لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین

لزوم احترام به فرهنگ میزبان در اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته رفتار مردم ایران در خصوص زمان حضور در مراسم اربعین تغییر کرده است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد احمدي، مدير آموزش بعثه مقام معظم رهبري و در گفت‌وگو با خبرگزاري بين المللي قرآن(ايكنا) با اشاره به برگزاري نشست شوراي برنامه ريزي ستاد فرهنگي اربعين و تدوين مهم‌ترين برنامه‌هاي فرهنگي اربعين سال ۹۶، به بيان مهم‌ترين مباحث و آسيب‌هاي مطرح در خصوص حضور زائران ايراني در مراسم اربعين پرداخت.
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در پاسخ به اين سؤال كه در مراسم اربعين سال‌هاي گذشته تعدادي از زائران ايراني مدت زيادي را در خانه‌هاي مردم عراق سپري مي‌كردند و حتي ديده شد كه خواسته‌ها و توقعات نامناسب و خارج از توان صاحب‌خانه داشتند كه اين امر با روح پياده‌روي اربعين و شرايط سخت مردم عراق(به دليل جنگ و شرايط اقتصادي) منافات داشت، براي اين آسيب‌ها چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟ گفت: اين آسيب وجود دارد اما قطعاً وضعيت نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ بسيار تفاوت كرده است.
وي ادامه داد: برخي از آسيب‌ها به دليل تفاوت فرهنگي بين دو كشور اتفاق مي‌افتد. زائران ايراني با انجام مقدمات و تشريفات خاصي به عنوان ميهمان وارد يك كشور ديگر مي‌شوند و مي‌خواهند مدت بيشتري را در عراق مانده و حضور بيشتري در زيارت‌هاي هر چهار شهر مذهبي داشته باشند اما مردم عراق در كشور خودشان هستند و فقط به پياده روي و طي كردن و بازگشت فكر مي‌كنند.
حجت‌الاسلام احمدي تصريح كرد: در فرهنگ‌سازي رفتار مناسب در پياده‌روي اربعين، بايد فرهنگ مردم عراق مد نظر قرار داشته باشد. البته سال قبل شاهد بوديم كه تغيير رفتاري در مردم ايران كه به اربعين مشرف شده بودند حاصل شد اگر چه اين تغيير رفتار هنور به حد مطلوب خود نرسيده است اما نسبت به سال هاي قبل بسيار بهتر شده است.
وي اظهار كرد: پياده روي اربعين يك امر ديني است و مراجع عظام تقليد از جمله آيت الله العظمي سيستاني پيشگام بودند و بر اساس مباني ديني اعلام كردند كه اربعين يك روز نيست و منحصر به كربلا هم نيست و هر كجا باشيم مي توانيم از اين فضا و معنويت استفاده كنيم. ما از طريق رسانه‌ها، ائمه جمعه و جماعات و تشكيل گروه‌هايي با عنوان ياوران معنوي اربعين بر روي اين مسئله كار و فرهنگ سازي كرديم كه زيارت كوتاه و توقف كوتاه باشد. رفتن در خانه‌هاي مردم عراق و بيش از حد ماندن برخلاف عرف است
مدير آموزش بعثه مقام معظم رهبري خاطرنشان كرد: سال گذشته يك ميليون ايراني قبل از روز اربعين به كشور بازگشتند و اين اقدام مباركي بود و به مديريت و برگزاري باشكوه اربعين بسيار كمك كرد. ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار زائر ايراني نيز روز اربعين كربلا را ترك كردند و به سامرا و كاظمين رفتند و اين يعني از دو ميليون و ۵۰۰ هزار زائر ايراني روز اربعين بيش از يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در روز اربعين كربلا نبودند و اين اتفاق خوبي است اما باز هم شاهد بوديم كه بخشي از ايراني‌ها رفتند در خانه‌هاي مردم عراق و بيش از حد انتظار ماندند كه اين خلاف عرف، ادب و مقتضايات است كه بايد بر روي آن كار فرهنگي كرد.
وي بر نقش نخبه‌ها، اصحاب هنر، رسانه ها و نهادهاي فرهنگي در اين فرهنگ سازي تأكيد كرد و گفت: بسيار مهم است كه فرهنگ‌سازي كنيم تا مردم مسائلي مانند تشكر از ميزبان، رعايت فرهنگ و سنت‌هاي كشور ميزبان، جلوگيري از اسراف، احترام به مأموران قانون در ايران و عراق، حفظ و احترام به بانوان و افراد كم توان، تكريم كودكان و نوجوانان، اولويت دادن به بانوان، كودكان و افراد مسن در استفاده از امكانات موجود و ... را به صورت عملي انجام دهند؛ اينها جزو آسيب هايي است كه به تدريج در حال رفع شدن است اما هنوز به نقطه مطلوب در خصوص آنها نرسيده‌ايم.


| شناسه مطلب: 69661




اربعين



نظرات کاربران