ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد

ضریح مزین به اشعار فارسی مرقد سلمان فارسی (ره) نصب شد

با نصب ضریح ایرانی مرقد سلمان فارسی، از صحابی رسول اکرم(ص) که امروز سه شنبه طی مراسمی در فضایی از معنویت برگزار شد، مسوول تولیت آستان سلمان فارسی (ره) تاکید کرد که سفر زائران ایرانی به شهر مدائن به زودی از سرگرفته می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، با حضور با شكوه مردم شهر مدائن در 30 كيلومتري جنوب شهر بغداد و جمعي از علماء و فضلاي عراقي و ايراني و سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، روز سه شنبه مراسم با شكوه نصب ضريح ايراني بارگاه مطهر سلمان فارسي (ره) كه به دست هنرمندان ايراني ساخته شده است، برگزار شد.
در اين مراسم با شكوه كه همزمان برخي از شبكه هاي تلويزيوني عراق آن را به طور مستقيم پوشش دادند، سخنرانان پيرامون جايگاه و شان سلمان فارسي (ره) نزد پيامبر اسلام (ص) و ائمه اهل بيت عصمت و طهارت (ع) كه در عراق به "سلمان محمدي" شهرت دارد، سخنراني كردند.
سفير كشورمان در عراق در اين مراسم گفت كه مردم ايران به عشق و علاقه شديد به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) شهرت دارند و سلمان فارسي به عنوان صحابي جليل القدر رسول خدا (ص) و يار وفادار اميرمومنان علي (ع) در بين ايرانيان جايگاه و شان ويژه اي دارد.
"ايرج مسجدي" رابطه بين دو ملت ايران و عراق را يك رابطه ويژه خواند و افزود كه جمهوري اسلامي ايران همواره در سختي ها و جنگ با تروريسم در كنار ملت عراق بوده و در مرحله بازسازي نيز اين ملت را تنها نمي گذارد.
وي خاطر نشان ساخت كه ايران و عراق براي هميشه تاريخ دو كشور دوست و برادر و مسلمان باقي خواهند ماند و در آينده دو قدرت بزرگ منطقه خواهند بود.
در اين مراسم مسوول توليت آستان حرم سلمان فارسي نيز گفت از ايران به خاطر دو هديه بزرگ تشكر مي كنيم كه يكي هديه عظيمي مانند آيت الله سيستاني است و هديه از آن عظيم تر سلمان محمدي است.
"حسن هادي الجبوري" افزود كه افراد زيادي در داخل عراق و ايران به صورت خودجوش به ساخت و تكميل اين ضريح كمك كرده اند كه از همه آنها تشكر و قدرداني مي كنيم.
وي ابراز اميدواري كرد كه دولت عراق به شهر مدائن اهتمام ويژه اي دهد تا اين شهر در آينده پذيراي زائران باشد.
هادي الجبوري در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا نيز گفت كه با سازمان حج و زيارت ايران براي اعزام زائران به مدائن گفت وگو شده و به زودي سفر زائران ايراني به شهر مدائن با توجه به فضاي امني كه بر شهر حاكم است، از سرگرفته مي شود.
وي اضافه كرد كه مدائن در برگيرنده مراقد صحابي جليل القدر سلمان محمدي، "حذيفه بن اليماني"، عبدالله بن جابر الانصاري" و "طاهر بن امام محمد باقر (ع)" و همچنين اثر تاريخي "طاق كسري" است، كه زائران ايراني كه وارد عراق مي شوند بسيار علاقه مند به زيارت اين مراقد مطهر و بازديد از اثر تاريخي طاق كسري هستند.
وي اضافه كرد كه ضريح مطهر سلمان محمد از پنج سال پيش آماده شده اما به دليل عمليات توسعه حرم طي اين مدت، مراسم نصب و پرده برداري از ضريح مقدس به امروز موكول شد كه مقارن با پيروزي هاي نيروهاي عراق بر داعش در موصل شده است.
حرم مطهر سلمان فارسي در برگيرنده مراقد مطهر ديگر شامل حذيفه بن اليماني، عبدالله بن جابر الانصاري كه آنها نيز از صحابي جليل القدر و وفاداران به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) هستند و همچنين مرقد طاهر بن امام محمد باقر (ع) است.
اثر تاريخي طاق كسري در فاصله كوتاهي از اين حرم واقع شده و هنوز ايوان مدائن بعد از گذشت قرن ها سرپا باقي مانده و اثر شكافت طاق كسري كه از نشانه هاي ولادت باسعادت پيامبر (ص) است در آن به وضوح ديده مي شود.
ضريح مطهر حضرت سلمان فارسي (ع) از معدود ضريح ها در كشور عراق است كه هنرمندان اصفهاني در تزيين آنها از اشعار فارسي بهره برده اند.
اين ضريح مربع شكل داراي طول 4 متر و ارتفاع سه متر است كه در ساخت آن از طلا و نقره بهره برده شده و روي ضريح ميناكاري صورت گرفته و با اشعار زيباي ايراني زينت يافته است.
به گزارش ايرنا، شهر مدائن در طول سال هاي جنگ هاي مذهبي در عراق (2006 تا 2008) در پاره اي موارد به دست گروه هاي تروريستي – تكفيري افتاد اما حرم مطهر و همچنين بناي تاريخي طاق كسري از تخريب به دست گروه هاي تروريستي در امان ماندند.


| شناسه مطلب: 69282




مدائن عتبات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران