احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد

احکام فقهی مبتلابه سفر عتبات مکتوب شد

«احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی عتبات عالیات» عنوان کتابی از حجت‌الاسلام منصور مظاهری و با تایید تطابق مطالب آن براساس فتاوای آیات عظام خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و سیستانی است که به کوشش کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،«احكام فقهي مورد ابتلا در سفرهاي زيارتي عتبات عاليات» با گردآوري و تدوين حجت‌الاسلام والمسلمين منصور مظاهري و به كوشش كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين و با همكاري معاونت فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه منتشر شده است.
در مقدمه اين كتاب به نيازهايي اشاره شده است كه براي زوار عتبات عاليات در موسم اربعين حسيني در حكم ضرورت است كه از آن جمله مي‌توان به احكام شرعي و حوزه‌هاي معرفتي اشاره كرد. در اين راستا، نخستين گام براي برآورده كردن و پاسخگويي به اين انتظار و نياز، آگاهي‌بخشي به زائران و دسترسي آنان به احكام مورد ابتلا در سفر است.
در مقدمه مولف آمده است: آئين مقدس اسلام به عنوان كامل‌ترين و جامع‌ترين دين كه مي‌تواند ضامن سعادت دنيوي و اخروي همه انسان‌ها باشد، داراي احكام و قوانيني است كه در عين سادگي و سهولت مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف زندگي بشر پاسخ‌گوي نيازهاي گوناگون اسلام باشد و اين احكام و قوانين نماد عملي بندگان حضرت حق است.
علم فقه تنها علمي است كه در اين راستا به تبيين اين احكام پرداخته و در اين علم انسان‌ها كيفيت احكام و امتثال و اطاعت اوامر و دستورات شرع مقدس را فرا مي‌گيرند و تمام شئون زندگي فردي و اجتماعي خود را بر اساس وظيفه شرعي اداره مي‌كنند.
يكي از بارزترين مصاديق اهتمام به فقه، پرسش كردن از فقهايي است كه شايستگي اظهار نظر را داشته و مومنين با رجوع به آنها و سوال از آنا در زمينه‌هاي مختلف، وظيفه شرعي خود را مي‌آموزند. در زمان غيبت امام معصوم(ع) و بنا بر آنچه در توقيع شريف آمده است، بايد به حاملان علوم اهل بيت(ع) و روات احاديث مراجعه كرد.
اين مجموعه احكام فقهي مورد ابتلا در عتبات عاليات و در جهت سهولت دسترسي عموم و به ويژه روحانيون كاروان‌هاي عتبات عاليات، تنظيم و تدوين شده و تلاش بر اين بوده است كه مسائل مورد ابتلا در اين سفر جمع‌آوري شود. اين كتاب بر اساس فتاواي آيات عظام خامنه‌اي، سيستاني، صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي تنظيم شده است.
در اين كتاب، در مواردي كه اختلاف فتاوي در آن وجود ندارد اسم آيات عظام بيان نشده است. در مواردي كه اختلاف بين فتاوي وجود دارد، بيان فتاواي آيات عظام بر اساس حروف الفبا بوده است. نسبت به فتاواي آيات عظام خامنه‌اي، صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي پس از تنظيم، تاييد نيز از دفاتر آن آيات عظام گرفته شده است.
نسبت به فتاواي آيت‌الله العظمي سيستاني از منابع فتاوايي ايشان، منهاج الصالحين، تعليقه عروه، توضيح المسائل جامع، استفتائات، سايت فارسي و عربي معظم‌له استفاده و در چند مورد از دفتر ايشان سوال شده و نسبت به مواردي كه با آيات عظام ديگر اختلاف نظر وجود دارد در پاورقي آدرس داده شده است.
همچنين نكته ديگر درباره اين اثر آن است كه بنا بر نظر آيت‌الله سيستاني بر اساس آنچه در منهاج الصالحين و تعليقه عروه بيان شده، انجام مستحبات به قصد رجاء انجام شود.
اين اثر در سه بخش تدوين شده است. احكام سفر، احكام مختص به حرم و احكام عزاداري، به ترتيب عناوين بخش‌هاي اين كتاب را شامل مي‌شوند. در بخش مربوط به احكام سفر مواردي چون نماز مسافر، كثيرالسفر و حكم آن،‌ قصد اقامت، شرط تحقق قصد اقامت، اجازه شوهر در سفر، اجازه پدر و مادر در سفر، تخيير مسافر بين قصر و تمام در نماز، نماز قضا در سفر و اقتداي مسافر در نماز جماعت آمده است.
در بخش مربوط به احكام مختص به حرم نيز مواردي چون غسل زيارت، استحباب نماز در حرم معصومين(ع)، حفظ حرمت حرم، بردن مهر و قرآن و كتب ادعيه از مسجد و حرم، محاذي و يا مقدم بودن بر قبر امام در نماز، جا گرفتن براي نماز، سجده بر قبر امام معصوم(ع) و تصرف در اموال اهدايي به حرم مشاهده مي‌شود.
احكام عزاداري نيز مشتمل بر مطالبي با عناوين پوشيدن لباس سياه در عزاي اهل بيت(ع)، خواندن روضه‌هاي غيرواقعي و غيرمعتبر، نقل مطالب بي‌مأخذ در عزاداري، كيفيت عزاداري اهل بيت(ع)،‌ استفاده از آلات موسيقي در عزاداري، برهنه شدن در عزاداري تمثال معصومين(ع) و ... است.
پايان‌بخش كتاب به احكام نذر، اجازه شوهر براي نذر زن، نذر روزه در سفر، احكام تربت، زيارت قبور، احكام مساجد و مسجد كوفه، اشياي پيدا شده، احكام بانوان، كمك به متكديان و‌ محاذات و يا مقدم بودن زن بر مرد در نماز اختصاص پيدا كرده است.
پس از فهرست مطالب درج شده در اين كتاب، تطابق موارد مطرح شده با فتاواي آيت‌الله العظمي خامنه‌اي(مدظله العالي)، آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني و آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي در قالب دست‌نويس ارائه شده است.
جهت دريافت فايل كتاب اينجا را كليك نماييد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران