سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است

سخنران بعثه رهبری:به تأخیر انداختن توبه دام بزرگ شیطان است

آیت الله توکل تأخیر در توبه را دام بزرگ شیطان دانست و تأکید کرد که باید در حرم های مقدسی همچون حرم حضرت عباس تصمیم جدی بر ترک و پشیمانی نسبت به گناه بگیریم.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي، آيت الله سيد رحيم توكل استاد برجسته درس اخلاق حوزه علميه قم شامگاه دوشنبه در جمع زائران ايراني در سرداب علقمي حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس(ع) با اشاره به توبه به عنوان دروازه وصل به درگاه الهي اظهار داشت: گناه و معصيت در جان و روح انسان تعفن و خرابي بر جاي مي گذارد كه اين مسأله تنها با توبه اصلاح مي شود.
وي افزود: توبه به اين معنا است كه گنه كار از عمل و كرده خودش پشيمان شده و حقيقتا ديگر قصد بازگشت به آن گناه را نداشته باشد؛ البته بايد بدانيم توبه حقيقي آثار سوء گناه را نيز از بين مي برد.
آيت الله توكل در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لزوم تعقل و تفكر در آيات كريمه قرآن كريم عنوان داشت: در قرآن تنها در دو مورد از انسان خواسته مي شود كه آيات قرآن را زياد بخواند ولي در بيش از پنجاه مورد از او خواسته مي شود كه تعقل و تفكر كند تا به حقيقت آنها پي ببرد.
وي اضافه كرد: يكي از آيات قرآن داستان مكالمه شيطان با خدا بعد از مردود شدنش از درگاه الهي است كه از خدا مي خواهد به دليل عبادت هايي كه كرده به او عمر طولاني و قدرت نفوذ در دل انسان را بدهد كه خدا نيز خواسته او را اجابت مي كند؛ اما بايد توجه داشته باشيم اين مسأله به معناي بي اختيار بودن انسان نيست.
سخنران بعثه مقام معظم رهبري خاطرنشان كرد: خداوند به حضرت آدم مي فرمايد درست است كه شيطان قدرت زيادي دارد ولي من به تو نيز عناياتي مي كنم كه از شر او در امان بماني؛ نخست آنكه براي قصد معصيت، گناهي در پرونده تو نمي نويسم ولي براي قصد و نيت كار خير براي تو ثواب مي نويسم و ديگر آنكه اعمال نيك تو ده برابر شده و اعمال شر تو تنها يك بار ثبت مي شود.
وي با اشاره به اينكه عنايات و الطاف الهي به انسان فوق العاده است، خاطرنشان ساخت: در ادامه همين قضيه خداوند مي گويد من به انسان اين عنايت را مي كنم كه تا پيش از مرگ بتواند از كرده بد خود پشيمان شده و توبه كند؛ در روايت داريم وقتي خداوند اين مسأله را به آدم يادآوري كرد شيطان ناله بلندي سرداد كه با اين وجود چگونه مي تواند انسانها را جهنمي كند.
آيت الله توكل در بخش پاياني سخنان خود عنوان داشت: بايد در اين حرم مطهر قصد جدي مبني بر توبه بكنيم و آن را عقب نياندازيم چراكه اين حربه و فريب شيطان است كه مي خواهد كاري كند كه انسان توبه را به تأخير بياندازد تا مرگش فرا برسد.




نظرات کاربران