گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع) گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع)

گزارش تصویری از درب‌ها و ورودی های حرم امام حسین(ع)

گرداگرد حرم مطهر امام حسین(ع) ورودی هایی وجود دارد که هریک به مناسبتی دارای اسمی خاص شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، حرم مطهر حضرت سيدالشهدا(ع) شامل 8 درب داخلي يعني ورودي هايي است كه از داخل صحن شريف مستقيما به ضريح حضرت مي رسند.
اين ورودي هاي داخلي به نام هاي :درب قبله، درب علي اكبر(ع)، درب كرامت، درب ناصري، درب ابراهيم مجاب، درب رأس الحسين (ع) و درب حبيب بن مظاهر هستند.
همچنين درب هاي ورودي حرم (درب هاي صحن) شامل ده درب است كه از خيابانهاي اطراف حرم جهت تشرف زائران به داخل صحن شريف قرار گرفته است.
تعداد زياد درب هاي حرم مطهر بدليل تسهيل در امر زيارت و كاهش ازدحام به ويژه در ايام زيارت هاي ميليوني مي باشد، اما با اين وجود در بسياري از مواقع همچون ايام عرفه و اربعين باز مشكلات زيادي براي ورود به حرم مطهر وجود دارد.
نام درب هاي صحن مطهر به شرح ذيل است؛
از سمت قبله كه شروع كنيم نخست به«باب القبله» مي رسيم كه قديمي ترين درب حرم مطهر بوده و ورودي اصلي محسوب مي شود و وجه تسميه آن به دليل قرارگرفتن آن در راستاي قبله مي باشد.
يكي ديگر از درب هاي حرم «باب قاضي الحاجات» (درب برآورنده حاجت ها) است كه اين درب در مقابل بازار تجار قرار دارد و به نام امام مهدي(عج) نامگذاري شده است.
باب الرجاء (درب اميد) كه بين باب القبله و باب قاضي الحاجات قراردارد درب ديگر حرم است كه در حال حاضر ايوان اين درب در حال تعمير و مرمت است و از اين رو اين درب فعلا مسدود مي باشد.
باب الشهداء (درب شهدا) نيز در نيمه شرقي حرم واقع شده و زائران غالبا از اين درب به سوي حرم حضرت عباس (ع) مشرف مي شوند؛ وجه تسميه آن به ياد شهداي كربلا مي باشد.
درب پنجم حرم باب الكرامة (درب كرامت) است؛ اين درب در دورترين نقطه از ضلع شمال شرقي حرم و در مجاورت درب شهداء قرار دارد و دليل نام گذاري آن به سبب كرامات امام حسين(ع) به زائران و مجاوران خود بوده است.
در ادامه به «باب السلام» (درب سلام ) مي رسيم كه اين درب در نيمه ضلع شمالي حرم واقع شده است و چون زائران از آن جا به امام حسين(ع ) سلام مي دادند به اين نام معروف شده است.
باب السدرة (درب درخت سدر) نيز در دورترين نقطه از ضلع شمال غربي صحن واقع شده است؛ اين درب به ياد درخت سدري كه در قرن اول هجري نشان قبر شريف امام حسين(ع) بود به اين نام مسمي شده است.
درب هشتم حرم مطهر امام حسين(ع) به نام«باب السلطانية» (درب سلطانيه) معروف است كه اين درب در قسمت غربي صحن مطهر واقع شده و چون توسط يكي از پادشاهان عثماني ساخته شده است به نام درب سلطانيه نام گذاري شد.
باب الرأس الشريف (درب سر مبارك) در دورترين نقطه از ضلع غربي حرم بوده و مقابل موضع سر مبارك امام حسين (ع) مي باشد.
و در نهايت به «باب الزينبية» (درب زينبيه) برخورد مي كنيم كه در جنوب غربي صحن مطهر بوده و در مقابل تل زينبي قرار گرفته است.
شايان ذكر است كه درب هاي داخلي و خارجي حرم مطهر با انواع نقش هاي اسلامي، آيات قرآن به خط كوفي و حكاكي روي چوب مزين بوده و زيارتگاه و محل تبرك جستن زائران به شمار مي رود.




نظرات کاربران