عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج

عزت، امنیت و سلامتی حجاج از اولویت‌های اصلی نظام در حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح برنامه های حج ۹۶ اعلام کرد: با اقدامات انجام شده، رفاه بیشتری برای زائران در حج امسال شاهد خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) در پاسخ به اين سؤال كه روند اجرايي حج تمتع امسال و عمليات اعزام زائران به چه صورت خواهد بود؟ اظهار كرد: با استقبالي كه از سراسر كشور صورت گرفت، اكنون ظرفيت كاروان‌ها تكميل شده و تعداد قابل توجهي هم به صورت رزرو ثبت نام كرده‌اند و از تاريخ نهم مرداد ماه زائران به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند. پروازها به مقصد فرودگاه‌هاي دو شهر جده و مدينه خواهد بود و از طريق شركت‌هاي هواپيمايي ايراني و سعودي تمهيدات لازم انديشيده شده است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: براي امنيت، حرمت و عزت زائران ايراني و همچنين رفاه هموطناني كه به مناسك حج مشرف‌ مي‌شوند تمهيدات لازم انجام شده و مشكل خاصي بر سر راه نمي‌بينيم؛ البته عده‌اي نگراني هايي ايجاد كردند اما خوشبختانه با اعتمادي كه مردم عزيز ما به مجموعه بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت دارند اين شبهه افكني در حال حاضر پايان يافته است. عزت، امنيت و سلامتي حجاج از اولويت‌هاي اصلي نظام در حج ۹۶
وي با تأكيد بر اينكه بحث عزت، امنيت و سلامتي حجاج از اولويت‌هاي اصلي نظام در حج تمتع ۹۶ است، اظهار كرد: با توجه به حوادثي كه در حج سال ۹۴ رخ داد، براي برگزاري حج امسال تفاهمنامه جديدي ميان ايران و عربستان سعودي امضا و مبادله شده و وزير حج عربستان نيز در اين تفاهمنامه تاكيد كرده است كه همه امكانات مادي و نيروي انساني خود را براي ارائه خدمات و تامين امنيت زايران به كار خواهدگرفت. اين نكته را هم بايد يادآور شوم كه براساس تاكيدات وزير حج عربستان، تا زماني‌كه زائران ايراني در عربستان حضور دارند عزت، امنيت و كرامت آنان حفظ خواهدشد و با توجه به تدابير و هماهنگي‌هاي انجام شده در تلاشيم حج امسال به بهترين نحو ممكن برگزار شود.
وي در ادامه به تشريح اقدامات آموزشي زائران پرداخت و اعلام كرد: جلسات آموزشي از زمان شكل‌گيري كاروان‌ها به صورت ويژه آغاز شده و در حال انجام است. روز جمعه ۲۳ تيرماه هم جلسه آموزشي زائران استان تهران با استقبال خوبي همراه بود و در مجموعه ورزشي آزادي تهران با حضور بيش از ۱۱ هزار زائر استان تهران برگزارشد. در مجموع،‌ روند جلسات آموزشي به خوبي طي شده و محتواهاي مورد نياز تهيه و جزوات و كتب آموزشي بر اساس برنامه‌ريزي توزيع شده است.
سرپرست حجاج ايراني از تهيه و پخش برنامه‌هاي ويژه حج تمتع در صدا و سيما نيز خبر داد و گفت: با همكاري صدا و سيما براي ارائه برنامه‌ها و جلسات آموزشي مقدمات لازم فراهم شده است. همه ساله برنامه‌هايي با عنوان روضه رضوان از سيما پخش شده كه تاثير مطلوبي در زمينه آموزش زائران داشته است. برنامه‌هاي ديگري هم معمولا سيما در شبكه‌هاي مختلف داشته و امسال هم قول داده‌اند كه همين شيوه را عملياتي كنند تا از اين طريق بتوانيم اطلاع رساني خود را بيشتر كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به زمان اندك باقي مانده تا اعزام زائران آيا فرصت اطلاع رساني و ارائه مباحث آموزشي، كافي است؟ گفت: مذاكرات با طرف عربستاني از اسفندماه سال گذشته آغاز شد كه بلافاصله بعد از آن تعطيلات عيد نوروز بود و بعد هم مسئله مهم انتخابات رياست جمهوري را پيش رو داشتيم كه به طور طبيعي مقداري از فرصت را براي آموزش و توجيه زائران حج امسال گرفت اما با اقدامات فشرده‌اي كه در سطح كشور انجام شد اين خلاء را جبران كرديم و برنامه ريزي‌هاي لازم انجام شده است تا در فرصت باقي مانده بتوانيم آخرين اخبار و اطلاعات و گزارشات سفر را به اطلاع مردم عزيزمان برسانيم و انشاءالله حج آرام و مطلوبي را برگزار كنيم.
در سال‌هاي بعد تفاهم‌‌هاي جديدي در خصوص دعاي كميل صورت خواهد گرفت
قاضي عسكر در ادامه به تشريح دلايل عدم برگزاري دعاي كميل در بين‌الحرمين مدينه پرداخت و اظهار كرد: به دليل برخي شرايط خاص امنيتي موجود و با توجه به توافقات انجام شده مراسم دعاي كميل و ديگر تجمعات در محل اسكان زائران ايراني برگزار خواهد شد و در سال‌هاي بعد، تفاهم‌هاي جديدي در اين مورد صورت خواهد گرفت.
وي افزايش ۲۰ درصدي تعداد زائران حج امسال را يكي از تفاوت‌هاي حج ۹۶ با سال‌هاي گذشته برشمرد و گفت: ما امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر داريم كه در مقايسه با سال ۹۴ بيش از ۲۰ درصد رشد داشته و اين آمار طبيعتا براي ما مهم است. جابجايي يك جمعيت ۸۶ هزار نفري در مقاطع مختلف اين مناسك از مدينه به مكه، از مكه به عرفات، از عرفات به مشعر، از مشعر به منا، و از مكه به مدينه كار ساده و آساني نيست ولي با تجربه‌اي كه كارگزاران حج و زيارت در طول سال‌هاي متمادي كسب كرده‌اند جاي نگراني وجود ندارد.
سرپرست حجاج ايراني افزود: امسال ۲۰ ايستگاه پروازي خواهيم داشت كه نسبت به گذشته افزايش دارد، هرچند در برخي نقاط محدوديت‌هاي فرودگاهي و مشكلاتي وجود دارد، اما در مجموع با پيش بيني‌هايي كه صورت گرفته و اقداماتي كه در نظر داريم، انشاءالله اين كار هم با نظم و انسجام بالا انجام خواهد‌شد.
قاضي عسكر اعلام كرد: در سال هاي گذشته براي اعزام‌ها از استان تهران يك نگراني در زمينه سالن اعزام حجاج و امكانات ويژه در فرودگاه وجود داشت كه با پيش بيني و همكاري‌هايي كه صورت گرفت، مقدمات كار انجام و حدود دو هفته پيش (۱۴ تير ماه) هم از ترمينال حجاج در فرودگاه امام خميني (ره) بازديد شد و قرار است اعزام زائران عزيز از اين ترمينال انجام شود.
عرفات تا منا نيم ساعت
وي در پاسخ به اين سؤال كه چه تمهيدات ديگري براي زائران در حج امسال در نظر گرفته شده است؟ گفت: با اقدامات انجام شده، رفاه بيشتري براي زائران در حج امسال شاهد خواهيم بود. در چند سال گذشته وقتي اتوبوس‌هاي ما از عرفات به سمت مشعر حركت مي‌كرد گاهي ۷-۸ ساعت پيمودن اين مسير طول مي‌كشيد اما با شيوه‌اي كه در پيش گرفته‌ايم اين مسير تقريبا چيزي حدود نيم ساعت و حداكثر يك ساعت خواهد بود.
وي ادامه داد: در حج ۹۴ در عرفات چادرها قديمي بود و با توجه به گرمي هوا و اين كه كولرهاي آبي هم جواب نمي‌داد، مشكلات بسيار زيادي براي زائران بوجود مي‌آمد و شاهد گرمازدگي زائران بوديم اما امسال تمهيداتي در زمينه استفاده از كولرهاي بهتر و همچنين چادرهاي مناسب و نسوز در نظر گرفته‌ايم كه شايد شرايط آن بهتر از منا هم باشد. پيش بيني مي‌كنيم كه مقداري سهولت كار هم بيشتر شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در خصوص بيمه زائران حج نيز گفت: در گذشته بيمه زائران حدود ۵۰-۵۵ ميليون تومان بسته مي‌شد ولي اكنون اين رقم بيش از۲۰۰ ميليون تومان است و اگر خداي ناكرده حادثه اي براي زائري رخ داد اين مبلغ از سوي بيمه پرداخت خواهدشد.
وي در پايان گفت: يكي ديگر از اقداماتي كه در حوزه رفاه زائران انجام شده بحث محل استقرار آنهاست كه در حال حاضر در مكه تعداد محل‌هاي استقرار زائران ايراني زيادتر شده تا راحت‌تر باشند و امكانات داخلي هتل‌ها به گونه‌اي باشد كه زائر راحت‌تر به اعمال و برنامه‌هايش برسد. البته سفر حج سختي‌هاي خود را دارد اما اميدواريم كه به فضل پروردگار با تمهيداتي كه در نظر گرفته‌ايم، بتوانيم يك مقدار از مشكلات سال‌هاي قبل بكاهيم و با روان‌تر كردن و بهتر كردن كار انشاءالله زائران اعمال خود را به خوبي انجام دهند.


| شناسه مطلب: 69242




حج تمتع قاضي عسكر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران