خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری

خیمه‌گاه حسینی – گزارش تصویری

خیمه‌گاه از زیارتگاه‌های شیعیان در کربلا است که در محل برپایی خیمه‌های امام حسین (ع) ویارانش در واقعه عاشورا بناشده است. بنای نخستین آن به قرن دهم قمری برمی‌گردد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در واقعه كربلا آرايش خيمه‌هاي امام حسين (ع) حالت نعل اسبي داشت تا حفاظت بيشتري داشته باشد. در پشت اين خيمه‌ها خندق حفرشده بود تا از آن سمت، موردتهاجم قرار نگيرند. اولين خيمه‌اي كه نصب‌شده خيمه امام حسين (ع) بود. اين خيمه محل جلسات و بزرگ‌ترين خيمه بود.
خيمه‌هاي بانوان را در غرب خيمه امام (ع) برپا كردند. اما خيمه حضرت زينب را پشت خيمه امام حسين (ع) نصب كردند و خيمه بني‌هاشم اطراف خيمه زنان و كودكان و همگي در پشت خيمه امام حسين (ع) قرار داشت. خيمه‌هاي ياران در قسمت شرقي و در كنار خيمه‌هاي بني‌هاشم نصب شد، به‌طوري‌كه تمامي خيمه‌ها چون نيم دايره‌اي بود و در نقطه محور و مركز آن، خيمه امام حسين (ع) قرار داشت.
تعداد خيمه‌ها تعداد خيمه‌هاي كاروان امام حسين (ع) حدود ۶۰ عدد و فاصله ميان هركدام در حدود دو متر و محيطي كه در آن قرارگرفته بودند يك‌صد و هشتاد متر بوده است. غارت كردن و آتش زدن خيمه‌ها پس از شهادت امام حسين (ع)، سپاه دشمن به خيمه‌ها هجوم آورد و اسب، شتر، اثاث، جامه‌ها و زينت‌هاي زنان را به غارت برد. آنان در اين كاربر يكديگر سبقت گرفتند. عمر سعد دستور داد زنان حرم را در چادري جمع كنند و تعدادي را بر محافظت آنان گماشت. بر اساس گزارش‌هاي تاريخي، همه خيمه‌ها به آتش كشيده شد و خيمه‌اي كه امام زين‌العابدين وزنان حرم را در آن جمع كرده بودند به‌عنوان آخرين خيمه توسط سپاه عمر سعد به آتش كشيده شد.
در ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ يك زن تروريست در اقدامي انتحاري در خيمه‌گاه خود را منفجر كرد كه براثر اين انفجار ۴۳ تن كشته و ۷۳ نفر زخمي شدند.




نظرات کاربران