علت تلبیه در حج چیست؟ علت تلبیه در حج چیست؟ علت تلبیه در حج چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علت تلبیه در حج چیست؟ علت تلبیه در حج چیست؟ علت تلبیه در حج چیست؟ علت تلبیه در حج چیست؟ علت تلبیه در حج چیست؟

علت تلبیه در حج چیست؟

«لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ان الحمد و النعمة لک و الملک، لا شریک لک لبیک»

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، تلبيه، در لغت به معناي پاسخ گويي و اجابت خواسته است و در اصطلاح فقه، به گفتار و دعاي شخصي گفته مي شود كه جهت انجام حج و عمره محرم شده است. او با بستن احرام، نسبت به خواسته و دعوت پروردگار عالم پاسخ مي دهد. صيغه تلبيه، عبارت است از "لبيك، اللهم لبيك، انّ الحمد و النعمه لك و الملك، لا شريك لك لبيك". اين چهار جمله را تلبيات چهارگانه مي نامند كه بايد به همين لفظ خوانده شوند و عبارات مشابه، ارزشي ندارند. تلبيه، يكي از واجبات احرام است، نظير تكبيره الاحرام نسبت به نماز؛ همان گونه كه تكبيره الاحرام باطل است، احرام بدون تلبيه نيز باطل مي باشد. اين ذكر، بايد همراه نيت احرام گفته شود كه يكبار آن واجب و تكرار آن مستحب است.
عبيدالله حلبي گويد: از امام صادق - عليه‏السلام - پرسيدم: چرا تلبيه - در مناسك حج - قرار داده شد؟
حضرت فرمود: خداي عزوجل به ابراهيم - عليه‏السلام - وحي نمود كه: (و أذن في الناس بالحج يأتوك رجالا) [1] «و مردم را دعوت عمومي به حج كن تا پياده... به سوي تو بيايند» و ايشان نيز ندا در داد، و از هر مكان دوري به او پاسخ مثبت دادند.
- توضيح: تلبيه همان عباراتي است كه حاجيها به هنگام احرام پوشيدن براي حج يا عمره مي‏گويند، يعني جمله:
«لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، ان الحمد و النعمة لك و الملك، لا شريك لك لبيك» يعني: خدايا آمدم، و به نداي تو پاسخ مي‏دهم. [2] .
پي نوشت ها: [1] سوره‏ حج آيه‏ 27. [2] علل الشرايع: ص 416، بحارالأنوار: ج 96 ص 184 ح 11.


| شناسه مطلب: 69630




حديث احرام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران