چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟ چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟

چه شد که صورت قبور ائمه بقیع سالم ماند؟

رسول جعفریان، نویسنده و محقق تاریخ این بار ماجرای تعهد ملک عبدالعزیز به حفظ قبور امامان در بقیع را در مطلب خود نقل کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، جعفريان نوشته است: «هميشه براي بنده اين پرسش مطرح بود كه چه طور شد كه وهابيان پس از تخريب بقاع بقيع، صورت قبور امامان و برخي از صحابه و تابعين را حفظ كردند؟ چرا وهابيان اين بخش بقيع را مانند قسمت هاي ديگر بقيع صاف نكردند؟ بخشي از علت آن ماجرا را در داستان شگفتي كه در مجله خرد سال 1328 ش چاپ شده است، مي‌توان يافت.»
وي افزوده است: «داستان از اين قرار است كه پس از تسلط وهابيان، مسلمانان از رفتن حج خودداري كردند. در اين ميان، يكي از روحانيون تهران در سال 1344 (يا 1345) ق با نام شيخ عبدالرحيم صاحب فصول همراه حدود هزار نفر از راه شام عزيمت حج كرد. عبدالعزيز سعودي از اين حركت استقبال كرده و سعي كرد با استقبال از آنان نشان دهد كه مشكلي با ساير مسلمانان ندارد و چنين نيست كه آنان را كافر بشمارد. به هر روي اين عالم ديني، در بحبوحه ماجراي منازعه وهابيان با مسلمانان به همراه شمار زيادي ايراني راهي حج مي‌شود...
پس از فراغت از حج، عبدالعزيز نماينده خود را براي عرض تبريك و تقاضاي بازديد معظم له فرستاد و ساعتي را براي ملاقات وعده دادند... بعد از گفت و گوهاي اين جلسه ، عبدالعزيز دستور مي‌دهد تا متن آنچه بر آن توافق شده است روي كاغذي مارك ديوان جلاله نوشته و ثبت شود و براي آيت‌الله فصولي ارسال شود.»
متن توافقي كه نوشته شد اين بوده است: «از عبدالعزيز پسر عبدالرحمن آل فيصل بسوي حضرت فاضل محترم الشيخ عبدالرحيم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و بركات او. و بعد تأكيد مي‌كنيم براي شما كه قبه پيغمبري را احدي به بدي دست نخواهد زند و هرگز چنين چيزي به خاطر ما خطور نكرده است كه كسي به بدي به آن دست بزنند (يعني تخريب نخواهد شد). و براي پيغمبر حرمتي قائل هستيم كه قابل مقايسه با هيچ حرمتي نيست. اما مسائل قبور بقيع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر داديم، تابع شريعت اسلاميم، نه اهل بدعت، ما آماده‌ايم كه از نظر شخصي مذهبي خود صرف نظر نموده، اوامر علماي مسلمين را از هر مذهب كه باشد محترم بشماريم. اما راجع به مذاكرات ديگر به زودي نظريه خود را براي شما بيان مي‌كنيم. پس بزودي امر مي‌كنيم كه قبور بقيع را نظيف نموده و صاف كنند، مطابق آنچه در شرع جايز است، با كشيدن ديواري در اطراف آن كه از پليدي حفظ شود و باز براي شما تأكيد مي‌كنيم كه ما منع نمي كنيم هيچ كس را از زيارت قبور بقيع. تا وقتي كه زائرين طريق شرعيه و آداب دينيه را در زيارت پيروي كنند. ما دستور داديم تا اين نوشته شده در ميان مردم انتشار يابد. اين چيزي است كه بيان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ كند.»
مخاطبان و پژوهشگران مي‌توانند ويژه‌نامه «بهشت بقيع» پايگاه اطلاع رساني حج را از اينجا مطالعه كنند.
در ادامه تعدادي از تصاوير قبرستان شريف بقيع قبل از تخريب و اسناد نامه پادشاه عربستان به مرحوم صاحب فصول براي باقي ماندن قبور مطهر ائمه اطهار(ع) در پي مي آيد:


| شناسه مطلب: 68988




بقيع ماه شوال



مطالب مرتبط

نظرات کاربران