سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است
سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با رسا:

حج بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آغاز اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی، حج را بهترین فرصت برای حل معضلات جهان اسلام برشمرد و از مسلمانان خواست بحث‌های فرقه‌ای را در حج کنار بگذارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، همزمان با آغاز اعزام زائران ايراني به سرزمين وحي جهت برگزاري مناسك حج تمتع، در همين زمينه با حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني درباره امنيت حج و مسائل پيرامون آن به گفت وگو پرداختيم كه در ادامه تقديم مي شود:
رسا ـ با توجه به آغاز اعزام زائران ايراني به حج تمتع بفرماييد كه حج چه تاثيري در امنيت ملي و اجتماعي كشور خواهد داشت؟
حج تأثيري مهم در ايجاد امنيت ملّي و اجتماعي دارد چرا كه حج منشأ تحول روحي و اخلاقي است ، حاجي وقتي مي خواهد به حج مشرف شود بايد از همه حلاليت بطلبد ، دل را از كينه تهي كند و هرگونه اختلاف و مشكلي با ديگران دارد رضايت طلبي نمايد ، اين به معني آنست كه اگر فرض كنيم همه ساله حدود 850 هزار نفر به عمره و حج مشرف شوند و ميانگين خانواده ها را نيز چهار نفر حساب كنيم نتيجه اش آنست كه هر سال چيزي حدود سه و نيم ميليون نفر تحت تأثير اين فرهنگ قرار خواهند گرفت . حال جمعيتي را كه به عتبات عاليات در حلول سال و يا ايام اربعين به عراق مي‌روند نيز اگر به اين جمع اضافه كنيم آثار اجتماعي فريضه بزرگ حج و نقش زيارت را در كاستن از آسيب هاي اجتماعي خواهيم ديد .
از سوي ديگر حاجي وظيفه دارد قبل از سفر اموال خود را پاك كند اگر خمس و زكاتي بدهكار است بپردازد ، اگر مال شبهه ناكي در اموال او هست از اموال خود جدا كند و اگر بدهكاري دارد بدهي خود را پرداخت نمايد و پاك و پاكيزه به حج مشرف شود ، آيا اين اقدام با همان آمار موجب امنيت اقتصادي در جامعه نخواهد شد ؟
نتيجه سفر نيز در تحقق اين هدف مؤثر است كسي كه به حج و عمره مي‌رود و پس از بازگشت انساني مهذب و قانون گرا و مجري احكام نوراني اسلام مي‌شود حتماً در ديگران نيز اثرخواهد گذاشت وهمين امرموجب مي‌شود تا جامعه به سوي صلاح و سداد حركت كند .
رسا ـ حج چه نقشي مي تواند در وحدت و همدلي مسلمانان جهان ايجاد كند؟
امروزجهان اسلام گرفتارتوطئه هايي است كه تلاش دارد چهره اسلام را دردنيا تخريب و اختلاف ايجاد كنند. حج، مي تواند اين توطئه ها را خنثي كرده و جهان اسلام را به وحدت فرا بخواند.
شما ملاحظه مي كنيد در عراق به سرمردم موصل، اكراد و ايزدي ها چه آوردند؛ در شروع اين فتنه بحث شيعه و سني را مطرح كردند اما بعد معلوم شد بحث شيعه و سني نيست. درچنين شرايطي شيعه وسني بايد دست بدست هم بدهند ومقابل فتنه گران بايستند و چهره زيباي اسلام رحماني را به دنيا معرفي كنند .
حضور يكپارچه مسلمانان در مناسك حج موجب مي شود كه نخست قدرت مسلمانان را به دنيا نشان دهيم و دوم اينكه براي حل مشكلات جهان اسلام و كمك به رونق اقتصادي كشورهاي اسلامي همفكري و كمك كنيم.
ما در منطق دينمان هم داريم كه «وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا...» اسلام نظرش اين است كه ما بايد حتي با دشمنان خود با انصاف رفتار كنيم. اگردر حوزه سياسي و مسائل جهان اسلام با سعودي ها مشكل داريم و روابط سياسي ما قطع است، اين مساله در جاي خود محفوظ ، اما درحوزه حج طي سال هاي گذشته با آنها تبادل اطلاعات و نظر و همكاري خوبي داشتيم و تلاش ما اين است كه با همكاري طرفين ما به تمام اهداف خود در حج دست يابيم و حج آرام و مطلوبي را داشته باشيم.
رسا ـ همانگونه كه مي دانيد، حج، عرصه تلاقي انديشه‌هاي شكل گرفته در عالم اسلام است، از نظر شما حج در رشد آگاهي بين مسلمانان چقدر مي تواند تاثيرگذار باشد؟
حضور يكپارچه مسلمانان در مناسك حج، فرصتي براي همفكري امت اسلامي و بستري براي كمك به حل مشكلات و معضلات جهان اسلام است.
در سال هاي گذشته در مذاكره با برخي مسئولان در عربستان اين پيشنهاد را مطرح كردم كه علما و شخصيت هاي ديني از فرصت گردهمايي بزرگ حج براي بحث در مورد نقاط اختلافي استفاده و روشن كنند كه واقعيت چيست، اين قدر ما روي برخي مسائل حساسيت نشان ندهيم. علما و شخصيت هاي مذهبي كشورهاي اسلامي مي توانند با رفت و آمد بين يكديگر، هرچه بيشتر با افكار هم آشنا شوند و به كمك هم فتنه ها را خنثي كنند.
بحث‌هاي فرقه‌اي بايد جمع شود و هر كسي اعم از مالكي، حنبلي، شافعي و شيعه مطابق مذاهب خود عمل كنند و هرگز به اختلاف دامن نزنند، كعبه محور وحدت امت اسلامي است. رسا ـ روشن است كه اسلام مرز جغرافيايي نمي‌شناسد؛ هر جا مسلمانان حضور و غلبه دارند، منطقه اسلام است، بنابراين آيا حج مي تواند زمينه‌ساز تشكيل امت‌ واحده باشد؟
كشورهاي جهان بويژه كشورهاي سلطه گر آمريكا و امثال آن مي خواهند كشورهاي اسلامي و ملت هاي مسلمان را تحت سلطه بگيرند و منابع آنها را غارت كنند؛ تشكيلاتي مثل سازمان ملل در دنيا درست كردند كه پشتوانه براي ملت هاي مظلوم باشد اما دست نشانده خودشان است و وقتي آمريكا چيزي را نمي خواهد در آنجا تصويب نمي شود.
ما مسلمانان به هيچ كدام از سازمان هاي بين المللي نمي توانيم تكيه كنيم، تجربه بين المللي هم نشان داده كه آنها هرگز به ما رحم نخواهند كردند. ليكن خداوند براي مسلمانان فكري اساسي كرده است و با قرار دادن حج، اين تكليف را براي آنها قرار داده كه از گوشه و كنار دنيا در يك زمان خاص اجتماع كنند، همه با هم به سوي كعبه نماز بخوانند، همه با هم به عرفات، مشعر و منا بروند؛ در واقع وحدت عملي ايجاد كرده و همه تبعيض ها را از ميان برداشته و در هر جايگاهي كه باشي سهم تو دو حوله احرام است.
«سَواءً العاكِفُ فيهِ وَالبادِ» آن سرزمين را بلد امن قرارداده است و حتي به گياهان و حيوانات اجازه تعرض نمي دهد، كسي حق حمل سلاح ندارد، يعني يك منطقه امن براي ما قرار داده، چرا از اين استفاده نكنيم.
در اين اجتماع عظيم علماي جهان اسلام، شخصيت ها و روساي كشورهاي مختلف اسلامي سالانه مي توانند دور هم جمع شوند و درباره مشكلات جهان اسلام تفاهم كنند؛ اكنون هم دير نشده حتي بايد اختلافات و مسائل فرقه اي را كنار گذاشت و با هم وارد گفت و گو شويم. چه اشكالي دارد كشورهايي مانند افغانستان، پاكستان، سوريه، عراق و يمن كه گرفتار مشكلات هستند براي ريشه كن كردن مشكلات اقتصادي آنها يا نيازهاي پزشكي يا نيازهاي بازسازي، همه كشورهاي اسلامي وارد عمل شوند.
بهترين جا براي حل معضلات جهان اسلام حج است اما بايد به شكل صحيح از آن بهره برداري كرد ما آماده هستيم من هم همه ساله با روساي بعثه ها ديدار دارم ويكي از بحث ها همين است كه ما آمادگي داريم در خدمت مسلمانان جهان باشيم و از امكاناتمان براي حل معضلات فرهنگي، فكري، فقهي و ديني استفاده كنيم.


| شناسه مطلب: 69587




حج تمتع قاضي عسكر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران