کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند

کشورهایی که بیشترین زائر را در حج امسال دارند

نزدیک به چهار میلیون نفر در حج امسال شرکت می‌کنند که در این میان اندونزی، پاکستان و هند کشورهایی هستند که بیشترین سهم حجاج را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، عربستان پس از پايان طرح توسعه صحن مسجدالحرام اعلام كرد؛ دست‌كم ۸۰۰ هزار نفر بر شمار افرادي كه مي‌توانند در مراسم حج امسال شركت كنند، اضافه خواهد كرد. اين درحالي بود كه نزديك به پنج دوره از حج، كشورها با توجه به شرايط ويژه‌ي مسجدالحرام و محدود شدن فضاي زيارتي و اسكان آن، مجبور شدند هر سال دست كم ۲۰ درصد از سهميه خود را از دست بدهند. هرچند كه عربستان به آن‌ها وعده داده بود اين كاهش جمعيت را جبران خواهد كرد و به نظر مي‌رسد از حج امسال وارد چنين فازي شده است.
براساس آماري كه سازمان حج و زيارت منتشر كرده، از ميان كشورهاي اعزام كننده به حج، اندونزي با ۲۲۱ هزار نفر بيشترين سهم زائران امسال را دارد، پاكستان نيز با ۱۷۷ هزار نفر در جايگاه بعدي قرار گرفته و بعد از آن نيز هند با ۱۷۰ هزار حاجي، بيشترين سهم از حجاج را به خود اختصاص داده است.
بنگلادش با ۱۲۷ هزار نفر رتبه چهارم را دارد و ايران با فاصله زياد جمعيتي به نسبتِ بنگلادش، پنجمين كشوري است كه بيشترين سهم حجاج امسال را به خود اختصاص داده است. ايران امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر به حج اعزام مي‌كند و اين درحالي است كه سال گذشته از سهم خود محروم مانده بود و امسال بخشي از آن سهم جبران شد.
تركيه با ۸۰ هزار زائر، نيجريه با ۷۹ هزار تن، مصر با ۷۰ هزار حاجي و الجزاير با ۳۶ هزار زائر، از ديگري كشورهايي هستند كه به ترتيب بيشترين سهم حجاج را به خود اختصاص داده‌اند، هرچند كه در اين ميان عربستان با عنوان ميزبان اين مراسم، سهم قابل توجهي از حجاج را همواره به خود اختصاص مي‌دهد كه آمار آن به ندرت، اعلام رسمي مي‌شود.
مشخص كردن كشورهايي كه بيشترين سهميه حج را دارند، در شرايطي صورت گرفته كه سال‌هاست وضعيت حجاج فلسطيني و سوري و امسال هم قطري‌ها چندان با ثبات و مشخص نبوده است، چرا كه در برخي سال‌ها عربستان به واسطه‌ي اختلافات سياسي، مانع ورود آن‌ها به عربستان براي شركت در مناسك حج شده است، اتفاقي كه سال گذشته نيز مشمول حال زائران ايراني نيز شد.
سهميه حج هر كشور براساس مصوبه سازمان همكاري‌هاي كنفرانس اسلامي، براساس جمعيت هر كشور تعيين مي‌شود كه نسبت آن يك به هزار نفر است. با اين حال سهميه‌ي برخي كشورها گوياي آن است كه عربستان دست‌كم در برابر متحدانش (برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس) چندان پايبند به اين قانون نيست، چرا كه در برخي سال‌ها سهميه كشورهايي مثل كويت و يا امارات چند برابر نسبت جمعيتي‌شان تعيين مي‌شود، براي همين هم كشورهايي مثل مالزي، اندونزي و تاجيكستان، همواره درخواست افزايش سهميه حج داشته‌اند.




نظرات کاربران