پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج

پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی در رابطه با حج

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، استفتائاتی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با حج و پاسخ معظم له را منتشر کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در آستانه فرارسبدن ماه ذي‌الحجه و موسم حج، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري در بخش استفتائات جديد مربوط به ماه مرداد را به سؤالات شرعي مربوط به حج اختصاص داده كه به شرح ذيل است:
خمس وديعه حج س. مبلغي كه وديعه گذار حج چند سال قبل گذاشته خمس دارد؟
ج. اصل سپرده اگر از درآمد كسب بوده و خمس آن داده نشده، خمس دارد اما سود حاصله اگر پيش از سال عزيمت به سفر حج قابل وصول نبوده، جزو درآمد سال وصول محسوب مي‌شود كه اگر در همان سال هزينه سفر حج شود، خمس ندارد. استطاعت حج در سال‌هاي گذشته س. فردي در سال‌هاي گذشته مستطيع بوده و ثبت نام كرده ولي امسال كه امكان سفر حج براي او فراهم شده امكان مالي لازم را براي تأمين تتمه مخارج سفر ندارد، تكليف حج او چيست؟
ج. در فرض مرقوم تا زماني كه شرايط استطاعت فراهم نشود مستطيع نيستيد و حج مستقر نمي‌شود مگر اينكه در سال‌هاي‌ گذشته حج بر او مستقر شده باشد (يعني علاوه بر استطاعت مالي امكان تشرف هم براي او فراهم بوده باشد و خود او در رفتن مسامحه كرده باشد) كه بايد به هر نحو در اولين زمان ممكن براي حج اقدام كنيد. استطاعت حج و مخارج فرزندان س. كسي كه حدود ده سال پيش براي حج ثبت نام كرده و امسال نوبت او فرا رسيده، لكن براي خريد جهيزيه دخترش نيازمند آن مبلغ هست و امرش دائر بين يكي از اين دو خرج است (براي هركدام خرج كند، ديگري را نمي تواند تأمين كند) وظيفه‌اش چيست؟ مي‌تواند جهيزيه دخترش را تأمين كند و حج را به سال‌هاي آتي در صورت استطاعت موكول كند؟
ج. اگر مخارج ازدواج فرزندتان جزء مخارج عرفي فعلي شما باشد و پول ياد شده براي انجام حج و ازدواج كفايت نكند، و قبلاً حج بر شما مستقر نشده باشد، حج واجب نيست. استطاعت حج با خريد فيش آزاد س. به واسطه گرفتن ارث مستطيع شده‌ام، در شرايط فعلي واجب است كه ثبت نام دولتي انجام دهم يا فيش آزاد براي رفتن به حج خريداري كنم؟
ج. در صورتي كه منع قانوني نداشته باشد و توانايي داشته باشيد، بايد فيش آزاد تهيه كنيد. حج با مال قرضي
س. آيا كسي مي‌تواند جهت رفتن به حج قرض بگيرد و در صورت انجام فريضه حج با پول قرضي، آيا در زمان استطاعت تكليف به قوت خود باقي است يا اينكه همين حج كفايت مي‌كند؟
ج. اگر قبلاَ حج بر مكلف واجب نشده است، و الان هزينه رفتن به حج را در اختيار ندارد، اما مي‌تواند قرض بگيرد و سپس به سادگي قرض خود را ادا كند، واجب نيست كه خود را با قرض گرفتن مستطيع كند، اما اگر بگيرد، حج بر او واجب مي‌شود و حجة الاسلام محسوب مي‌شود.
استطاعت حج و امنيت س. آيا در وضع كنوني با توجه به تصور عدم امنيت در سفر حج، آيا كسي مستطيع مي‌شود يا نه؟
ج. مجرد آنچه ذكر شده مانع از تحقق استطاعت نيست. پوشيدن اضطراري جوراب در حال احرام س. اينجانب از جانبازان جنگ تحميلي هستم(قطع عضو از ناحيه پا). با توجه به اينكه يكي از شرايط محرم هنگام تشرف نداشتن لباس دوخته به تن است و از طرفي بنده براي گذاشتن پاي مصنوعي حتما بايد از جوراب‌هاي دوخته استفاده كنم و بدون پا انجام اعمال براي من مشكل است، خواهشمند است راهنمايي نماييد؟
ج. در فرض ضرورت اين عمل جايز است ولي بنا بر احتياط يك گوسفند كفاره بدهيد. استطاعت حج و امتحانات دانشگاه س. اگر دانشجويي در موسم حج، امتحان دانشگاهي دارد، آيا مي‌تواند حج واجب را به سال آينده موكول كند، خصوصاً اگر امتحان درسي براي او جنبه حياتي داشته باشد و بسيار مهم است؟
ج. در صورتي كه مستطيع شده باشد بايد حج را بجا آورد و مجرد آنچه ذكر شده مانع از تحقق استطاعت نيست. سعي در طبقه دوم صفا و مروه س. چون طبقه اول سعي صفا و مروه را به خاطر ازدحام بسته بودند، بنده قهرا مجبور شدم در طبقه دوم سعي كنم، آن موقع كسي نبود كه مرا رهنمايي كند لذا اعمال حج را ادامه دادم، از احرام خارج شده و به ايران برگشتم، آيا سعي من صحيح بوده است؟ در صورت صحيح نبودن سعي، وظيفه من چيست؟
ج. سعي در مسيري كه بالاتر از صفا و مروه است مجزي نيست، وظيفه ي عاجز از سعي ولو با وسيله‌اي از قبيل چرخ دستي، آن است كه نايب بگيرد. و اگر براي شما بازگشت به مكه و انجام سعي عسر و حرج دارد نائب بگيريد تا سعي شما را انجام دهد. عمره مفرده قبل از عمره تمتع س. در ماه ذي‌القعده وارد مكه مي‌شويم، آيا هنگام ورود بايد نيت عمره مفرده داشته باشيم يا عمره تمتع؟ و با توجه به باطل بودن هر حجي بين عمره تمتع و حجة الاسلام مي توان عمره مفرده را قبل عمره تمتع انجام داد؟
ج. مانعي ندارد كه اول عمره مفرده انجام دهد و عمره تمتّع را به تأخير بيندازد تا زماني كه بتواند در آن وقت عمره تمتّع را قبل از اعمال حج به‌جا آورد، در اين صورت بايد از يكي از ميقات‌هاي پنجگانه براي عمره تمتّع محرم شود و هنگامي كه از عمره تمتّع فارغ شد از مكّه براي حج تمتع محرم شود.


| شناسه مطلب: 69391




حج تمتع فقه مناسك



مطالب مرتبط

نظرات کاربران