مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶  آبروی اهل بیت(ع) باشید

مهم‌ترین توصیه‌ها به زائران حج تمتع ۹۶ آبروی اهل بیت(ع) باشید

می‌توان صد‌ها توصیه بهداشتی، امنیتی، فرهنگی، مناسکی، معنوی و ... به زائران حج ارائه کرد اما مهم‌ترین توصیه به زائران حج این است: در سرزمین غربت ائمه(ع) برای آنها آبروداری کنید.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) امسال ۸۶ هزار زائر ايراني در مناسك حج حضور خواهند داشت. اگر چه جلسه‌هاي آموزشي متعددي براي زائران حج تمتع برگزار شده تا زائران از نظر آگاهي‌هاي عمومي در خصوص كشور مقصد، مقررات سفر، مباحث معنوي، مناسك و ... آگاهي‌هاي لازم را كسب كنند اما علي‌رغم همه اين آموزش‌ها در سال‌هاي قبل شاهد بوديم برخي از زائران با عدم رعايت قوانين كشور ميزبان و توجه نكردن به توصيه‌هاي مسئولان سازمان حج و زيارت مشكلاتي را براي خود و همراهانشان به وجود مي‌آوردند بر همين اساس و با آرزوي حجي آرام و بدون هيچ گونه مشكي براي زائران مهم‌ترين توصيه‌هاي مربوط به سفر حج در اين فرصت به زائران و خانواده‌هاي آنها ارائه مي‌شود.
صبور باشيد؛ صبر مهم‌ترين مسئله اي است كه بايد زائران در اين سفر به آن توجه كنند. حج سفري گروهي است و قرار است بيش از يك ماه اعضاي يك كاروان همانند اعضاي يك خانواده در كنار هم يكي از مهم‌ترين رخ دادهاي زندگي معنوي خود را تجربه كنند پس صبر در مقابل تمامي مسائل و مشكلات مهم‌ترين خصيصه‌اي كه است كه به زائران در سپري كردن حجي آرام و البته مقبول كمك خواهدكرد.
حج يكبار در تمام عمر براي انسان واجب مي‌شود و فرصت حاجي شدن براي بسياري از مردم فقط يك بار است، تمام همت خود را صرف درك حج و گام گذاشتن در مسير حجي مقبول به كار ببريد.
هر حاجي تنها مي‌تواند دو چمدان به ابعاد ۳۰×۴۰×۶۵ و ۲۵×۳۵×۶۰ همراه خود داشته باشد و حتما روي چمدان‌ها مشخصات زائر و كاروان نوشته شود. وزن هر چمدان نبايد بيش از ۲۰ كيلوگرم باشد و توصيه شده از قرار دادن اشياء گرانقيمت در داخل چمدان‌هايي كه به قسمت بار تحويل داده مي‌شوند خودداري شود، چرا كه شركت‌هاي بيمه و هواپيمايي مسئوليتي را در قبال مفقود شدن اشياء قيمتي قبول نكردند.زائران فقط مي‌توانند ساك دستي به ابعاد ۲۰×۳۰×۳۵به وزن ۵ كيلوگرم با خود به داخل هواپيما ببرند.
از همراه بردن گواهي‌نامه، شناسنامه، كارت‌هاي ملي و اعتباري، خوراكي‌ها و لوازم بهداشتي غيرضروري و كتاب‌هاي نامرتبط خودداري كنيد. بردن بسته‌هاي اضافي، نايلون، اسپري‌هاي بدن، پتو و مايعات نيز به داخل هواپيما ممنوع است. بازار گردي نكنيد/ گرمازده نشويد
سوغاتي خود را از داخل كشور تهيه كنيد؛ به دليل شدت گرما بازارگردي نه تنها موجب هدر رفت وقت و هزينه شما مي‌شود بلكه احتمال گرمازدگي را به شدت افزايش مي‌دهد و قبل از مناسك حج شما را خسته و حتي ممكن است بيمار كند.
زيور آلات، وسايل گران قيمت، تب لت و لپ تاپ و ساير وسائل الكترونيك كه مورد نياز نيست، گواهي نامه، شناسنامه و ... را همراه نبريد. در اين سفر تنها كارت زائر و پاسپورت مدارك معتبر محسوب مي‌شود.
قبل از حركت، داروهاي خود را با پزشك شخصي و پزشك كاروان هماهنگ كنيد و سه برابر داروي مورد نياز خود در مدت سفر حج را همراه داشته باشيد تا در صورت گم شدن بخشي از داروها، دچار مشكل نشويد؛ البته حتماً نسخه داروهاي خود را نيز همراه داشته باشيد.
حتماً قبل از سفر نسبت به تخليه حافظه تلفن و رايانه، فلش مموري و يا دوربين خود اقدام كنيد. مچ بند الكترونيكي خود را هميشه همراه داشته باشيد
به مقررات كاروان احترام بگذاريد و به هيچ وجه به صورت انفرادي رفتار و تردد نكنيد و هميشه به صورت گروه‌هاي چند نفره به اماكن شريف برويد.
ماسك همراه داشته باشيد و در مكان‌هاي پر ازدحام از ماسك استفاده كنيد. هيچ چيزي را از زمين بر نداريد (به قصد اينكه به مأموران براي پيدا شدن صاحبش تحويل دهيد) چرا كه ممكن به اين عنوان كه شيئي كه بر زمين افتاده متعلق به شما نيست تهمت دزدي به شما زده شود.
با توجه به حساسيت‌هاي موجود، درباره ادعيه صرفاً كتب ادعيه‌اي كه نشر مشعر در اختيار حجاج مي‌گذارد مي‌توانيد همراه ببريد و البته از گرفتن هر گونه جزوه و كتاب در حرم‌هاي مدينه و مكه پرهيز كنند. در قبرستان بقيع يا ساير اماكن مذهبي از بحث و جدل با مأموران امر به معروف پرهيز كنند چرا كه گاهاً برخي عوامل تندرو به دنبال سوءاستفاده از اين فضا‌ها هستند.
يكي از مقرراتي كه در مسجد الحرام وجود دارد و به طور جدي اجرا و بعضاً عدم رعايت آن سبب دستگيري و بازداشت زائر مي شود. موضوعي بنام « تلصيق» است، آقايان در هنگام طواف مراقب باشند تا حتي المقدور بدن آنها با بانواني كه جلوي آنها قرار مي‌گيرد تماس برقرار نكند. عموماً دستگيري به اين اتهام در كنار حجر‌الاسود كه از شلوغي خاصي بر خوردار و با دوربين‌هاي مدار بسته متعدد كنترل مي‌شود اتفاق مي‌افتد. لازم به ذكر است به دليل اينكه عموماً زنان دستگير نمي‌شوند اثبات اينكه شما محرم خويش را جهت استلام حجر همراهي مي‌كرديد كاري دشوار و شايد طولاني باشد و تا اثبات موضوع چند روزي را در بازداشت باشيد. بديهي است اگر خانمي از شما شاكي شود برخورد و پيگيري به شكل مضاعف‌تري صورت مي‌گيرد. پس نهايت دقت را داشته باشيد.
در مكه و مدينه اتومبيل‌ها با سرعت بالايي در خيابان‌ها تردد مي‌كنند قوانين مربوط به عبور و مرور از خيابان را رعايت كنيد. هميشه بطري آب همراه داشته باشيد و به اندازه كافي آب و مايعات مصرف كنيد.
شست‌وشوي مرتب دست‌ها از مهم‌ترين توصيه‌هاي بهداشتي است
شايد زائران تعجب كنند اما شست‌وشوي مرتب دست‌ها از مهم‌ترين توصيه‌هاي بهداشتي است كه به زائران رعايت آن تأكيد مي‌شود. همچنين كفش طبي و لباس‌هاي پنبه‌اي و نخي سفيد همراه داشته باشيد و از وسايل شخصي مانند سجاده شخصي استفاده كنيد و بهداشت فردي را نيز رعايت كنيد.
در تمام نقاط مسجدالنبى و مسجدالحرام و برخى اماكن ديگر، دوربين‌هاى مداربسته نصب شده است، بنابراين از انجام هر كارى كه موجب خدشه دار شدن و وهن ايرانيان مى‌شود مثل خاك برداشتن از بقيع پرهيز كنيد و با صداي بلند دعا، زيات‌نامه و ... نخوانيد. تلفن همراه خود را در اماكن زيارتي در حالت بي صدا قرار دهيد. همچنين از كشيدن سيگار در مسجد النبى و مسجد الحرام و صحن‌هاى اطراف آنها جداً خوددارى كنيد.
از خوابيدن در مسجد و حرم مطهر بپرهيزيد چرا كه علاوه بر كراهت، ممكن است اتفاقاتى همچون سرقت پول، كفش و وسايل ديگر براى شما پيش آيد.
از حمل قرآن و كفش‌ها با يك دست جداً بپرهيزيد
هنگامى كه قرآن را از جايگاه‌هاى مخصوص برمى‌داريد پس از قرائت، آن را در همان جا قرار دهيد و از گذاشتن آن روى زمين، فرش يا هر جاى ديگر جداً خوددارى كنيد. هم چنين از حمل قرآن و كفش‌ها با يك دست بپرهيزيد؛ اين كار از ديدگاه اهل سنت بى‌احترامى به كتاب خدا به شمار مى‌آيد. رعايت اين نكته در هر موقعيتى، ضرورى است.
هنگام نماز از مقابل نمازگزاران عبور نكنيد، اين عمل در فقه شيعه مكروه است اما از نظر اهل سنت، عملى حرام به شمار مى‌آيد. همچنين اهل سنت بوسيدن ضريح، درها و ديوارها را حرام و از مصاديق شرك مى‌دانند. از اين رو براى جلوگيرى از برخوردهاى تند و متعصبانه، از انجام اين اعمال پرهيز كنيد. از خريد گندم و ريختن آن در بقيع يا اماكن ديگر نيز خوددارى كنيد. بردن هر وسيله اى به داخل حرم مطهر پيامبر(صلى الله عليه وآله) در مدينه، و مسجدالحرام در مكه ممنوع است. از طرفى بيرون از حرم نيز جاى امنى براى گذاشتن اثاثيه نيست، بنابراين هنگام عزيمت به سمت اين دو مكان مقدس وسايل اضافه كه ورود آنها به داخل مسجد ممنوع است را همراه نبريد.
برخي توصيه‌هاي بهداشتي:
با بدن گرم و عرق كرده در برابر باد پنكه و كولر قرار نگيريد. غرغره و استنشاق مرتب آب نمك تاثير بسيار خوبي در بهبودي مشكلات تنفسي دارد. استفاده نادرست از توالت فرنگي و پوشيدن دمپايي ابري و نامناسب در سرويس‌هاي بهداشتي موجب زمين خوردن و آسيب‌هاي جدي مي‌شود. خروج از محل كاروان در ساعت‌هاي گرم روز موجب گرمازدگي و عواقب وخيمي خواهد‌شد.
اعتياد و يا حمل مواد مخدر موجب بازداشت فرد توسط پليس عربستان و عدم انجام مناسك حج مي‌شود پس اگر مشكل اعتياد داريد پس از ترك كامل اقدام به انجام سفر حج كنيد. مصرف به اندازه و پرهيز از پرخوري، عدم استفاده از نوشابه‌هاي گازدار كه باعث بروز انواع مشكلات مانند يبوست، افزايش قند خون و .. مي‌شود، دقت در مصرف داروها به ويژه داروي ضد بارداري براي بانوان از مسائل مهم ديگري است كه زائران بايد به آنها توجه كنند. افراد مسن در صورت عدم رعايت توصيه‌هاي پزشكي، در طول سفر حج دچار فراموشي و مجبور به بازگشت به ايران خواهند شد. چشم عضو حساسي است، در طول سفر مراقب آن باشيد و دست‌هاي آلوده خود را به آن نزديك نكنيد. با مراقبت‌هاي لازم از عرق سوز شدن بدن خود جلوگيري كنيد. يبوست با مصرف صحيح غذا، سبزيجات و ميوه قابل پيشگيري است.
همراه داشتن لوازم طبي مانند عينك، عصا و ... در طول سفر را فراموش نكنيد.
هنگام سرفه يا عطسه، با دستمال تميز دهان خود را پوشانده و آن را فورا پس از استفاده در سطل زباله درب دار بياندازيد. از فرد بيمار حداقل يك متر فاصله گرفته و در مسير سرفه و عطسه وي قرار نگيريد.
از دست دادن و در آغوش گرفتن افراد بيمار يا مشكوك به بيماري خوداري كنيد.
از حضور بي‌مورد در تجمعات و فضاهاي بسته و بدون تهويه بپرهيزيد.
خود را بيش از حد خسته نكنيد، اگر استراحت شما كافي نباشد بيمار خواهيد شد.
در صورت بروز تب، سرفه و گلو درد به سرعت به پزشك كاروان مراجعه كنيد.
در صورت ابتلا به بيماري، براي بهبودي سريعتر استراحت كامل داشته باشيد زيرا استراحت كليد درمان شما است .
مايعات گرم، سبزيجات و ميوه جات تازه ، سوپ، چاي كم رنگ و ماست به مقدار زياد مصرف كنيد.
امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند: «اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما» (مشكاة الأنوار، ص ۶۷). هر كجا كه رفتيد و در هر موقعيتي كه قرار گرفتيد به خاطر داشته باشيد كه اگر شيعه هستيد اين يعني شما به ائمه اطهار (ع) منتسب هستيد و هر عمل شما پاي شيعه بودن شما گذاشته مي‌شود. در حج، در سرزميني كه متعلق به ائمه اطهار(ع) است اما وهابيت تلاش كرده است آثار و نشانه‌هاي ائمه(ع) را در آن نابود كند، براي ائمه(ع) آبروداري كنيد.


| شناسه مطلب: 69561




سلامت حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران