«فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد «فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد «فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد «فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد «فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد «فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد «فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد

«فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد

انتشارات دارالحدیث نخستین چاپ کتاب «فرهنگ‌نامه توبه»، نوشته آیت الله ری‌شهری را راهی بازار نشر کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مؤسسه علمي - فرهنگي دارالحديث، نخستين چاپ كتاب «فرهنگ‌نامه توبه»، تأليف محمد محمدي ري‌شهري را راهي بازار منتشر كرد.
توبه در قرآن و احاديث، هم درباره انسان و هم درباره خداوند با معنايي متفاوت به‌كار رفته است. توبه انسان، به معناي بازگشت از گناه به منظور آمرزش الهي و زدودن آثار گناه است. توبه بازگشت انسان از انحرافات اعتقادي، اخلاقي و عملي، به راه مستقيم الهي و ضامن خوشبختي و سعادت انسان در دنيا و آخرت است. مقصود از توبه خداوند نيز بازگشت لطف و رحمت او به سوي انسان، براي زدودن آثار گناهان است.
«فرهنگ‌نامه توبه»، يكي از فرهنگ‌نامه‌هايي است كه از دانش‌نامه قرآن و حديث برگرفته شده و با هدف استوارسازي فرهنگ ديني، اصلاح فرهنگ عمومي و ترويح معارف اصيل اسلام منتشر شده است.
در متن اين كتاب، برجسته ترين رهنمودهاي قرآن و احاديث اسلامي درباره توبه در قالب هفت فصل با عنوان‌هاي «تفسير توبه و اركان آن»، «ترغيب به توبه و نهي از ترك توبه و تعلل در آن»، «پذيرش توبه»، «نمونه‌هايي از كساني كه توبه‌شان پذيرفته شده»، «آثار و بركات توبه»، «انواع توبه» و «نمونه‌هايي از دعاهاي معصومان (ع)» ارائه شده است.
«توبه نصوح» در صفحه 19 كتاب اين‌طور تعريف شده است:
قرآن، توبه‌اي را اميدواركننده مي‌داند كه از صفت «نصوح» برخوردار باشد. از اين‌رو خطاب به اهل ايمان مي‌فرمايد: «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! به سوي خدا توبه كنيد، توبه‌اي نصوح. اميد است با اين كار پروردگارتان، گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‌هايي از بهشت كه نهرها از زير درختانش جاري‌اند، وارد كند» (تحريم: آيه 8).
نصوح از ريشه «نُصح» گرفته شده و توبه نصوح، توبه خالص، صحيح، صادق، محكم و خالي از هرگونه نقص و خلل است. گفتني است كه توبه با اين اوصاف، داراي درجات و مراتب مختلف است. هرچه ندامت توبه‌كننده بيشتر باشد، توبه آثار و بركات بيشتري در ظاهر و باطن و زندگي مادي و معنوي انسان خواهد داشت.
همچنين درباره «پذيرفته شدن توبه تا واپسين دم زندگي» در صفحه 82 مي‌خوانيم:
پيامبر خدا (ص) در آخرين خطابه‌اي كه ايراد كرد، فرمود: «هر كس يك سال پيش از مرگش توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد». سپس فرمود: «سال، زياد است! هر كس يك ماه پيش از مرگش توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «ماه، زياد است! هركس يك هفته پيش از مرگش توبه كند، خداوند، توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «هفته زياد است! هركس يك روز پيش از مرگش توبه كند، خداوند، توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «يك روز زياد است! هركس يك ساعت پيش از مرگش توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «ساعت زياد است! هر كس نفسش به اين‌جا رسد - و با دست خود به گلويش اشاره كرد - و توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد. (كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 1 ص 133 ح 351، الكافي: ج 2 ص 440 ح2).
مؤسسه علمي - فرهنگي دارالحديث نخستين چاپ كتاب «فرهنگ‌نامه توبه» را در 240 صفحه با شمارگان پنج هزار نسخه به بهاي 11 هزار تومان منتشر كرده است.


| شناسه مطلب: 68942




تازه هاي نشر



نظرات کاربران