پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات

پاسخ به شبهات درباره امام علی در موسوعه رد شبهات

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه آثار موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان، منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت، وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعي از نويسندگان آماده ساخته و مؤسسه فرهنگي هنري مشعر آن را منتشر كرده است.
اين مجموعه با توجه به تغيير هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام عليه مذهب اهل بيت عليهم السلام در سال هاي اخير و با هدف انجام اين وظيفه خطير و دفاع از مذهب اهل بيت عليهم السلام تنظيم شده است و در آن توجهي ويژه به مسأله «پاسخگويي به شبهات» شده است.
آثار مورد نظر كتاب هاي توحيد، قرآن، اهل بيت، امام علي (1)، امام علي (2)، مهدويت، شيعه (1) و شيعه (2) هستند كه سرويس كتاب و نشر خبرگزاري رسا بر اساس وظيفه خود در معرفي آثار منتشر شده حوزوي، هر يك از اين عنوان ها را بررسي كرده است.
در چهارمين جلد موسوعه رد شبهات با موضوع «امام علي»، به شبهاتي با موضوع «علي عليه السلام؛ محور حق»، «امام علي عليه السلام و تأييد خلافت ابي بكر»، «آيه ولايت»، «حديث رد الشمس» و «حديث طير مشوي» به قلم پژوهشگران اين عرصه به صورت علمي و دقيق پاسخ داده شده است.
علي عليه السلام؛ محور حق/ عبدالله مهدوي
با توجه به ارزيابي كه در اين نوشتار از سند روايت «علي مع الحق...» انجام شده، روشن گرديده است كه تمام راويان آن، ثقه و مورد اعتمادند و در نتيجه، روايت از نظر سندي صحيح و معتبر است و عده‌اي از دانشمندان اهل سنت مانند خطيب بغدادي، ابن عساكر دمشقي، ابن قتيبه دينوري، ابوجعفر اسكافي، شيخ سليمان قندوزي و ابن مردويه اصفهاني، آنها را از طريق ام سلمه، عايشه، عمار ياسر و ابوذر غفاري، از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل كرده‌اند.
بنابراين، روايت به روشني ثابت مي‌كند علي عليه السلام، محور حق است و همانند رسول خدا صلي الله عليه و آله حق بر مدار او مي‌چرخد و او نيز همانند رسول خدا صلي الله عليه و آله معصوم است. اما عصمت نداشتن ابوبكر، عمر و عثمان، نه تنها دليل بر عدم عصمت اميرمؤمنان نيست، بلكه روشن‌ترين دليل بر اين است كه آنها جانشينان رسول خدا صلي الله عليه و آله نبوده‌اند.
تمام رواياتي كه درباره عمار بن ياسر با همين مضمون نقل شده بود، از طرفي داراي سند ضعيف و غير قابل احتجاج بود و از طرف ديگر رواياتي داشتيم كه آنها را به زمان و شرايط خاص مقيد مي‌كرد.
امام علي عليه السلام و تأييد خلافت ابي بكر/ محمدظهر نصيري
با بررسي ادله و مستندات علماي وهابي درباره اينكه امام علي عليه السلام، خلافت ابوبكر را تأييد كرده است، به اين نتيجه مي‌رسيم هيچ‌كدام از ادله آنان نمي تواند چنين ادعايي را ثابت كند؛ زيرا در سيره امام علي عليه السلام كه در خود منابع اهل سنت ذكر شده است، نمي‌توان مطلبي يافت كه ناظر بر تأييد خلافت ابوبكر باشد. در واقع، تمامي دلايل علماي وهابي يا دلالت بر مقصود آنان ندارند يا درست بر خلاف گفته آنان است؛ چنان=كه به تفصيل بيان شد.
آيه ولايت/ حميدالله رفيعي زابلي
از آنچه در اين نوشتار بيان شده است به دست مي‌آيد كه آيه ولايت با كمك حديثي كه در شأن نزول آن نقل شده است، بر اين مطلب دلالت روشن دارد كه ولايت در اصل اختصاص به خداوند دارد و بالتبع به رسول خدا صلي الله و عليه و آله و در طول آن به حضرت علي عليه السلام داده شده است. شبهات و اشكالات وهابيت نيز بر اساس اعتقادات نادرست آنان از امامت و ولايت است و چون اين آيه شريفه، مباني آنان را زير سؤال مي‌برد، به ناچار بايد آيه را به گونه‌اي معنا كنند كه آسيبي به اصول اعتقادي آنان وارد نشود.
حديث رد الشمس/ علي جان محمدي
از مباحثي كه درباره حديث «رد شمس» در اين نوشتار بيان شده است، اين نتايج به دست مي‌آيد:
1ـ طبق ديدگاه علماي شيعه و اهل سنت، «رد شمس» دو مرتبه براي اميرمؤمنان عليه السلام صورت گرفته است: يك‌بار زمان رسول خدا صلي الله و عليه و آله هنگام دريافت وحي و بار دوم بعد از رحلت آن حضرت، در سرزمين بابل و بعد از برگشت از جنگ نهروان.
هرچند برخي از روايات حاكي از اين است كه رد شمس، زيادتر از دو مرتبه بوده، اما دو بار برگشت خورشيد مورد اتفاق علماي فريقين است.
2ـ روايات هر دو بار، در منابع شيعه با سندهاي معتبر وارد شده است. ولي در منابع اهل سنت، حديث رد شمس در زمان رسول خدا صلي الله و عليه و آله از طرق جمعي از صحابه جليل القدر از جمله اميرمؤمنان و امام حسين عليه السلام نقل شده است و تعدادي از علماي آنها كتاب‌هاي مستقل نوشته و تعداد زيادي نيز به صحت اين روايات تصريح كرده‌اند.
3ـ برخي از منكران فضايل اهل بيت مانند ابن جوزي، ابن تيميه و ابن كثير، در اسناد و دلالت روايات رد شمس شبهه‌افكني كرده‌اند كه سخنان آنها از سوي علماي اهل سنت پاسخ داده شده و سخنانشان در تضعيف اسانيد كاملاً بي‌اساس و برخاسته از دشمني آنها در ستيزه با فضايل اميرمؤمنان عليه السلام است.
4ـ با نقد اشكالات سندي و دلالي روايات، قضيه رد شمس بزرگ‌ترين معجزه، كرامت و ولايت تكويني را براي رسول خدا صلي الله و عليه و آله و اميرمؤمنان عليه السلام به نمايش مي‌گذارد.
5ـ اين معجزه،‌ يكي از بهترين دليل‌ها بر افضليت اميرمؤمنان عليه السلام در مسئله انتخاب جانشيني رسول خدا صلي الله و عليه و آله است كه ميان امت اسلامي نظيري ندارد.
حديث طير مشوي/ رحمت الله ضيائي
بي‌ترديد، حديث طير، در آثار مهم و معتبر اهل سنت وارده شده است و برخي از محدثان اهل سنت، مانند حاكم نيشابوري، به صراحت تمام به صحت حديث اشاره كرده‌اند. بيش از سي نفر از صحابه نيز اين روايت را نقل كرده‌اند و بنا به گفته ابن كثير دمشقي، حديث طير نود طرق دارد كه در اين مقاله، برخي از طرقي كه در منابع معتبر اهل سنت آمده است، از نگاه سند بررسي شد و تك‌تك راويان نيز از نگاه رجالي تحليل شدند و ثابت شد كه همه داراي توثيق و از نگاه رجال شناسان اهل سنت، مانند ذهبي، ابن حجر و مزي معتبرند.
از نگاه دلالت نيز اين حديث، همچون احاديث ديگري كه در فضايل و جايگاه امام علي عليه السلام در متون روايي اهل سنت و شيعه آمده است، ثابت مي‌كند كه هيچ‌كس از اصحاب رسول خدا صلي الله و عليه و آله به مرتبه و جايگاه اميرمؤمنان نمي‌رسد.
به شبهات ابن تيميه نيز از همه جنبه‌هاي ممكن، به طور كامل و شفاف، پاسخ داديم و بر اهل دقت و انصاف روشن شد كه تمام شبهات ابن تيميه ناشي از كينه و دشمني وي به اهل بيت عليهم السلام است. ازاين‌رو بزرگان اهل سنت معتقدند ابن تيميه ناصبي بوده است و اين واقعيت را مي‌توان در تمام آثار وي به وضوح مشاهده كرد.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، چهارمين جلد موسوعه رد شبهات را با موضوع «امام علي(ع)» در قطع رقعي و 237 صفحه با شمارگان 1000 نسخه منتشر كرده است.




نظرات کاربران