یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت

یاوران حجاج؛ نیروهای داوطلب مومن و عاشق خدمت

همایش یاوران زائران سرزمین وحی(یاوران حجاج) امروز - شنبه - در محل سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج زیارت برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران در اين همايش كه در محل سالن اجتماعات سازمان حج و زيارت برگزار شد، با اشاره به بركات و آثار معنوي حج، بر ضرورت و اهميت كمك به زائران در اين سفر معنوي تاكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين اصغر محمدي، با بيان اينكه سفر حج، رزقي است كه نصيب همه كارگزاران از جمله «ياوران حجاج» شده است، گفت: به منظور شكرگزاري اين رزق الهي كه به ما عنايت شده است و بر مبناي اصل تعاون، بايد براي كمك به زائران بكوشيم و از دغدغه هاي آنان بكاهيم.
وي اضافه كرد: تمام تلاش ها مبتني بر صحت مناسك و آشنايي با اسرار حج است و ياوران حجاج با اتكا بر اصل تعاون كه داراي بركات و آثار فراواني است، توفيق خواهند داشت كه هم در عرصه فرهنگي و هم در عرصه بجا آوردن اعمال به زائران سرزمين وحي خدمت كنند.
**زائر نبايد احساس غربت كند مدير كل حج وزيارت استان تهران نيز در اين همايش گفت: با وجود همه مشكلات و شرايط ويژه اي كه امسال با آن مواجه بوديم، اجراي امور به خوبي پيش رفته و مقدمات كار در زمينه هاي مختلف از جمله مسكن، تغذيه، تداركات، اجاره هتل ها، حمل و نقل و ساير موارد براي برگزاري حجي با شكوه فراهم شده است.
مهران فرشيد افزود: مديران كاروان با بيش از 800 وظيفه در زمينه انجام امور حج روبرو هستند كه اين كار سختي است و كمك «ياوران حجاج» براي تسهيل امور مربوط به زائران را مي طلبد.
وي با تاكيد بر اينكه ياوران حجاج بايد الگو باشند و حضور خاضعانه و خالصانه آنان فرصتي است كه موجب افزايش قدرت ما در كنار آنان خواهد شد، تصريح كرد: زائر نبايد احساس غربت كند؛ اگر او بداند در گروهي قرار گرفته كه حمايت مي شود، اين زمينه اي براي قوت قلب و آرامش زائران و كاروان ها خواهد بود.
**ياوران حجاج مسئوليت ديگران را به دوش نمي كشند مدير امور جذب و سازماندهي بعثه مقام معظم رهبري نيز در اين همايش اظهاكرد: شكل گيري ياوران حجاح به اين معني نيست كه مسئوليت ديگران به دوش اين گروه خواهد بود بلكه هدف، كمك مضاعف براي تسهيل امور مربوط به زائران و بهبود شرايط است.
علي پروانه با بيان اينكه امسال كاروان هاي زائران ايراني در چهار قالب 85، 115، 135 و 160 نفره عازم مناسك حج مي شوند، گفت: از سوي بعثه مقام معظم رهبري براي كاروان هاي 85 و 115 نفره يك روحاني در نظر گرفته شده و براي دو قالب ديگر، علاوه بر روحاني يك معين نيز همراه كاروان خواهد بود.
وي اضافه كرد: هر يك از ياوران حجاج مسئوليت 12 تن زائران ايراني را به عهده خواهد داشت تا علاوه بر كمك به آنها بتوانند نقطه نظرات را هم به مسئولان كاروان براي رفع مشكلات انتقال دهد.
او با اشاره به اينكه اعمال حج در عين سادگي بسيار دقيق است، گفت: به كشوري مي رويم كه قواعد خاص خودش را دارد و ضروري است از زمان ورود به فرودگاه، توصيه هاي لازم ارائه شود تا با كمترين آسيب سفر را پشت سر بگذاريم و زائران توجيه شوند در فضايي كه قرار مي گيرند متناسب با محيط رفتار كنند.
در بخش ديگري از اين همايش، نماينده امداد و نجات اورژانس تهران با برگزاري كارگاهي، توصيه هاي لازم به ياوران حجاج در زمينه نحوه برخورد با سوانح و چگونگي امدادرساني به افراد آسيب ديده را ارائه كرد.
نحوه مواجهه با سوانحي مانند انسداد راه هوايي، احياء قلبي، ريوي و مغزي، تشنج، حملات قلبي، گرمازدگي، صحنه تصادفات و نحوه متوقف كردن خونريزي از جمله مواردي كه توسط كارشناس اورژانس تهران به ياوران حجاج آموزش داده شد.
گروه ياوران زائران بيت الله الحرام و حجاج ايراني در مناسك حج، براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي با همكاري تعداد محدودي از زائران بيت الله الحرام در بعثه مقام معظم رهبري تشكيل شد كه در مكان هاي خاص زيارتي در ايام حج به ارشاد و راهنمايي زائران مي پرداختند.
اهم برنامه هاي اين گروه در 9بخش پيش بيني شده كه با عناوين «بنيان مرصوص» ، «طرح حامي» ، «تواصي» ، «ارادت» ، «ديدار» ، «بصيرت» ، «مراقبت معنوي»، «برادري» و «ارشاد» شناخته مي شود.
امسال 86 هزار و500 زائر ايراني در قالب 600 كاروان براي انجام مناسك حج راهي عربستان خواهند.
زائران ايراني از20 ايستگاه پروازي كشوربراي انجام مناسك حج راهي عربستان خواهند شد و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده نخستين كاروان زائران ايراني از ايستگاه پروازي تهران نهم مرداد راهي عربستان مي شود.




نظرات کاربران