زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند

زائران یک کاروان چالش پرهیز از بازار گردی در حج را کلید زدند

یک کاروان حج به پیشنهاد زائران میثاق نامه‌ای را تهیه کرده تا امضا کنندگان آن در حمایت از تولید ملی به جای خرید سوغاتی از بازارهای عربستان، در امور خیر مانند عهده گرفتن سرپرستی یک یتیم یا کمک به خیریه‌ها و .... مشارکت کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يك كاروان حج به پيشنهاد زائران ميثاق نامه‌اي را تهيه كرده تا امضا كنندگان آن در حمايت از توليد ملي به جاي خريد سوغاتي از بازارهاي عربستان، در امور خير مانند عهده گرفتن سرپرستي يك يتيم يا كمك به خيريه‌ها و .... مشاركت كنند.
اين اقدام خودجوش زائران كه در راستاي عمل به منويات مقام معظم رهبري بوده مي‌تواند از خروج ارز از كشور و توقيت توليد داخلي كمك كند و موجب مي‌شود زائران بيشتر وقت خود را صرف عبادت با معبود خويش كنند.
رسول اميني، رييس كاروان با اشاره به اين ميثاق نامه به خبرنگار ايسنا گفت: پيشنهاد اين ميثاق نامه از سوي زائران داده و پس از مطرح شدن با روحاني كاروان پذيرفته شد. اين مسئله براي مراجع و مقام معظم رهبري نيز اهميت دارد. نمي‌توان انتظار داشت كه خريد سوغاتي از بازارهاي عربستان كاملا متوقف شود، اما مي توان به تدريج آن را كاهش داد.
وي در همين رابطه افزود: خريد سوغاتي در روايات آمده است و فرزندان كساني كه در حج حضور دارند، نمي‌خواهند پدر و مادرشان دست خالي برگردند، اما برخي زائران استاندارد ميزان خريد سوغاتي را رعايت نمي‌كنند به طوريكه در گمرك فرودگاه‌هاي عربستان به مشكل برمي‌خورند و علاوه بر آن اينگونه سوغاتي خريدن باعث زيان به زائر مي‌شود. سعي شده با امضا اين ميثاق نامه خريد سوغاتي را به حداقل برسانيم.
همچنين مصطفوي، از طرحان اين ميثاق نامه با اشاره به هجمه‌هايي كه عليه حج در جامعه به وجود آمده است، گفت: هدف از طرح ميثاق نامه اين بود كه بگوييم انجام دو كار واجب به صورت هم زمان منافاتي ندارد و نوعي پاسخ عملي به برخي از هجمه‌ها است.
وي با اشاره به نحوه خريد برخي از زائران ايراني به گونه‌اي كه گاهي در هنگام نماز پشت در مغازه كاسب عربستان مي نشيند تا او از نماز برگردد، افزود: با امضاي اين ميثاق نامه علاوه بر كمك به نيازمندان داخل كشور نوعي اعتراض مسالمت آميز نسبت به سوء مديريت سال‌هاي پيش عربستان در فريضه حج نيز انجام شده است.
مصطفوي در پاسخ به اين سوال كه با پول جمع آوري شده از اين طرح چگونه به خيريه‌‌ها كمك خواهد شد، گفت: نحوه صرف پول را به زائر واگذار كرده‌ايم، اما آنچه در ميثاق نامه آمده است، پيشنهاد براي كمك به بچه‌هاي يتيم و شركت در طرح اكرام محسنين كميته امداد است.


| شناسه مطلب: 69270




حج تمتع سوغات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران