پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله

پیش‌بینی حجی آرام و کم مسئله

وزیر اسبق امور خارجه ایران در بخشی از یادداشت خود نوشت: ایران و عربستان در برگزاری حج امسال نگرانی خاص خود را دارند و ماحصل این نگرانی ها، برگزاری حجی آرام با کمترین مسئله خواهد بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، «منوچهر متكي» وزيراسبق امور خارجه در يادداشت اختصاصي كه در اختيار خبرگزاري مهر قرار داد، با اشاره به حوادث ناگواري كه منجر به تعطيلي حج در سال گذشته شد، ضمن طرح دو نگراني، پيش بيني كرده است كه تلاش هاي ايران و اقدامات عربستان در نهايت منجر به برگزاري حجي آرام و كم مسئله در سال جاري شود.
متن كامل اين يادداشت به شرح زير است:
حادثه غمبار منا در سال ۱۳۹۴ كام همه حاجيان ما و همه ملت ايران را تلخ كرد. مذاكرات يكسال بعد از آن حادثه نهايتا منجر به حضور حجاج ايراني در مراسم حج سال گذشته نگرديد و اين درحالي است كه سردي روبه افزايش روابط سياسي دو جانبه نيز بر موضوعات مرتبط بر حج ايرانيان و نيز همكاري جمهوري اسلامي ايران با سازمان همكاري هاي اسلامي كه مقر آن در جده است سايه انداخته است.
تمايلات ضمني طرفين در ماه هاي اخير و نهايتا توافقات بعمل آمده بين امير الحجاج ايران و مسئولين حج عربستان در هاله اي از خوف و رجاء، زمينه تشرف حاجيان ايراني را براي مراسم امسال فراهم كرد.
تغييرات گسترده در مقامات عربستان بويژه در حوزه مرتبط با امور حج و امنيت، دغدغه هاي جديدي را براي افكار عمومي و حاجيان در صف انتظار پديدار نمود. سفر اخير رئيس سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران به عربستان كه از مدتها پيش هماهنگ شده بود و اظهارات مقامات عربستان با تاكيد بر توافقات بعمل آمده و عدم تاثير جابجايي مقامات در سياست هاي آن كشور در امور حج، شرايط ملتهب را آرام و دست اندركاران حج جمهوري اسلامي را نسبت به پيگيري و هماهنگي امور حاجيان اميدوار ساخت.
به نظر مي رسد موضوع صدور رواديد براي تيم ۱۰ نفره وزارت خارجه نيز با توجه به موافقت عربستان با اصل اعزام آنان جهت پيگيري امور كنسولي حجاج ايراني طي روزهاي آينده انجام خواهد شد.
موضوعات ميداني چيست و چگونه مديريت خواهدشد؟
واقعيت آن است كه ايران و عربستان در برگزاري حج امسال نگراني خاص خود را دارند. امير الحجاج ايرانيان و سازمان حج و زيارت علي رغم تمهيدات لازم كه مهمترين آنها توافق نامه با مقامات ذي ربط عربستان است، كماكان اين نگراني را دارند كه آيا پايبندي كامل به تعهدات اعمال خواهد شد و مشكلي براي حجاج ايراني پيش نخواهدآمد؟
از سوي ديگر مسئولين عربستاني نگران هستند كه بروز هرگونه حادثه احتمالي براي حجاج كشورهاي مختلف بويژه جمهوري اسلامي ايران، مديريت و كارآمدي آنان را در برگزاري موفق حج نزد افكار عمومي مسلمانان جهان بطور جدي خدشه دار نموده و زير سوال بيرد.
به نظر نگارنده اين دو نگراني از دو منظر كاملا متفاوت موجب خواهد شد كه احتياطي جدي بر برگزاري مراسم حج امسال از سوي طرفين اعمال گردد. نتيجه و ماحصل اين نگراني ها و احتياط ها، برگزاري حجي آرام با كمترين مسئله خواهد بود.
آيا نيل به چنين موفقيتي مي تواند گره گشاي برخي مسائل ديگر باشد؟


| شناسه مطلب: 69443




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران