چكيده مقاله:
در اكثر تفاسير ذيل آيه «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَج» به حديثي اشاره شده است كه حضرت ابراهيم’ بعد از بناي كعبه به دستور خداوند در يك دعوت عمومي همه مردم را به حج دعوت كرده و در اجابت دعوت وي همۀ موجودات عالم و حتي كساني كه در صلب پدران و رحم مادران بوده‌اند لبيك گفته‌اند و همه كساني كه هرساله به حج مي‌روند كساني بوده‌اند كه در آن زمان به دعوت ابراهيم× لبيك گفته‌اند. در صورتي‌كه برخي به‌خصوص معتزله، از جمله حسن بصري و جباني، خطاب اين آيه را پيامبر اكرم’ مي‌دانند كه مردم را به حجة‌الوداع دعوت كرده است. بعد از بررسي تفاسير مختلف اين نتيجه حاصل شد كه دعوت ابراهيم به حج يك دعوت عمومي برخاسته از روح و فطرت انسان‌هاست كه باعث ميل و رغبت انسان‌ها به حج مي‌شود، ولي بر طبق آيۀ «لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيهِ» تنها بر افراد مستطيع حج واجب مي‌گردد.

كليدواژگان: حج، دعوت ابراهيم، حجة‌الوداع، لبيك، مقام ابراهيم

نويسندگان:

امير احمدنژاد ,زهرا ترك لاداني

دو فصلنامه مطالعات تطبيقي قرآن و حديث - شماره 7,دوره اول، پاييز و زمستان 1395.

براي مشاهده كامل مقاله روي فايل مقابل كليك كنيد.

برچسب ها:حج تمتع - تازه هاي نشر


نظرات
    فــــرم ورود اطلاعات:
    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    پست الکترونيک:
    با استفاده از آدرس پست الکترونيک با ما در ارتباط باشيد
    نظرات:

    کد:

    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    نام گیرنده:
    پست الکترونيک گیرنده:

    موضوع: