پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی

پیامدهای تبلیغ اماکن غیرمستند درسفرهای زیارتی

جلب توجه مردم به سوی اماکن جعلی و سلب توفیق زیارت و محرومیت از درک محضر اهل بیت(ع) و دیگر شهدای والامقام کربلا تنها گوشه ای از پیامدهای ترویج اماکن غیر مستند است

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، زائران عتبات عاليات در سفر زيارتي خود علاوه بر حرم هاي مطهر امامان معصوم(ع) گاهي از اماكني بازديد و آنها را زيارت مي كنند كه برخي از آنها فاقد ريشه و سند معتبر بوده و برخي نيز در عين مثبت و مستند بودن در هاله اي از عقايد خرافي و باورهاي نامعقول گرفتار شده اند.
اين پيرايه هاي خرافه آميز، سيماي زيباي اين آثار و پديده ها را نيز زشت و مشوّه جلوه مي دهد كه از جمله اين اماكن كه غير مستند بودن اصل يا مكان آن از نظر تاريخي، ديني و علمي در عتبات بويژه كربلاي معلا ثابت شده است مي توان به خانه امام علي(ع) در كوفه، ميزاب رحمت(ناودان طلاي حضرت علي(ع، باغ امام صادق(ع)، مقام شيرفضه، مقام احتجاج، نهر علقمه، خيمه حضرت قاسم(ع)، مقام علي اكبر(ع)، مقام علي اصغر(ع) و كف العباس(ع) اشاره كرد.
از آثار منفي و وجود تالي فاسد اين اماكن غير مستند، جلب توجه مردم به سوي آنها و سلب توفيق زيارت و محروميت از درك محضر اهل بيت(ع) و ديگر شهداي والامقام كربلاست. زماني را كه زائر صرف تردد بين اين اماكن و تماشاي آنها مي كند، به همان اندازه از تشرف در صحن و حرم آن بزرگوران و زيارت قبور آنان محروم مي شود به طوري كه پيامدهاي منفي و زيانبار ترويج چنين اماكني را مي توان به اين شرح برشمرد:
ا) رسميت دادن به اماكن جعلي در حالي كه آموزه هاي ديني خلاف آن است.
2) از بين بردن فرصت ارزشمند زائر.
3) محروم شدن زائر از زيارت امام حسين(ع) و شهداي كربلا كه اهل اصلي سفر است.
4) مزاحمت براي ساكنان اطراف اين اماكن جعلي.
5) تزاحم و تصادم با نامحرم در گذرگاه هاي تنگ اين اماكن.
گويا سخن اميرالمؤمنين را از ياد برده ايم كه تازيانه در دست در بازار كوفه قدم مي زد و به مردم مي فرمود: شنيده ام در بازار شانه هاي زنانتان به شانه مردان نامحرم برخورد مي كند؛ خدا لعنت كند مردي را كه غيرت ندارد.
6) سوء استفاده سودجويان از اعتقادات مردم.
يكي از دوستان تعريف مي كرد كه خانمي از همراهان ما وقتي چشمش به گهواره موجود در مقام جعلي علي اصغر(ع) افتاد، چند دقيقه بر مظلوميت آن حضرت گريست و ناگهان گردنبند و النگوها و گوشواره ها و همه جواهر آلات همراه خود را يك جا در گهواره انداخت و رفت.
به راستي دست اين سودجويان را چه كسي بازكرده است؟ آيا ما اگر اين زائران عاشق را به اين اماكن نمي برديم چنين اتفاقي مي افتاد؟ آيا عمل برخي از ما مورد تأييد امام زمان(عج) است؟. در نهايت شايسته است روحانيان و مداحان كاروان ها به عنوان يك تكليف شرعي به جاي بردن زائران ائمه معصوم(ع) به اين كوچه پس كوچه هاي انحرافي از آنان بخواهيم تا با حضور در حرم هاي مطهر از خداي متعال كمال و معنويت را در حضور ارواج بلند آنان طلب كنند.




نظرات کاربران