حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است

حج مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان است

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی حج را مظهر بیداری و همدلی مسلمانان جهان دانست و از مسلمانان خواست از قرآن درس هوشیاری بگیرند.

اشاره: فريضه حج از مهمترين فروع دين مبين اسلام است كه بر مسلمانان مستطيع واجب شده است؛ ميليون ها مسلمان هر ساله از سراسر جهان، گرد خانه خداوند عالم آمده و به انجام مناسك مي پردازند.
از مهمترين ويژگي هاي حج، اجتماع عظيم مسلماناني است كه با اهداف مشترك در يك نقطه جمع شده و با وحدتي بي نظير، لباس احرام پوشيده، دل از تعلقات دنيايي خود كنده، سعي در صفا و مروه مي كنند و پس از وقفه در عرفات، رمي جمرات را به جا مي آورند.
از مباحث مهمي كه در اين زمينه مطرح است، تأمين امنيت حجاج در ايام حج است؛ متأسفانه در طول ساليان شاهد بوده ايم كه حاكميت مزدور و خبيث آل سعود كه خود را خادم الحرمين مي نامد، بارها به جاي خدمت به زائران خانه خدا، خيانت كرده است؛ از اين رو با توجه به فاجعه جانسوز منا كه دوم مهر 1394 و در روز عيد قربان رخ داد و منجر به شهادت حدود 464 نفر از حجاج ايراني و بيش از 2هزار مسلمان از سراسر جهان شد، بعد امنيتي حج جايگاه و اهميت ويژه اي پيدا كرد.
از همين جهت با حجت الاسلام والمسلمين نجف نجفي روحاني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق در زمينه «جايگاه و اهميت حج» به گفت و گو پرداخته شد كه مشروح آن در ادامه مي آيد.
با توجه به اين كه در هفته حج قرار داريم، درباره اين فريضه واجب الهي توضيحاتي بفرماييد. حج جامع ترين عبادتي است كه آن را خداوند متعال مهندسي، ابراهيم خليل(ع) معماري و پيامبر گرامي اسلام(ص) در ميان مسلمان استوار ساخته و روحي تازه بخشيد؛ در قرآن كريم و احاديث نبوي و سيره ائمه معصومين(ع) بر انجام حج اهتمام و تأكيد بسيار زيادي شده و براي آن اجر و پاداش فراواني لحاظ گرديده است.
اگر مسلمان به ظرفيت عظيم حج ابراهيمي و محمدي توجه كنند، آن گاه است كه تحولات جهان اسلام به گونه ديگري رقم خواهد خورد؛ دشمني ها، نفرت ها، كينه ها، خشونت و سنگ دلي ها و تعصب هاي بي جا از جهان اسلام رخت برمي بندد و در سايه توحيد و اعتقاد به معاد، معرفت، بصيرت و شعور، اقتدار و امنيت كامل در جهان اسلام تأمين خواهد شد.
بي جهت نيست كه خداوند متعال هم خانه خود را محل امن قرارداد و در مقام تشريع فرمود، « وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً» و از همگان خواست تا حرمت آن را حفظ كنند و با يكديگر به ديده محبت و احترام بنگرند.
حج چه نقشي مي تواند در وحدت و همدلي مسلمانان جهان ايجاد كند؟ به اين نكته بايد توجه داشت كه وقتي خداي متعال از ملت هاي مختلف و نژادهاي گوناگون با مذاهب مختلف، در زمان و مكاني خاص، جهت انجام مناسك خاصي دعوت مي كند؛ اين دعوت و حضور باشكوه، بي حكمت و بدون هدف نيست؛ احياء روح اخوت، همزيستي و هماهنگي بين مسلمانان از جمله آن اهداف است.
خداوند حجاج را در مكان هاي خاصي مانند عرفات، مشعر و منا جهت وقوف و بيتوته نگه مي دارد تا علاوه بر دعا و نيايش، خودشناسي و خداشناسي، معرفت و شعور، تقويت روحيه ايثار و مقاومت و مبارزه با استكبار، وحدت و همدلي بيشتري را به آنان تزريق كند و فاصله هاي قومي و نژادي را كم كند.
در همه اين مشاهد شريفه كه بايد انسان خودسازي نموده و به مقام جمعي برسد، در عرصه اجتماعي هم بايد به نداي «واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا» گوش جان دهد ولي چه افسوس كه امروز، شيطان درون و برون بسياري از دولت هاي مسلمان را به خواب غفلت فرو برده و حتي ديگر به منافع ملت خود هم نمي انديشند تا چه رسد به منافع ساير مسلمانان.
به راستي اگر مسلمانان همان گونه كه امام راحل عظيم الشأن و رهبر معظم انقلاب «ولي امر مسلمين» بارها فرموده اند، با هم متحد شوند، ديگر اثري از اين همه مشكلات پيش روي مسلمان وجود خواهد داشت؟ همانگونه كه مي دانيد، حج عرصه تلاقي انديشه‌هاي شكل گرفته در عالم اسلام است بنابراين از نظر شما حج در رشد آگاهي بين مسلمانان چقدر مي تواند تأثيرگذار باشد؟ بايد عرض كنم حج بزرگترين كنگره جهان اسلام است كه هر ساله از همه كشورها و از همه مذاهب و با انديشه هاي گوناگون در مكه مكرمه جهت انجام مناسك حج اجتماع مي كنند و اين بهترين فرصت براي تلاقي انديشه، اثرگذاري و اثرپذيري بين آنهاست؛ بدون شك در برخورد اين انديشه ها با هم، هميشه انديشه اي غلبه پيدا مي كند و حاكم مي شود كه بر اساس عقل، منطق و فطرت استوار شده باشد و برتر از ساير انديشه ها تجلي كند.
بنابر اين انديشه اسلام ناب محمدي و تفكر اهل بيت(ع) كه جامع ترين و عميق ترين انديشه ها است و با فطرت هماهنگي دارد، داراي برتري خاصي است كه در ايام حج به طور ناخود آگاه به ديگران منتقل مي شود.
بايد توجه داشت در هيچ زمان و مكاني مانند حج، اجتماعي با اين تركيب و خصوصيت وجود ندارد؛ لذا بايد قدر اين فرصت و ظرفيت عظيم را دانست وجهت ترويج اسلام ناب محمدي و استفاده حداكثري فرصت را مغتنم شمرد.
بدون شك آرزوي ديرينه دشمنان، عدم حضور پيروان اهل بيت(ع) در همايش بي نظير جهان اسلام است؛ خود ائمه معصوم(ع) هم در زمان بني اميه و بني عباس با آن همه شرايط سخت به حج مي رفتند تا مرم از نور هدايت آنان بيشتر بهره ببرند.
روشن است كه اسلام مرز جغرافيايي ندارد؛ هر جا مسلمانان حضور و غلبه دارند، منطقه اسلام است، بنابراين آيا حج مي تواند زمينه‌ساز تشكيل امت‌ واحده باشد؟ بدون شك يكي از اهداف مهم نبي مكرم اسلام(ص) و قرآن كريم تشكليل امت واحده اسلامي بوده است؛ خداوند متعال هم در آيه 92 سوره مبارك انبياء قران كريم مي فرمايد، «ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون»؛ اسلام مي خواهد از شعوب و قبايل مختلف، امت واحده پديد آورد و آن امت واحده را درمسير صراط مستقيم و عبوديت مطلق خداوند قرار دهد.
ولي متاسفانه استعمار ديروز و استكبار امروز و غفلت مسلمانان سبب شده است كه دشمنان بتوانند با تحريك احساسات و با تشويق تكفيري ها و ايجاد گروهك تروريستي داعش، آتش فتنه را در جهان اسلام روشن كنند و قوميت هاي مختلف عربي، فارسي، تركي، آفريقايي و آسيايي، كه بايد هويت واحده و امت واحدي را تشكليل دهند، از هم جدا سازند و آن ها را به بهانه هاي گوناگون به جان هم بيندازند.
استكبار قصد دارد جهان اسلام را «اربا اربا» كرده و خود بر آنان حكومت كند و منابع مسلمانان را به يغما ببرد؛ بر مسلمانان است از قرآن كه كتاب بيداري است و حج كه مظهر بيداري و همدلي است درس گرفته و هشيار شوند و اجازه ندهند استكبار جهاني و صهيونيست هاي جنايتكار اين گونه جان و مال مسلمانان را نشانه بگيرند./840/ ۴۰۳/ب2




مطالب مرتبط

نظرات کاربران