برای هر سه کاروان یک پزشک داریم برای هر سه کاروان یک پزشک داریم برای هر سه کاروان یک پزشک داریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برای هر سه کاروان یک پزشک داریم برای هر سه کاروان یک پزشک داریم برای هر سه کاروان یک پزشک داریم برای هر سه کاروان یک پزشک داریم برای هر سه کاروان یک پزشک داریم

برای هر سه کاروان یک پزشک داریم

رییس سازمان حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در زمان بارگیری اقلام بارگیری داروهای ایران به تشریح جزییات فعالیت این سازمان برای حج امسال پرداخت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،دكتر سيدعلي مرعشي امروز پس از بارگيري اقلام پزشكي ارسالي به عربستان، اظهار كرد: بعد از اينكه اعزام حجاج به عربستان قطعي شد، بخش‌هاي مختلف از جمله بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت و مركز پزشكي سازمان حج و زيارت هلال‌احمر، برنامه‌ريزي فشرده‌اي را انجام دادند.
وي افزود: با توجه به اينكه ديرتر از گذشته اعزام زائران به حج مسجل شد، به همين دليل ما چندين ماه زمان را از دست داديم و مجبور بوديم فشرده‌تر كار كنيم.
رييس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: در حال حاضر خريد داروها انجام شده است و براي اين كار مصارف دارويي سال‌هاي قبل را در نظر داشتيم و با توجه به اينكه امسال افزايش 22 هزار نفري زائران را داشتيم، اين ظرفيت را نيز در نظر گرفتيم. همچنين تيم‌هاي پزشكي هم آماده شدند تا در اختيار مديران كاروان‌ها قرار بگيرند. امسال نزديك به 600 كاروان داريم و مجموعا 360 پزشك در محل‌هاي اسكان سرويس داده مي‌شوند و به ازاي هر دو – سه كاروان يك پزشك كارهاي پزشكي را انجام مي‌دهد.
مرعشي در مورد جزييات اعزام زائران عنوان كرد: تا به امروز تقريبا پرونده پزشكي 70 هزار پزشك ثبت و تعيين صلاحيت شد. ما بيش از 2200 زائر بالاي 80 سال در حج امسال داريم كه بايد از آنها مراقبت‌هاي ويژه‌اي صورت بگيرد.
400 زائر در معاينات پزشكي براي اعزام به حج تاييد نشدند
وي در مورد افرادي كه صلاحيت آنها براي اعزام به حج تاييد نشد، گفت: حدود 400 زائر در معاينات از نظر جسمي رد صلاحيت شدند كه البته آنها حق اعتراض دارند، همچنين پرونده بيش از 40 هزار زائر در كميسيون‌ها در حال بررسي است.
رييس سازمان حج و زيارت در مورد نحوه ارسال داروها به عربستان نيز گفت: داروها پس از بارگيري به فرودگاه امام مي‌رود و با توجه به اينكه هنوز پرواز مستقيم به عربستان نداريم،‌ داروها به دوبي منتقل مي‌شود و پس از آن به صورت غيرمستقيم به فرودگاه جده مي‌رود.
مرعشي اضافه كرد: روز سه‌شنبه كارشناسان ما نيز به مدينه اعزام مي‌شوند تا هم داروها را ترخيص كنند و هم اقدام به باز كردن بيمارستان هلال و بررسي وضعيت دستگاه‌ها كنند.
وي در مورد جزييات محموله‌اي كه امروز بارگيري شد، گفت: در محموله امروز كه از نظر وزني 60 تن است، بيش از 350 قلم دارو و تجهيزات مصرفي، دو دستگاه اتوكلاو، دو دستگاه دي‌آر و دستگاه‌هاي ديگري مانند شوك الكترونيكي و... ارسال خواهد شد.
رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه محموله ديگري از ايران به عربستان فرستاده نخواهد شد، تصريح كرد: ما فقط يك مجوز براي ارسال دارو و يك زمان مشخص داريم. در حال حاضر در آن زمان هستيم و همچنين بنا داريم بخشي از داروها مانند سرم‌ها را در عربستان خريداري كنيم. البته در محموله ارسالي نيز سرم موجود است ولي با توجه به وزن بار و اينكه هزينه ارسال بار با خريد اقلامي مانند سرم در عربستان برابري مي‌كند، بخشي از اقلام را در عربستان خريداري مي‌كنيم.
مرعشي در پاسخ به اينكه دو سال قبل داروهاي ايران توسط مسوولان سعودي برگشت خورده بود و اينكه چه تدبيري براي جلوگيري از اين اقدام وجود دارد، گفت: آن موضوع به اين علت بود كه دولت سعودي يك ماه را مشخص كرده بود كه داروها ارسال شود و آن را ابلاغ كرده بود ولي نامه آن پس از ارسال داروها، از طرف وزارت خارجه به دست ما رسيد به همين دليل مجبور شديم داروها را برگشت بزنيم.
وي در مورد اينكه مجموعا كادر درماني ايران چند نفر است، گفت: مجموعا 570 نفر شامل پزشكان، پرستاران، تكنيسين‌ها، پزشكان آزمايشگاه، راديولوژي، دندانپزشكي، مسوولان انبار دارويي و همينطور متخصصان رشته‌هاي جراحي، داخلي، عفوني، مغز و اعصاب، ارتوپدي، چشم پزشكي، گوش، حلق و بيني در كادر درماني حضور دارند.
رييس سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سوال كه امكان عمل جراحي توسط جراحان در عربستان وجود دارد يا خير؟ گفت: خير، از سال 76 به بعد سازمان هلال احمر در عربستان اتاق عمل ندارد زيرا سعودي‌ها به هيچ كشوري اين مجوز را نمي‌دهند و براي عمل جراحي آنها بايد از طريق روند خود عربستان انجام شود، ولي از حج دوره قبل اين اجازه داده شده است كه بيمارستان‌هاي ما به عنوان يكي از بيمارستان‌هاي تخصصي مورد قبول عربستان واقع شود تا بيماران مستقيما از طريق اين مراكز به مراكز پزشكي عربستان اعزام شوند.
مرعشي اضافه كرد: خوشبختانه تعاملات خوبي ميان ما و مسوولان پزشكي عربستان وجود دارد و در زمينه درمان هماهنگي مناسبي داريم.
وي با اشاره به عملكرد مناسب جمعيت هلال‌احمر ايران نسبت به جمعيت كشورهاي ديگر گفت: تقريبا در هر دوره جمعيت هلال‌احمر ما مقام اول را كسب مي‌كند و هلال احمر كشورهاي ديگر مانند تركيه، اندونزي، مصر و... در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. همين مساله باعث شده است كه تعاملات خوبي ميان دو طرف برقرار شود.
رييس سازمان حج و زيارت در مورد بيماري‌هاي شايع حج گفت: هر ساله، جداي از اينكه حج در فصل گرما يا سرما برگزار شود، بيماري‌هاي تنفسي رتبه اول را كسب مي‌كند زيرا به دليل تجمعات انبوه امكان واگيردار شدن اين نوع بيماري‌ها زياد است. همچنين يكي ديگر از شايع‌ترين بيماري‌ها مشكلات عضلاني است و چون اغلب زائران به پياده‌روي‌هاي طولاني عادت ندارند، دچار اين مشكل مي‌شوند.
منبع: ايسنا


| شناسه مطلب: 69222




سلامت حج 96



نظرات کاربران