فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد

فرودگاه امام؛ رنگ و بوی حج می‌گیرد

مسئول حوزه فرهنگی حج فرودگاه امام خمینی(ره) ضمن تشریح پنج دسته از برنامه‌های فرهنگی فرودگاه امام برای زائران حج ۹۶، گفت: زائران با دریافت هدیه‌های حرم امام رضا(ع) در فرودگاه بدرقه می‌شوند.

مرتضي بذركار مسئول حوزه فرهنگي حج فرودگاه امام خميني(ره) در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با اعلام اينكه در سال جاري ۲۵ هزار زائر حج تمتع از فرودگاه امام خميني(ره) به حرمين شريفين اعزام خواهندشد، گفت: از ۸۶ هزار زائر حج ۲۵ هزار زائر از اين فرودگاه به حج مي‌روند يعني فرودگاه امام پرتردد‌ترين فرودگاه كشور براي انتقال زائران است.
وي افزود: زائران هشت استان كشور به همراه استان تهران از فرودگاه امام به حج اعزام مي‌شوند و با توجه به اينكه زائران ساعاتي را در فرودگاه امام خواهند‌بود، برنامه‌هاي فرهنگي ويژه‌اي را براي آنها طراحي كرده‌ايم.
زائران بدون بدرقه كننده به فرودگاه امام منتقل مي‌شوند
بذركار در پاسخ به اين سؤال كه به طور متوسط زائران چند ساعت در فرودگاه امام خواهند بود؟ گفت: اين مسئله متغيير است و به عوامل مختلفي بستگي دارد كه همه آنها در اختيار ما نيست. نهادهاي مختلفي در مسئله انتقال حجاج به عربستان دخيل هستند از يگان‌هاي امنيتي گرفته تا سازمان حج و زيارت كه قرار است زائران را از درب مساجد به صورت كارواني و بدون بدرقه كننده به فرودگاه انتقال دهد و ... همه در ساعاتي كه حجاج بايد در فرودگاه صرف كنند تأثيرگذار هستند.
وي ادامه داد: اما كار ما در فرودگاه مربوط به زماني است كه زائران وارد فرودگاه شده و از گيت‌هاي مربوط به پليس، گذرنامه و سپاه عبور كرده و به فضاي ايزوله شده براي انتقال به هواپيما وارد مي‌شوند و ما براي همين زمان نيز برنامه‌هاي فرهنگي طراحي كرده‌ايم.
مسئول حوزه فرهنگي حج فرودگاه امام خميني(ره) از اجراي پنج گروه كار فرهنگي در فرودگاه امام سخن گفت و اظهار كرد: تعدادي از افراد آموزش ديده در دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران به عنوان «سفيران مهرباني» در شهر فرودگاهي حضرت امام براي انجام كارهاي راهنمايي زائر، كمك رساني به مسافر و ارائه مشاوره‌هاي روانشناسي مستقر خواهندشد.
مراقبت از زائران در مقابل اضطراب سفر و پرواز
وي تشريح كرد: همچنين از كاروان‌هاي زيارتي خواسته‌ايم كه هر كاروان يك خانم و يك آقا را به عنوان سفير مهرباني به ما معرفي كنند تا ارتباط گيري با زائران و ارائه خدمات به آنها راحت‌تر صورت گيرد. همچنين در طول اعزام زائران به حج، مبلغان ديني در فرودگاه مستقر خواهند شد. اين مبلغان مسلط به درس آكادميك روانشناسي و علوم حوزوي بوده و توان پاسخ‌گويي به مسائل شرعي حج را دارند و در صورتي كه زائري دچار اضطراب و نگراني قبل از سفر و يا استرس پرواز باشد به وي در كاهش اضطراب كمك خواهند كرد.
بذركار اعلام كرد: در هر شيفت ۲۰ تا ۲۵ نفر از اين گروه در فرودگاه امام مستقر خواهند شد.
وي از انجام يك فضاسازي بزرگ در سالن حجاج نيز خبر داد و گفت: كارهاي حجمي بزرگي در فرودگاه انجام مي‌شود تا زائران از همينجا در فضاي حج قرار بگيرند. همچنين براي بدرقه حجاج ماكتي از سقاخانه حرم امام رضا(ع) و هديه‌اي از طرف اين حرم به زائران داده مي‌شود و صلوات خاصه امام رضا از ايستگاه صلواتي پخش خواهدشد، تا زائران حال و هواي زيارت پيدا كنند. ستون‌هاي سالن حجاج نيز به صورت ستون‌هاي مسجد مدينه طراحي حجمي مي‌شود تا فضاي زيارت را براي زائر تداعي كند.
بذركار با اشاره به اينكه امكان بروز تأخير در پروازها وجود دارد، عنوان كرد: بر همين اساس كارهاي نمايشي در زمان تأخير براي زائران نمايش داده مي‌شود و محتواي فرهنگي در قالب نمايش، تأتر و برنامه‌هاي جنبي ارائه مي‌شود. برنامه روايت‌گري هم در خصوص حج پرده‌خواني مي‌شود.
وي عنوان كرد: ايستگاه «واي فاي» براي انتقال مفاهيم حج به تلفن‌هاي همراه زائران نيز در نظر گرفته‌ شده كه همه اين اقدامات در كنار خدماتي كه طبيعتاً هر فرودگاهي بايد به مسافر خود ارائه دهد به زائران حج تمتع ۹۶ ارائه مي‌شود.
مسئول حوزه فرهنگي حج فرودگاه امام خميني(ره) در پاسخ به اين سؤال كه آيا ساير مسافران فروگاه امام خميني نيز از فضاسازي‌هاي صورت گرفته براي حج بهره‌مند مي‌شوند، گفت: مسافران پروازهايي كه در بال غربي فرودگاه انجام مي‌شود (در روزهاي پاياني انتقال حجاج) از اين فضا بهره‌مند مي‌شوند، اما در نظر داريم علاوه بر سالن‌هاي حجاج در محيط فرودگاه هم به خاطر ايام حج از المان‌هاي حج استفاده كنيم و همه مسافران فرودگاه امام خميني در زمان حج متوجه خواهندشد كه اين فرودگاه در حال انتقال بيشترين تعداد حجاج ايراني به حرمين شريفين است.


| شناسه مطلب: 69093




حج 96 هواپيما



نظرات کاربران